به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارآفرینی چند سالی است در ایران به موضوع داغ رسانههای دیداری و شنیداری تبدیل شده است و همه به نوعی با این موضوع دست و پنجه نرم میکنند، موضوعی که به نظر میرسد اقتصاد، تجارت، صنعت، تکنولوژی، تحصیلات و هر آنچه را به آن فکر کنید درگیر خود کرده است.
کارآفرینی طیف وسیعی از فعالیتها را شامل میشود که بسته به نوع کسب و کار و ایده پشت آن متفاوت هستند. از فعالیتهای کارآفرینی کوچک مقیاس که انفرادی و پاره وقت اجرا میشوند گرفته تا پروژههای وسیعتر که فرصتهای شغلی بیشتری را فراهم میکنند، همگی نمونههایی از کارآفرینی محسوب میشوند، در حالی که در سالهای اخیر، مفهوم کارآفرینی از حوزه کسب و کار فراتر رفته و به ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز وارد شده است.
یکی از بزرگترین چالشهای پیشروی جوامع در حال توسعه از جمله کشور ما ایجاد اشتغال برای جوانان است. در حال حاضر اغلب جوانان با بیکاری مواجه هستند، در این شرایط دولت و مسئولان برای اشتغال این قشر جامعه باید از سنین پایین کسب و کار و مفهوم کارآفرینی را به نوجوانان آموزش دهند. هر چند، چند سالی است با برگزاری کارگاهها و باشگاههای کارآفرینی برای نوجوانان، آموزش مهارت و کارآفرینی در کشور گسترش یافته است.
رحیم سرهنگی مدیر کل دفتر کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در حال حاضر سیستم آموزش ما به گونهای است که تقویت و ایجاد ویژگیهای کارآفرینی و شخصیت کارآفرینانه، در نظام آموزش عالی پیگیری میشود، در صورتی که دستیابی به این مهم در سنین بالای 18 سال، امری ممکن به نظر نمی رسد، چرا که روانشناسان بر این باورند که بخش عمده شخصیت هر فرد در دهه اول زندگی وی شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه ایجاد شایستگیهای کارآفرینی در سنین ابتدایی زندگی کودک میتواند زمینه ساز ایجاد شخصیت و نگرش کارآفرینانه افراد باشد، ادامه داد: در نظام آموزشی کشورهای پیشرفته، توجه ویژهای به آموزش کارآفرینی، فرهنگسازی، توسعه و تقویت روحیه و رفتار کارآفرینانه در افراد میشود، در حالی که در کشور ما برنامههای آموزشی، برای همگان یکسان تعریف شده و به تفاوتهای فردی آنها توجه نشده است.
مدیر کل دفتر کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با عنایت به اینکه در نظام سنتی آموزش و پرورش فعالیتی برای تقویت مهارتهای نرم و کارآفرینانه دانش آموزان صورت نمیپذیرد و با توجه به مأموریت و رسالت دفتر توسعه کارآفرینی در راستای توسعه و ترویج کارآفرینی در کشور، طرح "باشگاه کارآفرینان نوجوان" به منظور توانمندسازی و مهارت افزایی دانش آموزان اجرا شد.
وی با بیان اینکه اهداف این طرح بر اساس الگوی آموزشی موسسه توسعه کارآفرینی هند طراحی و بومی سازی شده است، در دو بعد نگرش و مهارت کارآفرینی طی یک دوره دو ساله تنظیم شده است، افزود: اهداف این طرح عبارتند از اهداف نگرشی (ایجاد نگرش خلاق، نگرش دانستن، توانستن و انجام دادن، تقویت نگرش مثبت و انعطافپذیر در برابر تغییرات و موقعیتهای مبهم، تقویت حس کنجکاوی، پرسشگری، تقویت احساس خودکارآمدی و شایستگی اجتماعی در کودکان، تقویت حس استقلال و توفیق طلبی در کودکان با توجه به تفاوتهای فردی آنان و ...) و اهداف مهارتی (برقراری ارتباط با همسالان و بزرگسالان، مهارت همکاری کردن در تیم و پذیرش مسئولیت، مهارت حل مسأله و مهارتهای پژوهشی، استفاده از ابزارها، مواد و وسایل و رسانههای مختلف برای یادگیری، پرورش مهارت رویارویی شجاعانه با تغییرات و دنیای جدید، مهارت درک افکار و احساسات خود و دیگران، کسب مهارت یادگیری، انتقال و تعمیم آموختهها به شیوههای مختلف، تقویت مهارتهای رهبری همسالان و گروههای کوچک و تقویت مهارتهای فردی و ...) است.
سرهنگی بیان کرد: اولین باشگاه کارآفرینان نوجوان دختر و پسر در دو مقطع متوسطه اول و دوم در مرداد ماه 97 در شهر مشهد مقدس راه اندازی شد که دستاورد این باشگاه تقویت نگرش کارآفرینانه نوجوانان، افزایش خلاقیت و نوآوری، اعتماد به نفس و ... در طی یک دوره دوساله بوده است، همچنین دومین باشگاه نیز در شهر تنکابن در شهریور 97 برای مقطع سنی 12 تا 15 سال دختر و پسر برگزار شد. در این باشگاه مرکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی طبرستان به عنوان بخش خصوصی همکاری موثر داشت.
بیشتر بخوانید