اعلام جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت/ زمان واریز مشخص شد؟

اگرچه قرار بود مرحله سوم سود سهام عدالت تا خرداد ماه واریز شود اما فصل تابستان نیز رو به اتمام است و خبری از واریز این سود نشده است.

اعلام جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت/ زمان واریز مشخص شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول عملکرد مربوط به سال مالی 1401 شرکت‌ها به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم 24 اسفندماه بود؛ سودی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت 492 هزار تومانی مبلغ 446 هزار تومان، 532 هزار تومانی مبلغ 482 هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی 906 هزار تومان سود دریافت کردند.

مهر نوشت: در این بین به دلیل بدقولی برخی شرکت‌ها، واریز این سود در دو مرحله انجام نشد و به مرحله سوم کشیده شد؛ در این رابطه 28 فروردین ماه مجید عشقی رئیس سازمان اعلام کرد که «مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. این شرکت‌ها اکثراً با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها را جمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم. البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.»

در ادامه و به دلیل عدم واریز مرحله سوم، نهم خرداد ماه سید احسان خاندوزی وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرد که «علیه شرکت‌هایی که سود سهام عدالت ندادند، اقدام حقوقی صورت می‌گیرد. سود سهام عدالت سال 1401 در اسفند سال 1402 واریز شد اما باقی‌مانده اندک دیگری نیز وجود دارد که سرجمع آن حدود 20 هزار میلیارد تومان است و عمدتا سه دسته شرکت‌های فولادی، پالایشی و پتروشیمی هنوز به وظایف خود در پرداخت سود عمل نکرده‌اند.»

به گفته او، «سازمان بورس علیه آن دسته از شرکت‌ها که به تعهدات خود عمل نکردند اقدام حقوقی خواهد کرد. زیرا موضوع سهام عدالت احقاق حق سهامداران خرد است. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این مساله به نتیجه برسد.»

با این حال در روزهای پایانی فصل تابستان هستیم و هنوز این سود برخلاف وعده‌های متولیان واریز نشده است. ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در این رابطه گفته است که «بر اساس آخرین آمار کماکان هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک 3 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند. هلدینگ خلیج‌فارس به سبب طلب سود سهامی که از فجر انرژی خلیج فارس و فجر مبین دارد که آنها هم به سبب مشکلاتی نتوانستند سود را واریز کنند و مپنا هم از وزارت نیرو طلبکار است و به همین سبب این دو مجموعه نتوانسته است سود سهام عدالت را تسویه کند. در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت بیش از 22 هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود 25 هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.»

گفتنی است، در حالی سهامداران عدالت سود عملکرد مالی سال 1401 خود را دریافت نکرده‌اند که اکنون بسیاری از همین شرکت‌ها مجامع سال 1402 را هم برگزار کردند.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان