آیا زنان مدیران موفق‌تری هستند تا مردان؟

هر جنسیتی بنا به خصلت‌‌هایی که از آنها برخوردار است واجد توانایی‌های خاصی نیز هست و زنان به واسطه ریزبینی و پرداختن به جزییات امور می‌توانند در زمینه مدیریت موفق و پررنگ ظاهر شوند. با بنیتا همراه باشید تا دریابیم بنا به کدام دلایل زنان در قیاس با مردان می‌توانند در عرصه مدیریت نقش بهتری ایفا کنند.

آیا زنان مدیران موفق‌تری هستند تا مردان؟

این که می‌گویند زنان در جهان نسبت به مردان مدیران لایق‌تری هستند شاید سخن گزافه‌ای نباشد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم دریابیم چرا زنان نسبت به مردان مدیران بهتر و لایق‌تری هستند. برخی‌ گمان می‌کنند که برابری زن و مرد به این معنی است که آنها از هر لحاظ با یکدیگر یکسان و مشابه هستند اما این گونه نیست چون با به قدرت رسیدن زنان در جامعه اختلاف‌هایی میان زن و مرد در محیط‌های کاری به وجود آمده است.

AOL_3.jpg

Credit: AOL

بارها شاهد اختلاف‌هایی میان رییس‌های زن و زیردستان هستیم. فرقی نمی‌کند که زنان رییس کدام شرکت و یا کارخانه باشند چون همیشه شاهد تنش‌هایی میان هر دو طرف جنس مخالف هستیم. امروزه بسیاری از زنان در محیط‌های مختلف هیات مدیره قد علم می‌کنند و یا این که توانسته‌اند شرکت و یا سازمان‌های خود را بنا کنند. به عنوان مثال در 10 سال اخیر نرخ زنانی که صاحب شرکت‌های خود شده‌اند 103 درصد افزایش یافته است. با پا به عرصه گذاشتن زنان در انواع ریاست‌ها رقابت سالمی به وجود آمده است اما هنگامی که ریاست زنان و مردان را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که به اصطلاح کار زنان از لحاظ مدیریتی بهتر از مردان است زیرا شرکت‌ها و تمام ارگان‌هایی که مدیریت آنها بر عهده زنان است، پیشرفت‌ها و امتیازهای قابل ملاحظه‌ای نسبت به مردان داشته‌اند.

دیدگاه زیست‌شناختی

فرق میان دو جنس زن و مرد فراتر از تاثیر جامعه، خانواده و تغذیه است. بیشترین تاثیر این اختلاف ریشه در عوامل زیست‌شناختی دارد. محققان پس از بررسی مغز زنان و مردان به این نتیجه رسیدند که با این که مغز مردان 10 درصد بزرگ‌تر از مغز زنان است اما سلول‌های عصبی زنان فعال‌تر از مردان است. همچنین بخش کورپوس کولوپوس زنان بزرگ‌تر از مردان است. کورپوس کولوپوس سلول‌های عصبی مغز هستند که وظیفه برقراری ارتباط دو نیم کره چپ و راست مغز را بر عهده دارند. این شرایط باعث می‌شود که زنان بهتر بتوانند داده‌های مغزشان را بین دو نیم کره رد و بدل کنند.

ausbildungen.jpg

Credit: Ausbildungen

برای حل مشکل و به وجود آوردن ایده، انسان نیاز به هر دو نیم کره مغز دارد و زنان بهتر از مردان این کار را انجام می‌دهند. نیم کره راست مغز مسؤول بخش‌های احساسی و بصری است اما نیم کره چپ مغز مسؤول حل مسایل محاسباتی و حرکتی است. معمولا مردان بیشتر از نیم کره چپ مغزشان استفاده می‌کنند.

 دبرا بورل، مدیر آموزشی مؤسسه مریخ ـ ونوس در نیویورک، می‌گوید: «زنانی که به مدیریت رسیده‌اند بیشتر به ساختن رو می‌آورند تا این که بخواهند پیروز شوند. زنان علاقه زیادی به دست‌یابی دارند و همیشه مایلند تا عقاید و نظریات دیگران را بشنوند و بر عکس آنان مردان گمان می‌کنند که اگر برای حل مشکل‌شان از دیگران کمک بخواهند مدیریت و جایگاه‌شان زیر سوال می‌رود و بر این باورند که اگر از دیگران راهنمایی بخواهند رهبر ضعیفی هستند که نتوانسته‌اند مشکل‌شان را خودشان برطرف کنند.»

قدرت رهبری زنان

Business%20Insider.jpg

Credit: Business Insider

پژوهش‌ها نشان داده که زنان بهتر از مردان می‌توانند کارکنان و هم تیمی‌های‌ خود را برای انجام بهتر کارها تشویق کنند. همچنین زنان نسبت مردان صداقت بیشتری در کار دارند و بیشتر از مردان با کارکنان در ارتباط هستند که این کار باعث دلگرمی کارکنان می‌شود. مدیران زن در یاری رساندن و کمک به دیگران بهتر از مردان عمل می‌کنند. زنان با این موضوع که جامعه از افراد متفاوت و گوناگونی تشکیل شده است بهتر از مردان کنار می‌آیند و در این زمینه از قدرت بیشتری نسبت به مردان برخوردار هستند. زنان همچنین در حل مسایل مهم و مشکلات بهتر و سریع‌تر از مردان عمل می‌کنند.

مهارت‌ زنان در برقراری ارتباط

Confused%20Sandals.jpg

Credit: Confused Sandals

تجربه نشان داده که زنان بهتر از مردان با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از مردان گمان می‌کنند که برقراری بهتر ارتباط با دیگران کم اهمیت و پیش پا افتاده است. برای راه‌اندازی تجارت ممکن است با خود فکر کنید خصایص زنانه چه گونه می‌تواند باعث شود که زنان مدیران بهتری نسبت به مردان شوند؟ برای داشتن شرکت موفق و پر درآمد باید مدیری موفق رهبری آن شرکت را بر عهده بگیرد. با تحقیقات به عمل آمده ثابت شده موفق‌ترین شرکت‌های تجاری جهان با مدیریت زنان به این جایگاه رسیده‌اند.

جفری کریستین، مدیر موسسه سرمایه‌گذاری سی‌پی‌ام، می‌گوید که ممکن نیست تمام شرکت‌ها موفق باشند و در این میان برخی از شرکت‌ها موفق هستند و برای موفق بودن شرکت نیاز به استعداد و بهترین تیم‌ها دارد تا بتواند برنده نهایی این نبرد باشد. برخلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می‌کنند برای داشتن شرکت موفق باید به اندازه کافی پول خرج کرد، وجود افراد موفق و بااستعداد در شغل مربوطه حرف اول را می‌زند و برای نگه داشتن این افراد به مدیری بالیاقت و موفق نیاز است تا بتواند این افراد را مدیریت کند.

lardbucket..jpg

Credit: lardbucket

بررسی‌ها نشان داده که زنان در انتخاب افراد بااستعداد و موفق بهتر از مردان عمل می‌کنند. به گفته تری لبین، فعال اجتماعی،  زنان همیشه عادت دارند که سوال کنند ولی مردان عادت دارند که پاسخ بدهند و این تفاوت باعث می‌شود که زنان همیشه به بهترین پاسخ برسند و به بهترین شکل ممکن کار را پیش ببرند. زنان بهتر از مردان می‌توانند قدردان زحمات کارکنان باشند و همچنین بهتر از مردان می‌توانند اهداف شرکت را به کارکنان تفهیم کنند. نتیجه می‌گیریم که زنان بهتر از مردان می‌توانند برای کارکنان خود ارزش قایل باشند و این راه بهترین راه برای پیش بردن ایده‌ها با کمترین هزینه است و همچنین باعث می‌شود که کارکنان با صداقت بیشتری در کنار و همراه شرکت وظایف خود را انجام دهند. با این همه، تحقیق انجام شده در سال 1996 میلادی نشان می‌دهد که مهارت زنان در خصوص ارتباط با دیگران کامل نیست و باید مهارت‌های دیگر مانند مهارت‌های محاسباتی را به آن اضافه کرد.

همان طور که گفتیم عملکرد دو نیم کره چپ و راست مغز زنان نسبت به مردان بهتر عمل می‌کنند. زنان در سن 28 تا 31 سالگی از نظر رفتارهای فردی دارای ارزیابی بهتری هستند و تنها چیزی که باعث بروز ضعف در مدیریت زنان می‌شود بعد خودمدیریتی است. به عنوان مثال زنان در هنگام خستگی جسمی و روانی در بدترین شرایط خود قرار می‌گیرند که باعث ضعف مدیریتی آنان می‌شود.

هنوز کار تمام نشده!

Confused%20Sandals2.jpg

Credit: Confused Sandals

هنوز هم تعداد کمی از زنان مدیر در 500 شرکت برتر جهان قرار دارند و این جای تامل دارد. به طوری که از هر سه مدیر برتر فقط یک مدیر زن است و این مشکل از آن جایی نشات می‌گیرد که به زنان کمتر مجال می‌دهند تا مهارت‌های مدیریتی و ایده‌های‌ خود را نشان بدهند. هم‌اکنون زنان موفقی در جهان حضور دارند که منتظر فرصت هستند تا مهارت‌های مدیریتی خودشان را به عرصه نمایش بگذارند و بیش از پیش باعث پیشرفت نوع بشر و علم شوند. در نیم قرن گذشته زنان از لحاظ مدیریتی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. به همین دلیل است که می‌گویند زنان نسبت به مردان مدیران موفق‌تری هستند و می‌توانند در عرصه جهانی چشم‌ها را خیره کنند.

جمع‌بندی موضوع

LinkedIn.jpg

Credit: LinkedIn

روی هم رفته اگر بخواهیم دلایل بهتر بودن زنان را در مدیریت و ریاست به شکل فهرست‌وار و با اندکی توضیح نام ببریم به پنج مورد عمده می‌توان اشاره کرد:

یک) زنان در برقراری ارتباط بهتر عمل می‌کنند

دلیل اصلی این امر آن است که زنان در مقایسه با مردان شنونده بهتری هستند و این دقیقا همان مهارتی است که در زمان بروز بحران به کار می‌آید. دکتر سوزان شروود در این باره می‌گوید: «شنونده بودن زنان این خصلت را در آنها به وجود آورده که اهل بحث و تبادل نظر باشند اما مردها به جای حرف بیشتر به دنبال عمل هستند تا بتوانند توانایی‌های خود را به اثبات برسانند.»

دو) زنان قدرت ارتباط‌سازی دارند

زنان در شکل‌دهی توافق جمعی و جلب نظر دیگران موفق و ماهر هستند و بر خلاف مردان اصلا ضرورتی نمی‌بینند که بخواهند دیگران را برای انجام کار هدایت کنند و مسیر را به آنها نشان بدهند. در دنیای کنونی که فضای مجازی و اینترنت بر همه چیز سایه افکنده است مدیر موفق و برتر کسی است که بداند چه گونه روابط همکاری را توسعه دهد و همین موجب می‌شود تا چنین مدیری نسبت به مدیران تجربه‌گرای گذشته یک سر و گردن بالاتر قرار بگیرد.

سه) زنان اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار را رعایت می‌کنند

مدیریت زنان از آن نظر تاثیرگذار و مؤثر واقع می‌شود که در ضمن کار هم بر رعایت حقوق دیگران تاکید دارند و هم جانب انصاف و عدالت را لحاظ می‌کنند. در دنیایی که هر کس برای فرار از خط قرمزهای اخلاقی دلایل را نایده گرفته و دست به دامن توجیهات می‌شود، زنان هنوز و همچنان در عرصه اخلاق دست به انتخاب می‌زنند. همین امر سبب می‌شود که یک مدیر زن به الگو تبدیل شود و گذشته از چالش و هیجانی که ایجاد می‌کند، توجه جامعه را نیز به خود معطوف می‌سازد که خود بهترین تبلیغ و ابزار موفقیت است.

چهار) زنان صبوری بیشتری دارند

آن قدری که یک مدیر زن با پرسنل زیردست خود کنار می‌آید اگر از دست مردان برآمده بود شاید الان اوضاع مدیریت جهان چرخشی 180 درجه‌ای به سمت بهبود می‌داشت! مطالعات نشان داده که صبوری زنان در مدیریت نیز نوعی فن و روش است که گاهی برخلاف خواسته آن‌هاست منتها زن دندان روی جگر می‌گذارد تا شاید از دل معضل پیش آمده و صبر و تحمل او بتوان به وضعیت و نتیجه بهتری رسید.

پنج) زنان پرشورتر و فعال‌تر هستند 

جی فورته، نویسنده کتاب «تو اخراجی!»، می‌گوید که زنان چون نشاط و شادابی بیشتری دارند و امید به زندگی در آنان بیشتر است خوب می‌دانند که یک گروه را با چه انگیزه و ترفندی به تکاپو و تحرک وادارند. یک زن وقتی در چهره شما خیره می‌شود، می‌تواند در تک‌تک 43 عضله موجود در صورت شما پی به انگیزش و هیجان خاصی ببرد و جالب این که به وقت‌اش از همان‌ها برای ایجاد نیروی محرکه در شما استفاده می‌کند.

منبع: American express

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر