دو خبر از فضای رسانه‌ها؛

یک خبرازمیثاق‌ اخلاق حرفه‌ای/امکان اعتراض به رتبه‌بندی روزنامه‌ها

مدیران مسئول روزنامه‌هایی که به نتایج سومین دوره رتبه‌بندی روزنامه‌ها اعتراض دارند، تا ۱۵ شهریورماه فرصت دارند موارد اعتراضی خود را برای بررسی در هیأت تجدید نظر ارسال کنند.

یک خبرازمیثاق‌ اخلاق حرفه‌ای/امکان اعتراض به رتبه‌بندی روزنامه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران مسئول روزنامه‌ها حداکثر تا 15 شهریورماه فرصت دارند موارد اعتراضی خود نسبت به نتایج اولیه سومین دوره رتبه‌بندی روزنامه‌ها را مطابق بند 12 شیوه نامه، برای بررسی در هیأت تجدید نظر ارسال کنند.

بنا بر این گزارش در بند 12 شیوه‌نامه مربوطه تصریح شده است: در مرحله تجدید نظر هیچ مدرک جدیدی پذیرفته نمی‌شود و تنها به کیفیت و نحوه ارزیابی اولیه می‌توان اعتراض کرد.

بنابر اعلام اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، نتایج ارزیابی اولیه سومین دوره رتبه‌بندی روزنامه‌ها پیشتر به صورت جدول مقایسه‌ای به نشانی الکترونیکی روزنامه‌ها ثبت شده در سامانه جامع رسانه‌های کشور ارسال شده و مدیران مسئولی که نسبت به ارزیابی اولیه روزنامه خود اعتراض دارند، می‌توانند موارد اعتراضی را به ایمیل pr@den.ir یا شماره نمابر 42710165 (اعلامی از طرف انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی) ارسال کنند.

با پایان مهلت اعتراض، زمان‌بندی حضور مدیران مسئول یا نمایندگان تام‌الاختیار آنان در جلسه هیأت تجدید نظر به آنها اعلام خواهد شد. مطابق برنامه‌ریزی انجام شده این جلسات از 25 شهریور آغاز خواهد شد.

خبر دیگر از رسانه‌ها اینکه، اسامی نامزدها و نحوه انتخاب نمایندگان مدیران مسئول در شورای داوری میثاق‌ اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها اعلام شد. بر این اساس، فرآیند انتخاب دو مدیرمسئول عضو شورای داوری میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها امروز انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، دبیرخانه میثاق‌نامه اخلاق حرفه ای رسانه‌ها اسامی 20 نامزد حضور در شورای داوری را به ترتیب حروف الفبا و با اختصاص یک شماره به هریک از آن‌ها به شرح زیر منتشر و اعلام کرد:

یادآوری می‌شود، پس از ارسال فراخوان نامزدی در شورای داوری میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها به مدیران مسئول امضاکننده میثاق، در تاریخ 10 مرداد، 20 نفر، نامزدی خود را از طریق پاسخ مثبت به پیامک ارسالی اعلام کردند.

بر این اساس و با هدف انتخاب دو عضو شورای داوری، هر یک از مدیران رسانه‌های عضو میثاق می‌توانند امروز یکشنبه 12 شهریور (از ساعت 8 تا 16) و در پاسخ به پیامک ارسالی از طریق سامانه پیامکی 500020202 دو نامزد مورد نظر خود را برای عضویت در شورای داوری میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها انتخاب و تنها «عدد» مربوط به هر یک را ارسال کنند.

مطابق گزارش دبیرخانه میثاق‌نامه اخلاق حرفه ای رسانه‌ها، دو نفر از نامزدهایی که حائز اکثریت نسبی آرا شوند، به عنوان عضو شورا و دو نفر بعد نیز به عنوان علی البدل معرفی می‌شوند. چنانچه بیش از 2 عدد ارسال شود، 2 عدد اول ملاک خواهد بود.

یادآوری می‌شود شورای داوری میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها شامل ٥ عضو است؛ علاوه بر دو مدیرمسئول منتخب، یک نفر استاد ارتباطات، یک نفر پیشکسوت مطبوعاتی و یک نفر حقوقدان مسلط به حقوق مطبوعات که به عنوان «شورای داوری» به مدت یک سال انتخاب می‌شوند. آیین‌نامه این شورا، الزامات و اقدامات تنبیهی مترتب بر عدم التزام و یا عدم اجرای این میثاق، توسط امضا کنندگان تصویب می‌شود. چندی پیش مجمع روسای دانشکده‌های ارتباطات دانشگاه‌های تهران، محمدمهدی فرقانی را به عنوان نماینده این مجمع در شورای داوری میثاق اخلاق حرفه ای برگزید. فرایند پیوستن به میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها، ادامه دارد و فهرست امضاکنندگان میثاق به صورت مستمر، به روز می‌شود. تاکنون 88 رسانه به این میثاق‌نامه پیوسته‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر