ایران، 2 و 3/5/81
نویسنده مقاله، ضمن تبیین مفهوم ارتداد و رجوع به سابقه تاریخی آن، معتقد است نباید احکام فقهی ای را که برای مرتد بیان شده است با احکام دادگاه های تفتیش عقاید مقایسه کرد; چراکه این احکام فقهی همواره ناظر به اموری هستند که در آنها به منافع مادی و معنوی جامعه تعرض شود . نویسنده بر این باور است که اولین برخورد جدی با مسئله ارتداد در زمان ابوبکر صورت گرفته و آن نیز به هیچ وجه با مفهوم امروزین ارتداد سنخیت نداشته است; چراکه متهمان به ارتداد در آن زمان، کسانی بودند که از پرداخت مالیات های شرعی امتناع می ورزیدند و طبیعتا حکومت نیز در مقابل آنان می ایستاد . در قرآن نیز حکم ارتداد بیان نشده است و از مجموع روایات نیز این گونه برمی آید که ارتداد نوعی جسارت در مقابل فضای معنوی و دینی و علایق مذهبی مردم محسوب می شود .