به اندازه کافی مواد غذایی داریم؟/ اختلال در صنعت غذایی به دلیل قطعی برق

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای توسعه این صنعت و نوسازی و بهسازی تجهیزات آن نیاز به جذب سرمایه‌ است زیرا در بسیاری از کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی نرخ استهلاک تجهیزات از نرخ سرمایه‌گذاری آنها فراتر رفته است و علاوه بر تجهیزات صنعت غذا در تامین مواد اولیه نیز به جذب سرمایه داخلی و خارجی نیاز دارد.

به اندازه کافی مواد غذایی داریم؟/ اختلال در صنعت غذایی به دلیل قطعی برق

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رشید عزیززاده، نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران از پتانسیل‌های صنعت غذا در توسعه صادرات و جذب سرمایه خارجی به کشور گفت و توضیح داد: صنعت غذا خصوصی‌ترین صنعت ایران است و بیش‌تر از 95درصد این صنعت به صورت واقعی در اختیار بخش خصوصی است و شرکت‌های دولتی و خصولتی سهم بسیار کمی از آن دارند، در نتیجه تصمیم‌ها در این صنعت با سرعت بیشتری گرفته می‌شود. 

ایلنا به نقل از وی افزود: در صنعت غذا 2.5 تا 3 برابر بیشتر از نیاز داخل تولید صورت می‌گیرد و محصولات آن هم کیفیت مطلوبی دارد، بنابراین از پتانسیل خوبی برای صادرات برخوردار است البته این صنعت نتوانسته همه پتانسیل صادراتی خود را بالفعل کند.

وی در تشریح مقاصد صادراتی مواد غذایی ایران گفت: عراق یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خارجی مواد غذایی ایران است، البته بازارهای خارجی تنها به این کشور محدود نمی‌شود و جمعیتی 400 میلیون نفری در همسایگی ایران زندگی می‌کنند که می‌توانند مقصد صادرات مواد غذایی تولیدشده در ایران باشند و علاوه بر کشورهای همسایه کشورهایی افریقایی و حتی اروپایی در فهرست مقاصد صادرات مواد غذایی ایران قرار دارند. 

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برای توسعه این صنعت و نوسازی و بهسازی تجهیزات آن نیاز به جذب سرمایه‌ است زیرا در بسیاری از کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی نرخ استهلاک تجهیزات از نرخ سرمایه‌گذاری آنها فراتر رفته است و علاوه بر تجهیزات صنعت غذا در تامین مواد اولیه نیز به جذب سرمایه داخلی و خارجی نیاز دارد. 

عزیززاده یادآور شد: با این حال خصوصی بودن بخش زیادی از صنعت غذا به این معنا نیست که تحریم‌ها بر این صنعت هیچ تاثیری ندارد و این صنعت هم مانند صنایع دیگر در تبادلات مالی خارجی مشکل دارد با این حال شماری از کشورها و شرکت‌های خارجی توانسته‌اند با اتخاذ راهکارهایی مشکل تبادلات مالی در سرمایه‌گذاری بر صنعت غذا در ایران را حل و فصل می‌کنند. 

وی درباره پیامدهای کمبود حامل‌های انرژی بر صنعت گفت: کمبود گاز، برق و آب صنعت غذا را هم مانند صنایع دیگر کشور متضرر می‌کند، در روزهای گرمی که پشت سر گذاشتیم کارخانه‌های تولید مواد غذایی با سه روز تعطیلی در هفته تولید را پیش می‌بردند، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مواد اولیه تولید در صنعت غذا فسادپذیر است و اختلال در فرآیند تولید، نگهداری و توزیع را هم مختل می‌کند. 

223228
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان