پهپاد روسی که در بلاروس سرنگون شد

نیروهای پدافند هوایی بلاروس سرنگونی دو پهپاد انتحاری روسیه را که در جریان موج حملات شبانه به اوکراین وارد حریم هوایی این کشور شده بودند، تایید کردند.

پهپاد روسی که در بلاروس سرنگون شد

امیرمسعود عابدین_ نیروهای پدافند هوایی بلاروس سرنگونی دو پهپاد انتحاری گل‌شمعدانی روسیه را که در جریان موج حملات شبانه به اوکراین وارد حریم هوایی این کشور شده بودند، تایید کردند. این حادثه اولین اعتراف رسمی مقامات بلاروس به نقض حریم هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین روسیه است، اگرچه گروه‌های نظارتی مستقل قبلاً موارد مشابهی را گزارش کرده بودند.

پهپاد روسی که در بلاروس سرنگون شد

پهپادهای شاهد 136 و 131 ساخت روسیه از اوایل جولای بارها وارد حریم هوایی بلاروس شده اند. آخرین رویداد، مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده بر فراز گومل، شهری با جمعیتی حدود نیم میلیون نفر، توجه عمومی قابل توجهی را به دلیل موقعیت و مقیاس حادثه به خود جلب کرد.

پهپاد روسی که در بلاروس سرنگون شد

شاهد 136، که به نام روسی با نام ژرانیوم 2 نیز شناخته می‌شود، یک پهپاد انتحاری ایرانی است که از سال 2021 توسط هسا (شرکت صنایع هواپیماسازی ایران) ساخته شده است. این پهپاد در اصل برای خنثی کردن اهداف زمینی از راه دور طراحی شده است.

شاهد 136 یک پهپاد انتحاری است. طول این پهپاد 3٫5 متر، وزن آن 200 کیلوگرم و حداکثر سرعت آن 185 کیلومتر بر ساعت است. برد آن نیز طبق گفته‌های منابع ایرانی 2000 کیلومتر است. همچنین طول بال‌های این پهپاد 2٫5 متر است. طراحی این پهپاد توسط صنایع هوایی شاهد انجام شده؛ اما شرکت سازنده آن هسا است. قیمت این پهپاد طبق برآوردهای مختلف از 20 هزار دلار تا 50 هزار یورو برای هر فروند تخمین زده شده است.

منبع: defence-blog

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان