مشاور امورایثارگران وزیر کشور

توسعه فرهنگ حماسه نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست

یاوندعباسی با تاسف از اینکه هنوز از کارکرد حماسه در حوزه‌های مختلف استفاده نکرده‌ایم، اظهار کرد: اگر برکات حماسه را به جامعه معرفی کنیم و مسئولان این مساله را باور کنند می‌توانیم شاهد حماسه‌های مختلفی باشیم که برای ما عزت و سرافرازی در بر خواهد داشت.

توسعه فرهنگ حماسه نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست

به گزارش ایسنا، غلامرضا یاوندعباسی، مشاور امورایثارگران وزیر کشور بررسی حماسه را در دو بخش مهم قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی ارزیابی کرد و گفت: بخش قابل پیش‌بینی بی‌ارتباط با گذشته و فرهنگ یک ملت نیست؛ مثل انقلاب اسلامی. زمانی که انقلاب اتفاق افتاد به این شکل نبود که بدون هیچ زمینه‌ای انقلاب شکل بگیرد. بلکه این انقلاب ریشه در فرهنگ ملی و دینی یک کشور داشته، اما امروز خود را نشان داده است. بخش غیرقابل پیش‌بینی آن، به زمان تحقق حماسه بازمی گردد.

یاوندعباسی با تأکید بر اینکه برای شناسایی حماسه باید قالب‌های آن را بازشناسی کرد، گفت:یکی از قالب‌های حماسه، انقلاب اسلامی بود. قالب دیگر آن دفاع مقدس است که اتفاقات بزرگی در آن خلق شد و عده‌ای از افراد با دستان خالی توانستند در مقابل دنیا بایستند و پیروز شوند. حماسه دفاع‌مقدس هم ریشه در باورهای دینی و ملی داشت و هم زمانش غیر قابل باور بود که هشت سال طول کشید.


مشاور امورایثارگران وزیر کشور  در خصوص اینکه آیا این حماسه می‌تواند در عرصه‌های دیگر تحقق پیدا کند، بیان کرد: پاسخ به این سوال مثبت است؛ چرا که حماسه اتفاقاتی را خلق می‌کند که دنیا را شگفت‌زده ممی‌شود. این شگفت‌زدگی شاخصه حماسه است. حماسه حتی در بحث اقتصاد کشور هم امکان عرض اندام دارد. چنانکه ما در سال‌های اخیر در مقابل فشار شگفت‌آور اقتصادی غرب توانسته‌ایم ایستادگی کنیم و در اصل حماسه‌آفرینی کردیم.

وی افزود: مثلاً در حوزه صنعت دفاعی با وجود بیشترین تحریم‌های بین‌المللی یک حماسه ملی رقم زده‌ایم. امروز ما تبدیل به یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا شده‌ایم و دشمنان ما فقط حرف از گزینه‌های روی میز می‌زنند و جرات عمل کردن ندارند. این حماسه می‌تواند در شئون مختلف اقتصادی، اجتماعی، مدیریت جهانی و... اتفاق بی‌افتد. کارکرد حماسه غیرقابل انکار است و آثار و برکات بزرگی دارد که نمونه‌های آن را در چند دهه اخیر بسیار مشاهده کرده‌ایم.


یاوندعباسی با تاسف از اینکه هنوز از کارکرد حماسه در حوزه‌های مختلف استفاده نکرده‌ایم، اظهار کرد: اگر برکات حماسه را به جامعه معرفی کنیم و مسئولان این مساله را باور کنند می‌توانیم شاهد حماسه‌های مختلفی باشیم که برای ما عزت و سرافرازی در بر خواهد داشت.


این جانباز جبهه و جنگ در خصوص رابطه وزارت کشور با مقوله فرهنگ حماسه گفت: وزارت کشور به عنوان یک وزارتخانه فرابخشی که در تمامی حوزه‌ها فعالیت دارد می‌تواند نقش مهمی در حماسه‌سازی داشته باشد. به عنوان مثال در مبارزه با موادمخدر و قاچاق کالا جای کار بسیاری زیادی وجود دارد، اما باید واقعیت را بپذیریم که خرید و فروش موادمخدر کشور را آزار می‌دهد و مقابله با ریشه‌کن کردن این پدیده نیازمند به خلق یک حماسه است.


وی اضافه کرد: در حوزه‌هایی مثل حوزه امنیتی، انتظاری که از حماسه داشته‌ایم خلق شده، اما گاهی اوقات مردم قدر نعمتی را که دارند نمی‌دانند که امنیت جزو همین نعمات است. وزارت کشور به همراه سایر دستگاه‌های دیگر توانسته بسیار موفق عمل کند طوریکه ایران در منطقه پرتلاطم خاورمیانه جزیره ثبات است و هیچ مشکلی ندارد.


یاوندعباسی در خصوص رفع مشکلات اجتماعی که نیازمند عزمی حماسی است، گفت: ما در این حوزه باید بیش از پیش فعالیت کنیم که وزارت کشور هم در این زمینه تلاش خود را با تمام توان به کار خواهد بست. وزارت کشور و تمامی وزارتخانه‌ها باید خلق حماسه را به عنوان یک نهضت قبول کنند تا به نتیجه برسیم.


 مشاور امورایثارگران وزیر کشور در پاسخ به این سوال که برای توسعه فرهنگ حماسه در بین مردم چه توقعی از وزارت ارشاد می‌رود، گفت: وزارت ارشاد هم به مانند سایر وزارتخانه‌ها نقش مهمی در این زمینه دارد؛ البته آمارهای اعتباری و بودجه‌ای نشان می‌دهد که بخشی از بودجه این وزارتخانه در حوزه فرهنگ هزینه نمی‌شود، اما این وزارتخانه در حد مقدورات خود در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده، خصوصا در دولت قبل که اقدامات جدیدی‌تری در حوزه فرهنگ حماسه انجام شده است. انتظار ما این است تلاش‌های بیشتری دراین وزارتخانه شکل بگیرد و دولت بودجه مناسبی در اختیار وزارت ارشاد قرار دهد.


وی افزود: از آنجایی که شورای فرهنگ عمومی در وزارت ارشاد قرار دارد و وزیر هم ریاست این شورا را بر عهده دارد باید باور کنند که بخشی از فرهنگ عمومی معطوف به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.


یاوند عباسی با بیان اینکه برگزاری «گفتمان ملی فرهنگ حماسه» یکی از ابزارهای ترویج این فرهنگ در بین مردم است، اذعان کرد: ما باید از ابزارهای مختلف استفاده کنیم که گفتمان ملی فرهنگ حماسه و در نهایت کنگره ملی حماسه هم در این بین کارکرد خودش را دارد. البته شیوه برگزاری کنگره بسیار مهم است که می‌تواند در سطح ملی و یا در سطح استانی برگزار شود. اگر ما می‌خواهیم به یک کنگره ملی بسنده کنیم، باید بگوییم که نگاه ما تبلیغی می‌شود در حالی که ما باید فعالیت‌هایی را در بدنه جامعه داشته باشیم و گفتمان ملی حماسی را با متخصصان و کارآزمودگان حماسه ایجاد کنیم تا بتوانیم این فرهنگ را به طور شایسته و اثرگذاری در میان مردم نشر دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر