شیوه ها و آداب عزاداری

در انبوه روایات که ترسیم کننده آداب زیارت آن حضرت است به این نکته دقیق توجّه داده شده است که : زائر کوى او، باید با فروتنى ، تواضع ، وقار و متانت ، سوگوار، اندوهگین ، پریشان ، غم زده ،

شیوه ها و آداب عزاداری

در انبوه روایات که ترسیم کننده آداب زیارت آن حضرت است به این نکته دقیق توجّه داده شده است که : زائر کوى او، باید با فروتنى ، تواضع ، وقار و متانت ، سوگوار، اندوهگین ، پریشان ، غم زده ، ... و با حالت تشنگى و گرسنگى ، آهنگ زیارت پیشواى محبوب خود نماید و بکوشد تا زیارت او هدفدار و داراى محتوا و پیام باشد، تا هر چه بیشتر یادآور هدفهاى بلند و اندیشه هاى تابناک و نورانى و نشانگر شرایط سخت و ظالمانه اى باشد که در راه برانداختن بدعتهاى شوم و شیوه بیدادگرانه رژیم تبهکار حاکم و احیاى ارزشهاى الهى برآن حضرت پیش آوردند .
امام صادق علیه السلام فرمود: (هنگامى که آهنگ زیارت حسین علیه السلام نمودى ، غم زده و سوگوار، دل افسرده و پریشان ، تشنه و گرسنه ، به کوى او بشتاب ، چرا که او را در این شرایط به شهادت رساندند.)
و نیز فرمود: (شنیده ام که برخى به هنگام رفتن به زیارت حسین علیه السلام سفره هاى رنگین مى کشند و خواروبار چرب و شیرین و حلوا و شیرینى به همراه مى برند، مى پندارند که به تفریح و تفریحگاه مى روند به طورى که اگر کنار قبر دوستان و افراد مورد علاقه خویش بروند، آنگونه نمى روند.)
و نیز در بیان دیگرى به گروهى فرمود: (براى زیارت او سفره هاى آنچنانى برمى گیرید؟)
پاسخ دادند: (آرى!)
فرمود: (اگر کنار قبور گذشتگان خود بروید، چنین نمى کنید. )
و آنگاه آنان را به غذاهاى ساده اى چون نان و شیر و اجتناب از روحیّه تجمّل گرایى و شرایطى که بُعد معنوى و روحانى زیارت حسین علیه السلام را کمرنگ مى کند، توصیه فرمود ....
و در بیان دیگرى ضمن انتقاد شدید، گروهى را به باران نکوهش ‍ گرفت و فرمود:
(با شرایط و به شیوه اى او را زیارت کنید که بهتر از زیارت نکردنتان باشد و به سبکى زیارت نروید که نرفتن بهتر از رفتن باشد ... .)
آنگاه فرمود: (شما به هنگام رفتن به سوى آرامگاه پدرانتان اندوهگین و ماتم زده مى روید، امّا براى زیارت حسین علیه السلام با تجمّل گرایى و شادمانى و تفریح . نه ! هرگز پذیرفته نخواهد بود؛ مگر اینکه به گونه اى بیایید که یادآور شرایط و وضعیّت او باشد و ترسیم کننده پیام و اهداف انسانساز مکتب او.)
و نیز از آداب زیارت آن حضرت ، آدابى است که در زیارت جابر، در روز اربعین آمده است که مهمترین آنها غسل زیارت با آب فرات است که یادآورى خواهد شد.


منبع : ویژگیهاى امام حسین علیه السلام
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان