با اینکار باید فاتحه موتور خودرو را بخوانید!

موتورهای مدرن از بسیاری از قطعات ماشینکاری شده با تلورانس دقیق و خاص ساخته شده است. بنابراین کنترل میزان روغن ریخته شده در موتور اهمیتی ویژه پیدا می‌کند.

با اینکار باید فاتحه موتور خودرو را بخوانید!

امیرمسعود عابدین_ سیستم روغن‌کاری موتور برای کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک و برای کمک به خنک‌سازی طراحی شده است. کمبود روغن موتور می‌تواند باعث آسیب جدی به اجزای موتور شود. با این حال، وقتی روغن بیش از حد در موتور خودرو وجود داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اگر موتور خودروی خود را با روغن بیش از حد پر کنید چه اتفاقی می‌افتد.

چرا مقدار و وضعیت روغن موتور بسیار مهم است

اگر در خودرویمان بیش از حد روغن موتور بریزیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ /عکس

فاصله‌های داخل یک سیستم روانکاری بسیار کوچک است. این بدان معنی است که هرگونه خاک یا زباله‌ای که از این سیستم عبور می‌کند، می‌تواند منجر به آسیب شود. اکثر موتورهای مدرن از آلومینیوم ساخته شده‌اند، فلزی بسیار قوی که سبک و در دفع گرما عالی است. آلومینیوم به دلیل نرم‌تر بودن نسبت به فولاد، به‌راحتی آسیب می‌بیند. روغن موتور تحلیل رفته، آلوده یا کم، به‌اندازه کافی اجزای داخلی موتور را روغن‌کاری نمی‌کند. بدون سیستم روغن‌کاری کاملاً کارآمد، قطعات داخلی به‌سرعت از کار می‌افتند و در نتیجه، موتور نیاز به تعمیرات اساسی یا تعویض دارد. اکثر مردم در مورد موتوری که با روغن بیشتری نسبت به حد مجاز پر شده، احتیاط نمی‌کنند و به مضرات آن توجهی نمی‌کنند.

بسته به نوع موتور، روغن و میزان پر شدن بیش از حد، ممکن است تعدادی از علائم ناشی از روغن زیاد از حد در خودروی شما دیده شود که در زیر به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

چراغ چک موتور روشن و خاموش می‌شود

در صورت وجود روغن زیاد، میل‌لنگ موتور برای چرخش به مشکل می‌خورد. این امر همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که از روغن نادرستی استفاده شود. در مجموع به دلیل اختلال در چرخش میل‌لنگ، باید چراغ چک و حتی خاموش شدن سیلندر بررسی شود. این اثرات می‌تواند عملکرد موتور را کاهش دهد و موتور را با مشکل راه‌اندازی کند.

حباب‌های هوا و سایش اجزا

اگر در خودرویمان بیش از حد روغن موتور بریزیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ /عکس

یکی دیگر از مشکلات مهم موتوری که روغن زیادی در آن وجود دارد، احتمال کف شدن روغن و کاویتاسیون (پدیده‌ای که در آن کاهش فشار باعث تبخیر موضعی مایع و ایجاد حباب‌هایی می‌شود) است. هنگامی که حباب‌های هوا در روغن موتور ایجاد می‌شود، کارایی روغن به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. اساساً هوا نمی‌تواند قطعات را روغن‌کاری کند. این امر منجر به فرسودگی زودرس اجزای داخلی موتور می‌شود. حتی پمپ‌های روغن نیز ممکن است در نتیجه این مشکل از کار بیفتند که منجر به تعمیرات اساسی و گران‌قیمت می‌شود.

فشار و نشت روغن

با روغن موتور بیشتر از حد مجاز، ممکن است فشار روغن افزایش یابد. برخی افراد معتقدند که این موضوع به موتور کمک می‌کند. در حقیقت، زمانی که فشار روغن بیش از حد می‌شود، آب‌بندی روغن ممکن است از کار بیفتد و باعث نشت روغن شود. علاوه بر این، فشار بیش از حد روغن می‌تواند منجر به کمبود روغن در بخش‌های خاصی از موتور مانند سوپاپ شود.

ترکیب روغن

Oil Pooling یک اصطلاح صنعتی است که نشان می‌دهد روغن بیش از حد وارد قسمت ورودی می‌شود. مقدار کمی روغن از سیستم PCV به ورودی هدایت می‌شود. با این حال، زمانی که روغن بیش از حد در موتور وجود داشته باشد، به داخل دریچه مکش می‌ریزد. این امر منجر به بوی روغن سوختن و انتشار دود آبی از اگزوز می‌شود و سیلندر خاموش می‌شود. روغن داخل محفظه احتراق نیز می‌تواند شمع‌ها را آلوده کند.

چگونه روغن موتور بیش از حد پر شده را بررسی کنیم؟

اگر در خودرویمان بیش از حد روغن موتور بریزیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ /عکس

برای بررسی اینکه آیا موتور خودروی شما با روغن زیادی پر شده است، باید این مراحل را دنبال کنید:

خودرو را روی زمین صاف قرار دهید.

کاپوت را باز کرده و میله روغن موتور را پیدا کنید.

میله را بردارید و با حوله پاک کنید.

میله را دوباره وارد کنید، آن را بردارید و به‌صورت افقی قرار دهید تا سطح روغن را به‌دقت ببینید.

منبع: carbuzz

322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر