دارا خسروشاهی کیست؟

دارا خسروشاهی چهره موفق ایرانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کند و مدیریت یکی از شرکت‌های بزرگ جمل و نقل مبتنی بر فناوری یعنی اوبر (Uber) را بر عهده دارد. او پیش از این در شرکت اکسپدیا (Expedia) که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کرد مدیرعامل بود و توانست موفقیت‌های چشمگیری برای آن بدست آورد. بیایید با دارا خسروشاهی آشنا شویم.

دارا خسروشاهی کیست؟

دارا خسروشاهی چهره موفق ایرانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کند و مدیریت یکی از شرکت‌های بزرگ جمل و نقل مبتنی بر فناوری یعنی اوبر () را بر عهده دارد. او پیش از این در شرکت اکسپدیا () که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کرد مدیرعامل بود و توانست موفقیت‌های چشمگیری برای آن بدست آورد. بیایید با دارا خسروشاهی آشنا شویم.

ماجرای زندگی دارا خسروشاهی

دارا خسروشاهی در تاریخ 7 خرداد 1348 در تهران به دنیا آمد. پدر او حسن خسروشاهی است که از تجار و کارآفرینان بنام است و کارخانه‌های تولیدی بسیاری را در ایران احداث کرده است. مدرک تحصیلی حسن خسروشاهی در رشته‌های اقتصاد و حقوق از دانشگاه تهران است. برندهای تولی پرس، تولیدارو، مینو و تی دیو چند نمونه از کارخانجات و شرکت‌هایی هستند که پدر دارا در ایران تأسیس کرده است.

دارا خسروشاهی ابتدا در رشته پزشکی که از نظر پدر بهترین حرفه است شروع به تحصیل کرد. پس از مدتی چون تمایلی به رشته پزشکی نداشت تصمیم به تغییر رشته می‌گیرد و به رشته مهندسی بیوالکتریک تغییر رشته می‌دهد. او در سال 1370 مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه براون دریافت می‌کند.

او پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در دوراهی تحصیل و وارد شدن به دنیای تجارت قرار می‌گیرد. در یک طرف درس او قرار داشت و در طرف دیگر علاقه‌ای که برای او در دوران کارآموزی در شرکت Allen & Company ایجاد شده بود.

علاقه او به کار در نهایت باعث شد تا درس را در مقطع کارشناسی به پایان برساند و وارد بازار کار شود. بازار کسب کار برای این مدیر ایرانی با یمن و برکت همراه بود و تلاش‌های او به موفقیت‌های چشمگیری منتج شد. او موفق شد در سال 1374 به سمت معاون شرکت Allen & Company برسد.

دارا خسروشاهی

در این بین در سال 1378 دارا خسروشاهی با بری دیلر آشنا شد. بری دیلر که استعداد بالای خسرو شاهی در زمینه مدیریت و آنالیز را می‌بیند از او دعوت می‌کند تا مدیرت امور مالی شرکت IAC را بر عهده گیرد.

شرکت IAC که یک هلدینگ بزرگ متشکل از معتبرترین پرندهای رسانه‌ای اینترنتی همچون Home Advisor، Vimeo، Dotdash ،The Daily Beast و Investopedia است در سال 1382 شرکت Expedia را خریداری کرد و در سال 1384 دارا خسرو شاهی به سمت مدیر عاملی Expedia منسوب شد.

خسروشاهی در زمان اوج محبوبیت اینترنت به شرکت مسافرتی و جهانگردی اکسپدیا پیوست. او در زمان فعالیت در شرکت IAC شرکت اکسپدیا را زیر نظر داشت و همین مسئله به او کمک کرد تا پس از پیوستن به این شرکت پیشرفت زیادی به دست آورد.

خسروشاهی سال‌های ابتدایی کار در شرکت اکسپدیا را دشوار می‌داند چون نمی‌توانسته با فرهنگ کاری شرکت کنار بیاید و این دوران را بسیار تأثیر گذار بر تغییر رفتار مدیریتی خود می‌داند.

دوران فعالیت وی در شرکت اکسپدیا بسیار درخشان بود. گسترش فعالیت شرکت به 60 کشور جهان و همکاری با برندهایی چون Hotels.com و Hotwire که سرویس‌های آنلاین رزرو هستند، باعث شد درآمد شرکت به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

شرکت اکسپدیا در زمان شروع کار دارا خسرو شاهی درآمد 2،1 میلیارد دلاری داشت و در سال 2016 به 8،7 میلیارد دلار رسید که رشد 26 درصدی داشته است.

همین موفقیت‌ها باعث شد خسروشاهی به موفق‌ترین مدیرعامل آمریکا در بخش فناوری اطلاعات با درآمد سالانه 96 میلیون و 400 هزار دلار تبدیل شود. در حالی که نفر دوم این فهرست مدیر عامل یاهو با درآمد سالانه 36 میلیون دلار بود.

اوبر تاکسی اینترنتی uber

مدیر عاملی اوبر و چالش‌ها

خبر معرفی کردن دارا خسروشاهی به عنوان مدیر عامل، توسط هیئت مدیره و سرمایه‌گذاران شرکت اوبر که به دنبال مدیر عاملی لایق برای جایگزینی تراویس کالانیک می‌گشتند تعجب فعالان دنیای فناوری اطلاعات و صنعت حمل و نقل را به همراه داشت.

حال که دارا خسروشاهی به بزرگترین تاکسی اینترنتی دنیا پیوسته است، می‌توان او را به عنوان مدیر عامل یکی از باارزشترین استارتاپ‌های دنیا شناخت. سرمایه گذاران این شرکت ارزش شرکتشان را 60 میلیارد دلار عنوان کرده‌اند و چشم امید دارند که با مدیریت این ایرانی موفق، سود سرشاری را در آینده برداشت کنند.

پذیرفتن این پست ساده نیست و چالش‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت؛ رویارویی با دعواهای مدیر عامل قبلی با سرمایه گذار اصلی یعنی Benchmark، مشکلات مالی و مشکلات قانونی خودروهای خودران شرکت از جمله مشکلاتی هستند که او باید حل کند.

خسرو شاهی در حال حاضر در هیئت مدیره نیویورک تایمز و Fanatics عضویت دارد. Fanatics استارتاپی در حوزه فروش محصولات ورزشی است. همچنین گفته می‌شود که او از سرمایه گذاران شرکت Convoy است که نوعی اوبر در زمینه ماشین‌های سنگین است و همین مسئله می‌تواند به او در مسیر موفقیت کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر