تصاویر ؛ پاره کردن پرچم‌های محرم و ممنوعیت دعوت از سُنی‌ها توسط طالبان

محدودیت های طالبان بر عزاداری محرم شیعیان در افغانستان گسترش یافته است.

تصاویر ؛ پاره کردن پرچم‌های محرم و ممنوعیت دعوت از سُنی‌ها توسط طالبان

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، محدودیت های طالبان بر برگزاری مراسم عزاداری دهه محرم در افغانستان ادامه دارد و همزمان به صورت روز مره گزارش هایی از «پایین کشیدن» و «پاره کردن» پرچم های عزاداری از سوی نیروهای این گروه در شهرهای مختلف این کشور، منتشر می شود.

خبرگزاری شفقنا افغانستان نوشت: در تازه ترین مورد، نیروهای طالبان بامداد امروز در مناطق شیعه نشین استان هرات در غرب افغانستان، باردیگر پرچم های عزاداری محرم را از سر در مغازه ها و خانه ها پایین آورده و پاره کرده اند. منابع محلی به خبرنگار شفقنا تأیید کرده اند که نیروهای طالبان حوالی ساعت 1:00 بامداد امروز پرچم های عزاداری را در نواحی «نهم»، «دوازدهم» و «سیزدهم» شهرک شیعه نشین «جبرئیل» و منطقه «کوره ملی» پایین و پاره کرده اند.
منابع محلی مدعی هستند که پرچم های عزاداری در «شهرک جبرئیل» به دستور فرمانده حوزه سیزدهم طالبان در هرات و از سوی نیروهای این حوزه، پایین آورده و پاره می شوند.

تصاویری از محدودیت‌های طالبان بر عزاداری محرم/ از پاره کردن پرچم‌ها تا ممنوعیت دعوت از سُنی‌ها

سه روز پیش نیروهای طالبان پرچم های عزاداری محرم را در شهرک جبرئیل و «محله حاجی عباس» استان هرات از سر در خانه ها و مغازه ها پایین آورده و پاره کرده بودند. علاوه بر این، نیروهای طالبان در کابل، پایتخت افغانستان نیز پرچم های عزاداری محرم را در مناطق «پل سرخ» و «دشت برچی» که عمدتا مناطق شیعه نشین هستند، پایین کرده اند.

«ممنوعیت دعوت از اهل سنت در مراسم عزاداری»

بر اساس یک دستور العمل تازه که از سوی طالبان صادر شده است، محدودیت ها بر مراسم عزاداری محرم امسال نسبت به سال قبل، افزایش یافته است و شامل مواردی می شود که هیچگاه در این کشور «سابقه» نداشته است. در بخشی از دستورالعمل که زیر نام «تعهدنامه» منتشر شده، آمده است که شیعیان امسال حق ندارند در مراسم عزاداری دهه محرم، از اهل تسنن دعوت کنند که در این مراسم شرکت کنند.

تصاویری از محدودیت‌های طالبان بر عزاداری محرم/ از پاره کردن پرچم‌ها تا ممنوعیت دعوت از سُنی‌ها

پیش از این در دهه محرم، اهل تسنن افغانستان به صورت گسترده در مراسم عزاداری محرم، به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا، در کنار شیعیان شرکت می کردند و شرکت آنان در این مراسم نمادی از همگرایی، همزیستی، اخوت و برادری میان پیروان مذاهب اهل تشیع و اهل تسنن دانسته می شد.

بر اساس دستورالعمل جدید طالبان، اهل تشیع تنها می توانند در تکیه خانه های که در مورد آن توافق شده، در سه ناحیه شهر کابل که عمدتا شیعه نشین هستند، مراسم عزاداری برگزار کنند و در این مناطق نیز باید پرچم های عزاداری تنها در نزدیکی تکیه خانه ها نصب شوند، محل پختن و توزیع نذورات باید داخل مساجد و تکیه خانه باشند، اهل سنت نباید دعوت شود، از شعارهای سیاسی، الفاظ نامناسب، تصویر و اصطلاحات دیگر کشورها در پرچم و بنرها نباید استفاده شود، سینه زنی و خون ریختن به هدف عزاداری منع است و بیانیه ها و مرثیه ها نباید از طریق بلندگوها به بیرون از مسجد پخش شود.

در سایر مناطق کابل، شیعیان تنها در صورتی می توانند در مساجد و تکیه خانه ها مراسم عزاداری برگزار کنند که به صورت گروهی و دسته جمعی وارد مساجد و تکیه خانه نشوند، مراسم عزاداری پشت درهای بسته برگزار شود، مراسم عزاداری تنها از هفتم تا دهم محرم برگزار شود و در مراسم تقریر، نوحه و دیگر موارد صوتی پخش نشود.

طالبان همچنین در این دستورالعمل، از شیعیان خواسته اند که عزاداری آنان در تضاد با قوانین این گروه نباشد و فهرست افراد نوحه خوان و سخنران را قبل از مراسم با کمیته دینی و فرهنگی این گروه به اشتراک بگذارند.

این گروه امسال گردهمایی عزاداران را در داخل شهر و حضور دسته های سینه زنی در زیارت ابوالفضل در مرکز شهر کابل را نیز ممنوع کرده اند.

تصاویری از محدودیت‌های طالبان بر عزاداری محرم/ از پاره کردن پرچم‌ها تا ممنوعیت دعوت از سُنی‌ها

«سلب آزادی مذهبی شیعیان»

اعضای شورای علمای شیعه افغانستان و مقام های طالبان تأیید کرده اند که دستورالعمل جدید این گروه با موارد فوق، صادر شده است و در جریان عزاداری محرم امسال، اجرا می شوند. اما شورای علمای شیعه افغانستان تا اکنون به صورت رسمی نسبت به این دستورالعمل که بیانگر افزایش محدودیت ها بر مراسم عزاداری محرم است، واکنش نشان نداده است.

شماری از شیعیان افغانستان در کابل، در صحبت به خبرنگار شفقنا محدودیت های طالبان را محکوم کردند و این گروه را متهم به برخورد «تبعیض آمیز مذهبی» نسبت به شیعیان کردند. یکی از باشندگان غرب کابل به خبرنگار شفقنا گفت که «طالبان حکومت خود را یک حکومت دینی می نامند، اما مراسم عزاداری برای نواسه پیامبر اسلام را محدود می کنند و آزادی مذهبی بخش بزرگ از مسلمانان افغانستان را سلب می کنند.»

تصاویری از محدودیت‌های طالبان بر عزاداری محرم/ از پاره کردن پرچم‌ها تا ممنوعیت دعوت از سُنی‌ها

امسال اولین بار نیست که طالبان بر مراسم عزاداری دهه محرم در افغانستان محدودیت وضع می کنند. سال گذشته نیز این گروه محدودیت های شدید بر برگزاری مراسم محرم در مناطق شیعه نشین افغانستان وضع کردند؛ محدودیت های که از سوی شهروندان این کشور، اعم از اهل تسنن و تشیع، «بی سابقه» دانسته و محکوم شد.

علاوه بر این، پارسال نیروهای طالبان در موارد متعدد با عزاداران شیعه با خشونت برخورد کردند و در یک مورد در استان غزنی، براثر شلیک نیروهای این گروه، یک کودک 12 ساله کشته شد و شش عزادار دیگر زخمی شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر