یک سیارک به زمین برخورد کرد!

دو روز پیش، فقط حدود ۸ ساعت قبل از ورود به جو زمین مشاهده شد. این گوی‌ آسمانی همان‌طور که پیش‌بینی‌شده بود سوخت و قبل از انفجار رگه سبز روشنی در مسیر خود به‌جا گذاشت.

یک سیارک به زمین برخورد کرد!

تینا مزدکی: سیارکی که 2024 RW1 نام گرفت، تنها 8 ساعت قبل از ورود به جو زمین شناسایی شد و رگه‌ای سبز در مسیر حرکت خود به‌جا گذاشت که تا صدها کیلومتر قابل‌مشاهده بود. آژانس فضایی اروپا (ESA) درX پستی گذاشت و اعلام کرد که ستاره شناسان از بررسی آسمان کاتالینا، سیارک 1 متری به نام 2024 RW1 کشف کردند. دانشمندان ESA پیش‌بینی کردند که سیارک در اتمسفر متلاشی می‌شود و مردم منطقه ممکن است تنها یک گلوله آتشین تماشایی را ببینند.

آنچه محققان پیش‌بینی کرده بودند اتفاق افتاد و فیلیپین میزبان این شهاب‌سنگ زیبا شد. این سیارک حوالی ساعت 12:46 بعدازظهر بر فراز اقیانوس آرام غربی در نزدیکی جزیره لوزون در فیلیپین متلاشی شد. سیارک هنگام متلاشی شدن، رنگ سبز روشنی را ساطع کرده است که تا حدود 400 کیلومتر دورتر قابل‌مشاهده بود. دیده شدن این رنگ احتمالاً به دلیل درصد بالای منیزیمی است که در این سیارک وجود داشت.

یک سیارک به زمین برخورد کرد

به گفته آژانس فضایی اروپا، سیارک‌هایی به‌اندازه 2024 RW1 به‌طور متوسط ​​هر دو هفته یک‌بار وارد جو زمین می‌شوند. بااین‌حال، اخترشناسان به دلیل اندازه کوچک آن‌ها به‌ندرت آن‌ها را می‌بینند. اما با توجه به این‌که دانشمندان در مورد این سیارک اطلاع‌رسانی کردند، برخی از مردم محلی توانستند عکس‌ها و فیلم‌های خیره‌کننده‌ای از این رویداد نادر ثبت کنند.

یک سیارک به زمین برخورد کرد

این نهمین باری است که ستاره شناسان یک سیارک را قبل از برخورد به سیاره ما مشاهده می‌کنند. آخرین بار در 21 ژانویه  این اتفاق افتاد که دانشمندان ناسا یک سنگ فضایی با اندازه مشابه به نام 2024 BX1 را حدود سه ساعت قبل از ورود به جو و انفجار در بالای برلین مشاهده کردند. این سیارک تیتر خبرها شد زیرا سریع‌ترین سیارکی بود که تاکنون دیده‌شده است.

یک سیارک به زمین برخورد کرد

در سال 2022 نیز شهاب‌سنگی به‌اندازه یخچال به نام 2022 EB5، تنها دو ساعت قبل از ورود به جو ما با سرعت تقریباً 64000 کیلومتر در ساعت مشاهده شد و درنهایت بر فراز قطب شمال از هم پاشید. قطعات کوچک شهاب‌سنگ‌های آتشین اغلب پس از پراکنده شدن در اثر انفجارهای هوایی به سطح زمین می‌رسند. برای مثال، در ماه ژانویه، دانشمندان قطعاتی از گلوله آتشین برلین را بازیابی کردند و بعداً متوجه شدند که این‌یک نوع نادر از سیارک است که به نام aubrite شناخته می‌شود و احتمالاً به قدمت منظومه شمسی است.

یک سیارک به زمین برخورد کرد

 بااین‌حال، بسیار بعید است که قطعاتی از 2024 RW1 پیدا شود زیرا بر اساس مسیر حرکت شهاب‌سنگ احتمالاً در اقیانوس فرود آمده است. بااین‌حال احتمالاً اخترشناسان می‌توانند با کمک داده‌های جمع‌آوری‌شده، سرنخ‌هایی در مورد منشأ این سنگ فضایی به دست بیاورند.

منبع: livescience

58323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان