چگونه با گل های آپارتمانی هوا را تصفیه کنیم؟

احتمالا در ابتدا با شنیدن این حرف کمی تعجب خواهید کرد، ولی شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاهانی وجود دارند که به شکل تصفیه‌کننده­‌ی طبیعی هوا عمل می­‌کنند

احتمالا در ابتدا با شنیدن این حرف کمی تعجب خواهید کرد، ولی شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاهانی وجود دارند که به شکل تصفیه‌کننده­‌ی طبیعی هوا عمل می­‌کنند. حتما برای شما یا اطرافیانتان هم پیش آمده است که گاهی بدون دلیل احساس بیماری و کسالت ­­بکنید و یا دچار آلرژی ­­شوید. دلیل این مسئله این است که هوا و وسایل محیط زندگی ما مملو از مواد سمی و آلوده‌­ی گوناگونی است که با تنفس کردن به راحتی وارد سیستم بدن ما و در نتیجه باعث بیماری­‌مان می‌­شوند. حال آن‌که گیاهان تصفیه کننده علاوه بر بالانس کردن رطوبت هوا، جذب دی‌­اکسیدکربن و آزاد کردن اکسیژن ، با جذب برخی آلاینده­‌ها و مواد آلی فراری که منزل و محل کار ما را احاطه کرده‌­اند تا حد زیادی به بهبود هوای اطرافمان و در نتیجه سلامت‌تر بودنمان کمک خواهند کرد. در واقع آن‌ها تصفیه کننده‌­های زنده و ارزانی به حساب می­‌آیند که در مقابل مواد آلاینده‌­ی منتشر در هوای منزل­مان بسیار موثرند. در این مطلب قصد داریم شما را با چند نمونه از این گیاهان آشنا کنیم. با بنیتا همراه باشید.

 

 نخل اریکا

 

                 

 نخل اریکا هنگامی که تازه و جوان است بسیار زیباست، ولی از آنجا که با رشد آن برخی از برگ‌­ها ممکن است خم شوند و یا بریزند به تدریج از این زیبایی کاسته خواهد شد. همچنین ممکن است سر برگ‌­ها اندکی تغییر رنگ بدهند و به رنگ قهوه‌ای در بیایند که در مورد این گل موضوعی طبیعی به شمار می­‌آید. البته نکته‌­ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که شما تنها باید شاخه­‌های مرده را هرس کنید و اگر بخواهید این نوک­ برگ‌­ها که به رنگ تیره درآمده را بچینید در واقع رشد آن شاخه­ را متوقف خواهید کرد. نخل اریکا نیازمند نور زیاد و غیر مستقیم است، بنابراین باید آن‌ها را با فاصله از پنجره قرار دهید. نور مستقیم ممکن است باعث سوختن برگ‌­های گیاه شود. همچنین این گل به آبیاری زیاد نیاز دارد؛ البته مراقب باشید این آبیاری آن قدر نباشد که ریشه­‌ها در آب باقی بمانند، زیرا که باعث پوسیدگی آن خواهد شد و البته نباید اجازه دهید بین دو آبیاری خاک گلدان کاملا خشک شود، زیرا که شاخه­‌های آن از بی­‌آبی خم می­‌شوند. نخل اریکا به نمک و مواد معدنی بسیار حساس است، بنابراین در نوع آب مورد استفاده برای آبیاری آن حتما این موضوع را در نظر داشته باشید. همچنین مانند دیگر گیاهان مناطق گرمسیری، برای شاداب نگاه داشتن این گل خوب است که هر چند روز مقداری آب را روی برگ‌های آن اسپری کنید. در کل نخل اریکا از جمله گیاهانی است که برای زیبا ماندن به توجه و مراقبت زیادی نیاز دارند.

 

سرخس

 

                    

سرخس‌­ها از جمله گل­‌های آپارتمانی محبوب به حساب می‌­آیند. نور مورد نیاز آنها نور متوسط و غیر مستقیم است، ولی اگر دیدید که شاخ و برگ­‌ها پژمرده شدند احتمالا نور کافی دریافت نمی­‌کنند. این گل­ همچنین به آب متوسط تا زیاد نیازمند است؛ بنابراین خاک گلدان را تمام طول سال به جز فصل زمستان مرطوب نگاه دارید. در زمستان اجازه دهید که خاک اندکی خشک شود سپس آبیاری بعدی را انجام دهید. سرخس‌­ها به رطوبت بالایی نیاز دارند. برای تامین این رطوبت خوب است چند بار در هفته با اسپری آب­فشان روی برگ‌­ها اسپری کنید. اگر دیدید که رنگ شاخ  و برگ‌­ها رو به محوی گذاشته است احتمالا میزان آبیاری کافی نیست. درجه حرارت مناسب برای سرخس‌­ها در طول روز 24-16 درجه سانتیگراد است ولی در شب بهتر است جای آنها اندکی خنک‌تر باشد. جالب است بدانید این گیاهان قادرند زایلن و تولوئن که در رنگ‌­ها، لاک ناخن وچسب­‌ها وجود دارند را جذب کنند.

  

دراسنا بلالی

 

                  

 دراسنا به مراقبت زیادی نیاز ندارد زیرا که نور کم و آبیاری متوسط برای آن کافیست. برای آبیاری آن هر 7 تا 10 روز میزان رطوبت خاک را بسنجید و اگر دیدید که خاک آن کاملا خشک است دوباره به گلدان آب دهید. ریشه­‌های دراسنا در عمق کم و نزدیک شاخه‌­های مخروطی شکل قرار دارند، بنابراین در هنگام آبیاری، آب را نزدیک ساقه‌­ها بریزید تا مطمئن شوید که ریشه‌­ها می‌­توانند آب را جذب کنند. اگر دیدید که برگ­‌ها شروع به زرد شدن و یا افتادن کردند احتمالا میزان آبیاری بیش از مقدار مورد نیاز بوده است. دراسنا در دمای معمولی اتاق به خوبی رشد می­‌کند ولی به هیچ عنوان تحمل سرما را ندارد. لازم به ذکر است که این گیاه از جمله گیاهان سمی است و اگر فرزند کوچک و یا حیوان خانگی در منزل دارید باید به این نکته توجه کنید.

 

فیکوس

 

                    

اندازه فیکوس­‌ها از یک درخت بزرگ تا درختچه­‌های کوچک متغیر است. نور متوسط تا زیاد بهترین نور برای این گیاهان است، اگرچه قادرند برای مدت کوتاه در محیط کم نور نیز دوام بیاورند. اگر دیدید که برگ­‌های گیاه­تان شروع به افتادن کردند احتمالا نور کافی دریافت نمی­‌کنند و باید آن را نزدیک پنجره و یا محیط پر نورتری قرار دهید. برای آبیاری فیکوس باید اجازه دهید که خاک گلدان بین دو آبیاری کاملا خشک شود. از دیگر دلایل افتادن برگ­‌ها می­‌تواند آبیاری بیش از حد این گل‌­ها باشد. این گیاه نیازمند رطوبت بالاست، بنابراین بهتر است چند بار در هفته با اسپری آب­فشان روی برگ‌­های گیاهتان اسپری کنید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود. دمای معمولی اتاق برای این گیاهان دمای مناسبی به حساب می‌­آید. اگرچه نگهداری فیکوس‌­ها در آپارتمان بسیار رایج است باید بدانید که این گیاه به نسبت دیگر گیاهان آپارتمانی به توجه و مراقبت بیشتری نیازمند است و نسبت به تغییر میزان نور، دما و آب بسیار حساس است.

  

ژربرا

 

                 

 شاید دیدن نام این گل زیبا در این لیست کمی تعجب‌­آور باشد ولی باید بدانید که این گل قدرت بالایی در جذب تری­کلرواتیلن و همچنین بنزن موجود در هوا دارد. ژربرا تقریبا در تمام طول سال و به اکثر رنگ‌­ها گل می­‌دهد و  گل­‌های بزرگ و شاخه­‌های بلند آن به قدری زیبا هستند که شاید در نگاه اول طبیعی بودنشان را نتوان تشخیص داد. دوام این گل­ها حدود یک هفته و اندکی بیشتر است. ژربرا به نور زیاد و آبیاری منظم نیازمند است. این گل به هیچ عنوان تحمل سرما را ندارد و بهتر است در دمای بالای 17 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

  

گل ­گندمی

 

                    

گل ­گندمی از نظر نگهداری و تکثیر از جمله­ آسان‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گل نیازمند آبیاری زیاد نیست و باید اجازه دهید بین دو آبیاری خاک گلدان کاملا خشک شود؛ بنابراین می­‌توان گفت که هر دو هفته یکبار آبیاری برای آن کافیست. اگر بر روی برگ‌­های گیاهتان هاله­‌های زرد مشاهده کردید احتمالا میزان آب داده شده از میزان مورد نیاز بیشتر بوده است و اگر برگ­‌ها شروع به افتادن کردند به میزان بیشتری از آب نیاز است. اگر برگ‌­ها به رنگ قهوه‌­ای تغییر رنگ دادند از آب مقطر برای آبیاری استفاده کنید؛ زیرا که این گیاه به وجود مواد شیمیایی احتمالی در آب بسیار حساس است. بهترین نور برای گل ­گندمی نور طبیعی است ولی نباید آن را در معرض نور مستقیم قرار داد؛ چراکه باعث تغییر رنگ برگ‌­ها به قهوه‌­ای خواهد شد. برای تکثیر این گیاه می­‌توانید به آسانی شاخه­‌های جوان را از گیاه اصلی جدا کنید و در آب یا خاک قرار دهید تا در زمان کوتاهی خود به یک گیاه مستقل تبدیل شود.

 منابع: houseplants-care.blogspot.co.uk 

apartmentguide.com

 bhg.com


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر