رقیب چینی F۲۲ رپتور قدرتمندتر شد

رقیب چینی جنگنده F۲۲ رپتور به‌تازگی با پیشرانه جدید و تغییراتی مهم در چین دیده شده است؛ تغییراتی که می‌تواند نقص‌های مهم این جنگنده را رفع کند.

رقیب چینی F22 رپتور قدرتمندتر شد

امیرمسعود عابدین_ ‌عکس جدیدی از جنگنده J-20 نیروی هوایی چین (PLAAF) با موتور بومی WS-15 در فضای مجازی منتشر شده که بهترین و چشمگیرترین سطح این جنگنده را تا به امروز ارائه می‌دهد.

نمونه اولیه J-20A با شماره‌سریال «2052» در یک باند ناشناس در چین مشاهده شد. ناظران نظامی گفتند که این مکان ممکن است فرودگاه آزمایشی اولیه باشد که توسط سازنده چنگدو استفاده می‌شود.

از این هواپیما به‌گونه‌ای عکس‌برداری شده که امکان مشاهده دو نازل توربوفن WS-15 را فراهم می‌کند. جنگنده J-20A با یک بدنه رنگ زرد متمایز دیده می‌شود که قبل از طراحی نهایی رنگ‌آمیزی شده است.

متعاقباً عکس دیگری از یک J-20A با شماره‌سریال 2053 منتشر شد که دارای موتورهای WS-15 نیز می‌باشد. جنگنده J-20A، که در تصاویری با دو موتور WS-15 ثبت شده است، یک نوع تک‌صندلی بوده و طراحی پیشرفته‌ای دارد. در مجموع این تصاویر نشان می‌دهد که چین در حال برداشتن گام‌های مهمی در تقویت ناوگان جنگنده‌های رادار گریز خود است.

رقیب چینی F22 رپتور قدرتمندتر شد

تجهیز J-20A به موتور WS-15 ساخت چین نیز قابل‌توجه است، با توجه به اینکه این موتور از زمان توسعه خود با موانع فنی و تولیدی متعددی روبرو بوده است. پیش از این، نمونه‌های اولیه J-20 از موتورهای AL-31 روسیه استفاده می‌کردند. با این حال، پکن برای کاهش وابستگی خود به مسکو، سخت برای توسعه و تسلط بر فناوری موتور جت تلاش کرده است.

موتورهای روسی AL-31 که نیروی J-20 را تأمین می‌کردند، با موتورهای WS-10C تولید چین که در جنگنده‌های J-10، J-11، J-15 و J-16 PLAAF وجود داشتند، جایگزین شدند. چین در 15 سال گذشته 129 میلیارد دلار صرف توسعه موتورهای جت کرده است که باارزش‌ترین و تخصصی‌ترین فناوری‌های هواپیما به شمار می‌روند. تنها کشورهایی که طیف کاملی از مهارت‌های مهندسی در توسعه موتور هواپیما را ارائه داده‌اند، ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه و روسیه هستند.

رقیب چینی F22 رپتور قدرتمندتر شد

مانند بسیاری از برنامه‌های نظامی چین، توسعه و پیشرفت موتور WS-15 به‌خوبی محرمانه پیش رفته است و اطلاعات محدودی را در مورد قابلیت‌های دقیق آن در اختیار عموم گذاشته است. هنوز هیچ تصویری از نمونه اولیه یا ماکت موتور منتشر نشده است. بااین‌وجود، برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که قدرت موتور از 180 کیلو نیوتن فراتر می‌رود و می‌تواند قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را برای J-20 فراهم کند.

قابلیت سوپر کروز توانایی یک هواپیما برای حفظ سرعت مافوق صوت برای مدت طولانی است. دانشمندان و مقامات چینی بی‌وقفه روی ارائه این قابلیت در J-20 کار کرده‌اند و برای انواع مأموریت‌هایی که قرار است J-20 انجام دهد، بسیار مهم است.

J-20 از نیروی رانش موتور WS-15 بسیار سود می‌برد. این موتور می‌تواند J-20A را به سمت گروه منتخبی از جنگنده‌های مدرن که قادر به سوپر کروز با سرعت 1 ماخ هستند، سوق دهد. تحلیلگران چینی مدت‌هاست که J-20 را به‌عنوان پاسخی به F-22 رپتور آمریکا در نظر گرفته‌اند. مهندسان چینی به شکلی جدی برای بهبود جنگنده خود کار کرده‌اند تا بتوانند با رپتور، اولین هواپیمای نسل پنجم که به خاطر قدرت مانور فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شود، رقابت کنند. به گفته تحلیلگران، WS-15 گام بزرگی در این مسیر خواهد بود.

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان