جزئیات سفر پزشکیان به عراق/ توافقنامه‌های امنیتی امضا می‌شوند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در اظهاراتی با ارائه توضیحاتی از برنامه سفر برنامه‌ریزی شده رئیس جمهور کشورمان به عراق، از امضای پیش‌نویس توافقنامه‌های امنیتی میان ۲ طرف در جریان این سفر خبر داد.

جزئیات سفر پزشکیان به عراق/ توافقنامه‌های امنیتی امضا می‌شوند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا «محمد کاظم آل صادق» روز جمعه به شبکه خبری «رووداو» اعلام کرد: سفر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران در سایه شرایط و تحولات منطقه و موضوع غزه و با هدف تحکیم روابط 2 کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی انجام می‌شود.

وی گفت: عراق کشوری مهم در منطقه است و مورد توجه سیاست خارجی دکتر پزشکیان است و همانطور که رئیس جمهور ایران اعلام کرد که سیاست خارجی وی بر اساس اهمیت به کشورهای همسایه است، نشان می‌دهد که عراق یک اولویت در این زمینه بوده و این سفر به امضای یادداشت‌های تفاهمی می‌انجامد که در راستای منافع 2 کشور خواهد بود.

آل صادق در خصوص نقش میانجیگری عراق میان ایران و کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: ایران راه درازی را برای احیای روابط با عربستان طی کرده است و امروز صحبت از توسعه روابط با برخی از کشورهای منطقه مانند مصر و دیگر کشورهای منطقه ازجمله اردن است و امکان تعامل مثبت با این موضوع وجود دارد.

وی اضافه کرد: عراق همانطور که قبلا روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی را احیا کرده بود می‌تواند ایفای نقش کند و امیدواریم بار دیگر بتواند این نقش را برای تحکیم روابط با سایر کشورهای منطقه ایفا کند.

سفیر ایران در خصوص دیگر پرونده‌هایی که در سفر پزشکیان به بغداد مطرح می‌شود، تصریح کرد: حوزه اقتصادی پرونده مهمی است و 2 طرف در خصوص این پرونده رایزنی خواهند کرد. پرونده امنیتی نیز مطرح است و تفاهم نامه‌ها و توافق‌هایی نیز میان مقامات دو کشور در این زمینه امضا خواهد شد.

محمد کاظم آل صادق درباره شهرهایی که مسعود پزشکیان به آنها سفر خواهد کرد، توضیح داد: رئیس جمهور ایران به بغداد سفر خواهد کرد و دیدارهای رسمی برگزار می‌کند و در ادامه زیارت عتبات عالیات را در برنامه خود خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که اگر شرایط سفر فراهم شود، از بصره و اربیل نیز دیدن کند.

برخی منابع ویژه شبکه خبری المیادین اخیرا اعلام کردند که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در اولین سفر خارجی خود پس از انتصاب در سمت ریاست جمهوری ایران، به عراق سفر خواهد کرد.

این منابع اظهار کردند: این سفر آقای پزشکیان در پاسخ به دعوت «عبداللطیف رشید» همتای عراقی او و پیش از سفر ایشان به مقر سازمان ملل در نیویورک انجام می‌شود.

همچنین یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ایران روز یکشنبه در گفت‌وگو با وبگاه عراقی «بغداد الیوم» اظهار کرد: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران اواخر ماه سپتامبر به بغداد، پایتخت عراق سفر خواهد کرد.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق پیش از این از رئیس جمهور جدید ایران برای سفر به عراق دعوت کرده بود.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، دعوت السودانی از پزشکیان را ابلاغ کرد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان