آمریکا فروش اف-۳۵ به ترکیه را مشروط کرد

آمریکا شرط فروش اف-۳۵ به ترکیه را رها کردن سامانه روسی اس-۴۰۰ دانست.

جف فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه گفت بعید است ترکیه به برنامه ساخت نسل جدید جنگنده اف-35 بازگردد، اما با حل مشکل سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-400 که از روسیه خریداری شده است، می‌تواند این هواپیما‌ها را نیز خریداری کند. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این دیپلمات در شبکه سی ان ان ترک گفت: ما از تمام اقداماتی که برای حل مشکل اس-400 انجام می‌شود، استقبال می‌کنیم؛ اقداماتی که به ترکیه اجازه نمی‌دهد در برنامه اف-35 شرکت کند. اگر پیشرفتی در این زمینه حاصل شود، خوشحال خواهیم شد که دوباره مذاکرات با ترکیه را آغاز کنیم. 

وی افزود: تولید دشوار به نظر می‌رسد، تصمیم گیری در مورد این موضوع را به شرکای پروژه واگذار می‌کنم.

ترکیه در سال 2019 پس از خرید اس-400 از روسیه از برنامه توسعه اف-35 حذف شد. ترکیه برخی از قطعات، عناصر بدنه و برخی از سیستم‌ها را برای این جنگنده‌ها تولید کرد. ایالات متحده اعلام کرد که بازگشت ترکیه به برنامه توسعه اف-35 تنها در صورت کنار گذاشته شدن سی-400 امکان پذیر است.

فواد اوکتای، رئیس کمیسیون امور بین الملل پارلمان ترکیه، پیشتر گزارش داده بود که آنکارا دیگر علاقه‌ای به بازگشت به برنامه اف-35 نشان نمی‌دهد و به همین دلیل از آمریکا می‌خواهد که در محدودیت‌های اعمال شده علیه ترکیه در چارچوب توافقنامه بازنگری کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر