اولین تصویر اشعه ایکس؛ دست همسر کاشف آن است/ عکس

اشعه ایکس انقلابی در تشخیص پزشکی ایجاد کرده و البته تأثیر زیادی بر نجوم، شیمی و سایر شاخه‌های علوم گذاشته است. در نظرسنجی موزه علوم لندن در سال ۲۰۰۹، اشعه ایکس مهم‌ترین کشف علمی مدرن لقب گرفت، این در حالی است که پنی‌سیلین رتبه دوم را کسب کرد.

اولین تصویر اشعه ایکس؛ دست همسر کاشف آن است/ عکس

فرهاد طالبیان: در سال 1895، ویلهلم رونتگن (Wilhelm Roentgen)، استاد فیزیک در وورسبورگ، اولین کسی بود که راهی را برای نمایان کردن داخل بدن، بدون انجام عمل جراحی پیدا کرد. او در حال آزمایش هدایت الکتریسیته از طریق گازهای کم‌فشار با استفاده از یک سیم القایی و یک لوله شیشه‌ای بود که به طور تصادفی یک اشعه مرموز را کشف کرد که قادر به روشن کردنِ صفحه فلورسنت در چند متر آن طرف‌تر است. او وقتی دستش را بین پرتو و صفحه گذاشت، سایه‌ای از استخوان‌های خودش را مشاهده کرد. آزمایش‌های بیشتر نشان داد که صفحه فلورسنت می‌تواند با یک صفحه عکاسی جایگزین شود و این چنین بود که «اشعه ایکس» متولد شد. بعدها رونتگن به خاطر کشف خود اولین جایزه نوبل فیزیک را به دست آورد.

رونتگن کار خود را با آزمایش روی همسرش آغاز کرد. گفته می‌شود اولین عکس اشعه ایکس، دست همسرش آنا برتا (Anna Bertha) بود که حلقه ازدواج در انگشتش داشت. گفتنی است او چندان از دیدن تصویر حس خوبی پیدا نکرد.

اولین تصویر اشعه ایکس؛ دست همسر کاشف آن است/ عکس

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان