مشکلات حل نشدنی مهم‌ترین بمب‌افکن آمریکا

جایگزین بمب‌افکن رادار گریز B-۲ Spirit، یعنی B-۲۱ رایدر، به دلیل هزینه بالا و آسیب‌پذیری‌های احتمالی در جنگ‌های مدرن با مشکلات مختلفی مواجه شده است.

مشکلات حل نشدنی مهم‌ترین بمب‌افکن آمریکا

امیرمسعود عابدین_ ‌در حالی که رادار گریزی پیشرفته B-21 رایدر، آن را به یک سلاح فوق‌العاده تبدیل می‌کند، سرعت نسبتاً آهسته و ارتفاع پایین پرواز آن، نگرانی‌هایی را در مورد مقاومت در برابر سیستم‌های ضدرادار گریز و ضد هوایی دشمنان که به‌سرعت در حال پیشرفت هستند، ایجاد می‌کند.

منتقدان استدلال می‌کنند که نیروی هوایی ایالات‌متحده ممکن است نیاز داشته باشد که بین تأمین مالی B-21 یا SR-72 مافوق صوت یکی را انتخاب کند.

B-21 رایدر: سرعت کم و پرواز در ارتفاع پایین

B-21 رایدر جایگزین برنامه‌ریزی‌شده نیروی هوایی ایالات‌متحده برای بمب‌افکن رادار گریز قدیمی B-2 Spirit است. این هواپیما که از آلیاژهای پیچیده جاذب رادار ساخته شده و دارای برخی از پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها است، احتمالاً پیچیده‌ترین سیستم رادار گریز در جهان را دارد.

این هواپیما بسیار گران است. هزینه و پیچیدگی سیستم‌های موردبحث به این معنی است که تولید انبوه B-21 دشوار خواهد بود. البته این یکی از معدود سرمایه‌گذاری‌های عظیم است که ارزش هزینه‌های بسیار را دارد. طراحان نیروی هوایی به ناوگان 300 واحدی امیدوار بودند تا آن را به یک دستاورد ارزشمند تبدیل کنند، اما نیروی هوایی پذیرفت که باید به 150 فروند راضی باشد.

مشکلات حل نشدنی مهم‌ترین بمب‌افکن آمریکا

در عصری که رقبای آمریکا به‌سرعت در حال پیشرفت هستند، ‌ توانایی ضربه زدن به سیستم‌های ضد هوایی پیشرفته برای هر بمب‌افکن تهاجمی دوربرد بسیار مهم خواهد بود. ویژگی‌های پنهان‌کاری B-21 رایدر، چیزی است که این پرنده را به هواپیمای قابل‌توجهی تبدیل کرده است. اما به‌اندازه پنهان‌کاری، یک چیز دیگر بسیار مهم است؛ یعنی سرعت. متأسفانه این همان جایی است که B-21 رایدر ضعیف عمل می‌کند. B-21 رایدر حداکثر سرعتی در حدود 0.85 ماخ دارد. کند بودن یک ویژگی بسیار نامطلوب در موقعیت تهدیدآمیز کنونی است.

ناوگانی متشکل از 19 فروند B-21 با قیمت 300 میلیون دلار (در هر واحد)، یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های نیروی هوایی در تاریخ را تشکیل می‌دهد. اگر چینی‌ها یک سیستم شناسایی ضدرادار گریز قابل‌اعتماد مانند رادار کوانتومی افسانه‌ای خود بسازند و آن را با سیستم‌های ضد هوایی پیشرفته مانند S-400 ساخت روسیه در همه جا یا با سلاح‌های مافوق صوت تولید بومی پیوند دهند، آن وقت همه‌چیز به ضرر آمریکا خواهد شد.

اگر B-21 سرعت بالایی داشت، ممکن بود حتی در صورت از دست دادن فناوری مخفی‌کاری، همچنان ارزشمند باشد.

علاوه بر سرعت، B-21 حداکثر سقف 16 کیلومتری برای پرواز دارد. این یک شکست دیگر برای این پرنده جذاب است. محدوده ارتفاع پرواز بسیار پایین یک نقطه‌ضعف بسیار قابل‌توجه است.

در حالی که اطلاعات کمتری در مورد SR-72 یا همان جایگزین بلک برد، نسبت به B-21 وجود دارد، اگر نیروی هوایی مجبور باشد بین تأمین مالی آن‌ها یکی را انتخاب کند، SR-72 ممکن است سرمایه‌گذاری بهتری باشد.

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان