حمله به لبنان با واکنش سخت ایران روبرو خواهد شد/لبو فروش تلاویو هم می داند اسرائیل در غزه دستاوردی نداشته/آمریکا موافق حمله به حزب الله نیست

ورود به چنین جنگی برای اسرائیل هزینه هایی را خواهد داشت که حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال این رژیم را درگیر خودش خواهد کرد

حمله به لبنان با واکنش سخت ایران روبرو خواهد شد/لبو فروش تلاویو هم می داند اسرائیل در غزه دستاوردی نداشته/آمریکا موافق حمله به حزب الله نیست

جواد مرشدی: اخیرا زمزمه هایی در خصوص حمله اسرائیل به حزب الله به گوش می رسد، گویی نتانیاهو که در جنگ غزه کامیابی نداشت بنا دارد تا با کشاندن دامنه جنگ به لبنان این ناکامی را جبران و آمریکا را مجاب به ورود به جنگ و دفاع از منافع اسرائیل کند.

فارغ ازاینکه آیا اسرائیل توان جنگ در دو جبهه را دارد یا نه تنش در مرز شمالی اسرائیل در حالی شدت گرفته که به گفته بنیامین نتانیاهو، نیروهای اسرائیلی در حال پایان دادن به شدیدترین بخش از درگیری‌های جاری در غزه هستند تا به سرعت در مرز شمالی مستقر شوند.

این درحالی است که متحدان اسرائیل، از جمله آمریکا که حامی و تامین کننده اصلی سلاح برای این کشور محسوب می‌شود به هیچ روی راضی به تشدید تنش‌ها و وقوع جنگی دیگر در منطقه نیستند،چنانکه وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در جریان ملاقات با همتای اسرائیلی خود هشدار داد که درگیری میان اسرائیل و حزب الله می‌تواند جرقه‌ای برای آغاز یک جنگ منطقه‌ای باشد وخواستار راه حل دیپلماتیک برای مهار این بحران شد.یوآگالانت هم گفت که کشورش می‌تواند لبنان را به عصر حجر بازگرداند.

طبق شنیده ها واشنگتن برای جلوگیری از شدت گرفتن بحران گفتگوهای نسبتا فشرده‌ای را با اسرائیل و لبنان آغاز کرده و به دنبال خروج اتباع خود از این دو کشور است.همچنین آلمان هم روز چهارشنبه خواستار خروج اتباع خوداز لبنان شد.

گفتنی است در ادامه این تنش ها چهارشنبه شب جنگنده های اسرائیل اهدافی امنیتی را در جنوب دمشق مورد هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن چندین نفر شد.

یک کارشناس خاورمیانه احتمال وقوع این جنگ را خیلی کم می داند و به خبرآنلاین می گوید سربازان اسرائیلی برای جنگ های 15 الی 20 روز تربیت شده اند.

محمد رضا سرمست نتانیاهو را سیاستمداری عامه پسند برشمرد و گفت بعید نیست نتانیاهو بخاطر اینکه آمریکا را به داخل جنگی بکشد که منافع اسرائیل را تامین کند دست به یک اقدام دیوانه وار بزند.

مشروح این گفتگو را بخوانید:

اخیرا زمزمه های حمله اسرائیل یه حزب الله لبنان پررنگ شده ،بنظر شما احتمال وقوع این جنگ چقدر است؟

در حال حاضر احتمال چنین جنگی از 30درصد هم کمتر است.

برچه اساس این احتمال را ضعیف می دانید؟

بر این اساس که اولا هنوز بحث غزه به پایان نرسیده و دوم اینکه جبهه داخلی و ارتش اسرائیل آمادگی ورود به چنین جنگی را ندارد.

آنها که تا دندان مسلح هستند، چرا آمادگی ندارند؟

برای اینکه ورود به چنین جنگی برای اسرائیل هزینه هایی را خواهد داشت که حداقل 10 تا 20 سال این رژیم را درگیر خودش خواهد کرد. مضافا اینکه در آستانه انتخابات آمریکا هستیم و بایدن تحت هیچ شرایطی میل ندارد در جنگی در خاورمیانه درگیر بشود حتی ولو به طور محدود ،آنها با وجود به تهدیدهایی که در چین و تایوان و آن منطقه دارند و همچنین احتمال ورود ایران و جبهه مقاومت به یک جنگ سراسری تن نخواهند داد.

پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل و آن وحشتی که در دنیا ایجاد کرد چنین کاری فعلا بعید است اما یک نکته هم در این میان وجود دارد و آن اینکه نتانیاهو سیاستمداری است عامه پسند و خیلی خوب بلد است نبض مردم کوچه وخیابان را به دست گیرد،به همین دلیل از وی بعید نیست که بخاطر اینکه آمریکا را به داخل جنگی بکشد که منافع اسرائیل را تامین کند دست به یک اقدام دیوانه وار بزند.الان آمریکا هم بد جوری گیر کرده است در نتیجه فعلا احتمال یک درگیری سراسری در لبنان بین اسرائیل و حزب الله خیلی کم است چون هر دو طرف می دانند چنین برخوردی در حال حاضر ودر این مقطع و شرایط برای اسرائیل فاجعه آمیز خواهد بود.

از سوی دیگردر سیاست اسرائیل چند پارگی وجود داردو جبهه داخلی ملتهب است، هنوز تکلیف آوارگان جنوبی و شمالی معلوم نشده و ممکن است در مرکز هم دچار مشکل بشود ،همچنین در ارتش آن نیز این چند پارگی مشهود است.

حمله به لبنان با واکنش سخت ایران روبرو خواهد شد/لبو فروش تلاویو هم می داند اسرائیل در غزه دستاوردی نداشته/آمریکا موافق حمله به حزب الله نیست

فکر نمی کنید علت عمده این حرکت نتانیاهو ناکامی ها ی اسرائیل در غزه باشد ؟

دیگر حتی لبو فروش تلاویو هم می داند که بعد از 9 ماه جنگ ،اسرائیل هیچ گونه دستاوردی در غزه نداشته بجز کشتن زن و بچه مردم .اسرائیل یک دستاورد نظامی و حتی تاکتیکی در حد کوچک هم در این مدت نداشته است.غزه را بمباران می کند و وارد شهرها می شود اما تحت هیچ شرایطی نمی تواند آنجا را در کنترل داشته باشد. اسرائیل نه توانسته حماس و تسلیحات آن را از بین ببرد و نه توانسته گروگان ها را آزاد کند ،فقط توانسته زن و بچه ها را کشته و مجروح کند.دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل خیلی راحت آمد گفت هرکس که تصور می کند یا می گوید که می شود بر حماس پیروز شد و حماس را بیرون کرد خاک در چشم مردم می پاشاند ،حماس یک ایدئولوژی است و ایدئولوژی را نمی توان از بین برد.

به ایران اشاره داشتید ،اگر این جنگ واقع شود آیا ایران هم وارد عرصه نبرد خواهد شد یا خیر؟

این نیاز به یک سری محاسبات پیچیده دارد ،این محاسبات تابع سه چیز است national security امنیت ملی ،international security امنیت منطقه ای، Global security یعنی امنیت جهانی. جبهه مقاومت و عراق اعلام کرده اند که در صورت ورود نیروهای اسرائیلی به خاک لبنان آنها وارد جنگ می شوند و از همین الان دولت عراق نگران آن توافق نیم بند آتش بس آمریکا و جبهه مقاومت در عراق است که فعلا به آن صورت حمله ای به مراکز آمریکایی انجام نمی دهند اما در صورتی که اسرائیل حمله بکند و آمریکا ناچار بشود با بمباران هوایی یا با پشتیبانی تکنیکی به کمک اسرائیل بیاید قطعا جبهه مقاومت هم ساکت نخواهند ماند و شاید نکات دیگری هم به آن افزوده شود. ایران هم قبلا اعلام کرده بود هر گونه حمله به لبنان با واکنش سخت ایران روبرو خواهد شد.

اکنون اسرائیل گیج شده و نمی داند که چه کاری قرار است انجام دهد و در غزه گیر کرده است. در این 9 ماه نیروهای اسرائیل در این نبرد فرسوده شده اند چرا که این نیروها برای جنگ طولانی تربیت نشده اند ،اینها نهایتا برای جنگ های 15 روز الی یک ماه تربیت شده اند .مضافا به اینکه تمدید مدت حضور نیروهای ذخیره در ارتش اسرائیل اقتصاد اسرائیل را در گرو برده و همچنین از بیرون زمزمه هایی هم بین خلبانان آمریکایی شروع شده و دو تا از آنها اعلام کردند دیگر ما نمی توانیم در کمک آمریکا به اسرائیل درمقابل این همه بیدادگری و وحشی گری نیروهای اسرائیل ساکت بمانیم .الان آمریکا و بایدن شدیدا نگران این هستند که نتانیاهو وقتی به کنگره برود چه اقدامی می خواهد بکند و از آن طرف هم فرماندهان نظامی نگرانند که نتانیاهو در کنگره حرفی بزند و وضعیت را بدتر کند.مجموع اینها یک وضعیت بسیار ناپایداری را برای اسرائیل به وجود آورده که در این وضعیت دست و پا می زند و یک جوری دنبال راه نجاتی برای خودش می گردد و پیدا نمی کند.

صرفا آتش بس می تواند راه نجات باشد؟

بله، راه نجات آتش بس و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی ،زندگی بحق مردم فلسطین در سرزمین خودشان و مبادله اسرا و بازسازی غزه است. منتهی اسرائیلی ها گرفتار آدمی بنام نتانیاهو شده اند که وی مجبور است بخاطر اینکه خودش در حکومت بماند دنباله روی تندروهای مذهبی داخل اسرائیل باشد که برایشان هیچ چیز مهم نیست و حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی در ارتش خدمت بکنند و می گویند همین که ما در مدارس دینی تورات می خوانیم با تورات حکومت را نگه داشتیم. آنها می گویند این تورات خواندن ما حکومت اسرائیل را نگه داشته نه ارتش، ما ارتش نمی رویم و در ارتش خدمت نمی کنیم. مردم هم در اسرائیل ناراحت هستند و می گویند بچه های ما کشته می شوند وحریدی ها اصلا به ارتش نمی روند. در اسرائیل چندگانگی وجود دارد و مجموع اینها نمی تواند آنها را جوری منسجم کند که بتوانند در جبهه شمال بجنگند. ضمن اینکه جنگ با حزب الله دیگر جنگ با غزه نیست یک جنگی است که به جرات می توان گفت سه چهارم اسرائیل ویرانه خواهد شد. البته لبنان هم ویرانه خواهد شد ولی در لبنان فضای حیاتی و عمق استراتژیکی داریم ولی اسرائیل هیچ عمقی ندارد و نهایتا 150 کیلومتر عرض و نزدیک 300 کیلومتر هم طول بیشتر ندارد.

311212

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان