اعتصاب در بهشت‌زهرا؛ غسال‌ها بجای سفر به مشهد درخواست دریافت نقدی داشتند/ چه شد که اعتصاب به پایان رسید؟

شهرداری با این منطق که مبادا بین عزیزانی که کارمند مناطق هستند با کارکنان سازمان ها و شرکت ها تلقی بی عدالتی شود اعلام کرد این هزینه را طبق همان ضابطه ای که شهرداری ابلاغ کرده انجام دهید

اعتصاب در بهشت‌زهرا؛ غسال‌ها بجای سفر به مشهد درخواست دریافت نقدی داشتند/ چه شد که اعتصاب به پایان رسید؟

جواد مرشدی: دوشنبه همین هفته خبری غافلگیر کننده در خروجی برخی خبرگزاری ها قرار گرفت ،خبری کوتاه در خصوص تحصن غسال ها در بهشت زهرا آن هم با تیتر" شست و شوی اموات متوقف شد!"

به روایت یکی از کارکنان بهشت زهرا دراین تجمع حدود 100 کارمند از جمله 50 غسال حضور داشتند ،این تجمع موجب کند شدن روند خدمت رسانی و اعتراض مردم شد و پای معاون عروجیان را به وعده گاه معترضین کشاند،همچنین مدیر عامل سازمان را نیز راهی خیابان بهشت کرد.

ظاهرا اصل داستان به ابتدای هفته برمی‌گردد و گویی چند روزی بوده که کارکنان سالن عروجیان بهشت زهرا در اعتراض به برخی مسائل رفاهی از جمله میزان دستمزد و مطالبات تابستانه قصد تجمع و اعتراض داشته‌اند . به باور آنها عدم تحقق برخی وعده‌ها موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده ،حتی یک عضو شورای شهر نیز پیشتر، از انعکاس خبر اعتراض کارکنان بهشت زهرا به شورای شهر گفته بود.

هر چه بود فعلا مسئولین وقت توانستند رضایت نسبی آنها را حاصل کنند اما نه برای همه ،فقط برای قراردادی‌ها . بخش پیمانکاری یا همان شرکتی ها هم از قافله جا ماندند.

خبرآنلاین در گفتگو با جواد تاجیک، مدیرعامل این سازمان به واکاوی ماجرا پرداخته که در پی می آید:

علت تحصن غسال ها چه بود و آنها خواهان چه بودند؟

عزیزان ما یک مطالبه ای را داشتند که از اختیارات مجموعه سازمان بهشت زهرا خارج بود.

چطور ،مگر خواست آنها چه بود؟

در شهرداری یک هزینه ای بنام هزینه سفر داریم که هر چهار سال یکبار به کارکنان پرداخت می شود.

به صورت نقدی؟

خیر ،اولین بار است که من دارم این موضوع را کامل توضیح می دهم وبه دوستان دیگر کلیات را گفته ام.این هزینه به این صورت است که آنها را مثلا به سفر مشهد دعوت می کنند و سرویس کامل می دهند،از رفت و آمد گرفته تا اسکان و تغذیه.

آیا سازمان بهشت زهرا به صورت مستقل این خدمات را به کارکنان ارائه می دهد یا تحت نظر شهرداری؟

ما یک مجتمع تفریحی در شمال داریم و در مشهد هم یک مجتمع را در اجاره داشتیم که چند ماه است اجاره مشهد تمام شده است.ما در این قالب هرسال این سفرها را داشتیم وامسال دوستان درخواست داشتند که این هزینه را به صورت نقدی به آنها پرداخت کنیم .

شما پذیرفتید؟

ما مشکلی نداشتیم و خودمان هم در هیات مدیره تصویب کردیم که این هزینه را پرداخت کنیم منتهی ابلاغیه شهرداری به تمام سازمان ها و شرکت هایی که هیات مدیره دارند و تقریبا مثل بهشت زهرا مستقل هستند اینگونه بوده که این هزینه پرداخت نشود و مثل شهرداری رفتار شود.

اعتصاب در بهشت‌زهرا؛ غسال‌ها بجای سفر به مشهد درخواست دریافت نقدی داشتند/ چه شد که اعتصاب به پایان رسید؟

مگر نگفتید سازمان بهشت زهرا مستقلا این خدمات را ارائه می دهد؟

شهرداری با این منطق که مبادا بین عزیزانی که کارمند مناطق هستند با کارکنان سازمان ها و شرکت ها تلقی بی عدالتی شود اعلام کرد این هزینه را طبق همان ضابطه ای که شهرداری ابلاغ کرده انجام دهید. دوستان ما نپذیرفتند و وقتی به سراغ ما و معاونین ما آمدند توقع داشتند این موضوع را خودمان بتوانیم انجام دهیم که خُب انجام آن توسط ما ترک فعل بود چون در ابلاغیه شهرداری رسما اعلام شده بود که این کار مصداق ترک فعل است.

ما تلاش کردیم که آنها را راضی کنیم ولی نشد و دوستان ما اینجور تشخیص دادند که این درخواست رادر قالب اعتراض مطرح کنند و تعدادی از آنها آمدند و اعتراض کردند و برخی خبرگزاری ها خلاف رسالت حرفه ای عمل کرده بودند و نوشته بودند کار شست و شوی متوفی متوقف شده که این خبر صحت نداشت و عده ای در داخل کار شست وشو را انجام می دادند و شست و شو متوقف نشده بود.

یعنی دو دستگی وجود داشت و عده ای ازغسال ها معترضین را همراهی نکردند؟

واقیت این است که این عزیزان در دودسته فعال هستند ،یک دسته دوستان قراردادی و رسمی ما هستند و دسته دیگر عزیزانی هستند که شرکتی هستند.

یعنی بخش شست و شو هم به پیمانکار واگذار شده؟

همه نه ،بخشی از دوستان قرار دادی هستند و بخشی شرکتی که از گذشته سازمان با شرکت قرارداد بسته و در این حوزه همکاری می کند.به هر حال عزیزانی که شرکتی هستند مشغول کار خودشان بودند چون مشمول این قصه نمی شدند و دلیلی هم نداشت که آنها نیز دست از کار بکشند.ضمن اینکه حتی یک تعداد از دوستان قراردادی هم کار خود را ترک نکردند .در مجموع اینکه خدا رو شکر کار متوقف نشده بود.

واکنش شما به این اعتراض چه بود؟

بلافاصله معاون سازمان رفت و با آنها صحبت کرد و من هم مستقیم رفتم پیش آقای شهردار و از ایشان درخواست کردم که این مطالبه را پاسخ دهند.آقای دکتر زاکانی هم مساعدت کردند و به آقای فروزنده فرمودند اجازه دهید این کار انجام شود.

یعنی مجوز پرداخت نقدی را گرفتید؟

بله ،دیروز آنقدر که نقدینگی داشتیم بخش عمده آن را پرداخت کردیم و بقیه را هم گفتیم انشالله در روزهای آینده پرداخت خواهیم کرد.

میزان پرداخت این هزینه برای هر نفر چقدر است؟

برای هر کدام از اعضاء خانواده حدود 7 میلیون تومان بود.

مجردها چطور؟

مجرد ها به همراه پدر و مادر نفری 7 میلیون تومان .یعنی به تعداد افراد تحت تکفل .

تعداد نیروهای شرکتی شاغل در سازمان چند نفر است؟

تعداد نیروهای رسمی و قراردادی ما بیش از 500 نفر است ویک تعدادی هم از شهرداری مامور هستند و در مجموع حدود 530 نفر هستیم.

غسال‌های شرکتی چند نفر هستند؟

غسال های شرکتی ما زیر 100 نفر هستند.

غسال‌ها با چند سال خدمت بازنشسته می‌شوند؟

20 سال.

این سختی کار و خدمات بیمه ای شامل حال نیروهای شرکتی نیز می شود؟

بله و نکته مهم این است که این عزیزان یک روز در میان سر کار می آیند .

شما توانستید مجوز پرداخت این هزینه را بگیرید و تا حدودی رضایت نیروهای قراردادی را به دست آوردید،چه تسهیلاتی برای نیروهای شرکتی در نظر گرفته اید؟

این هزینه چون نقدی بود امکان پرداخت به آنها را نداشتیم ولی ما در دوره خودمان و در سال گذشته که پرداخت نقدی نبود در قالب همان مجمتع تفریحی برای اولین بار به همه شرکتی ها هم خدمات رسانی کردیم .از راننده آمبولانس تا غسال و خاکسپار ، نیروهای عروجیان که شرکتی بودند همه از این خدمات استفاده کردند.اگر چه ظرفیت مجموعه شمال ما به گونه ای نبود که همه کارکنان بیایند و برخی هم به لحاظ مشغله توان رفتن نداشتند ولی همه آنهایی که تقاضا داشتند از این خدمات بهره مند شدند.

پس یعنی عملا به شرکتی ها پرداختی صورت نگرفته؟

نه ما نمی توانستیم چیزی به آنها پرداخت کنیم چون خلاف قاعده است.البته در مورد موضوعات رفاهی آنها در همان قراردادی که با شرکت داریم پیش بینی ها صورت گرفته و تلاش کردیم خیلی بین نیروهای قراردادی و شرکتی فاصله  نباشد.

این پیش‌بینی‌ها در چه قالبی است؟

مثلا وقتی در مناسبتی می خواهیم یک چیزی به همه بدهیم به آن شرکت اعلام می کنیم شما هم متناسب با همین چیزی که سازمان پرداخت می کند پرداخت کنند.البته کم و زیاد هم دارد ولی تلاش کردیم خیلی فاصله نباشد.

47212

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان