آخرین سوال ها برای رئیس جمهور در باره وزرای پیشنهادی؟

ممکن است از امشب تا فردا که اسامی به مجلس داده می‌شود، آقای رئیس‌جمهور این سؤالات را درباره تک تک وزاری پیشنهادی از خودش بپرسد و اگر جواب قانع‌کننده‌ای نیافت، از خیر برخی افراد بگذرد. این کم خدمتی به رئیس‌جمهور نیست.

آخرین سوال ها برای رئیس جمهور در باره وزرای پیشنهادی؟

رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان، فردا 21 مرداد 1403، اسامی وزرای پیشنهادی دولتش را به مجلس ارائه می‌کند. رئیس‌جمهور برای انتخاب هر کدام از افراد دلایلی دارد، اما هر کدام از وزرای پیشنهادی هم حتماً دلایلی برای خود دارند که حاضر می‌شوند برای چهار سال زیر بار سنگین وزارت بروند. 

وزرای پیشنهادی حالا که چنین کار دشواری را می‌پذیرند، خوب است در جلسه‌ای با حضور مطبوعات یا در متنی به قلم خودشان، به این چند سؤال پاسخ دهند.

1-به اتکای کدام شایستگی‌ها و قابلیت‌ها، خود را مناسب وزارت دانسته و برای انجام این وظیفه سنگین مسئولیت می‌پذیرند؟

2- کدام جریان سیاسی از ایشان برای پذیرش مسئولیت سنگین وزارت، حمایت کرده است؟

3- آن مسائل اصلی چیست که در حوزه کاری وزارتخانه به دنبال تعدیل و حل آن‌ها هستند؟

4- حل آن مسائل اصلی را با اتکا بر چه تحلیلی از آن مسائل و با چه توانمندی‌هایی دنبال می‌کنند؟

5- ارزش افزوده میان‌بخشی آن‌ها (فراتر از وزارتخانه خودشان و در ارتباط با سایر وزارتخانه‌ها) برای هیئت دولت چیست؟

اگر کسی به این سؤالات پاسخ دهد، در اصل به این سؤال جواب داده که «چرا من برای وزارت خوبم؟» اگر مردم و بالاخص تحلیل‌گران رسانه‌ها، پاسخ‌های هر وزیر پیشنهادی را قانع‌کننده ارزیابی کنند، سرمایه اجتماعی زیادی نصیب شخص می‌شود.

 فایده این نوشته من چیست؟

خودم تصور می‌کنم آن‌چه در بالا نوشتم و پیشنهادی که دادم چند فایده دارد:
یک. ممکن است از امشب تا فردا که اسامی به مجلس داده می‌شود، آقای رئیس‌جمهور این سؤالات را درباره تک تک وزاری پیشنهادی از خودش بپرسد و اگر جواب قانع‌کننده‌ای نیافت، از خیر برخی افراد بگذرد. این کم خدمتی به رئیس‌جمهور نیست.

دو. ممکن است برخی افراد پیشنهادی از خودشان این سؤالات را بپرسند و پیش خودشان بگویند «در دیزی باز است، حیای گربه کجا رفته!» و پیش خودشان بگویند این بچه راست می‌گوید، پادشاه لخت است؛ و خودشان بی‌خیال وزارت شوند. این هم کم خدمتی به ملت و مُلک نیست.

سه. ممکن است شایستگان از میان افراد پیشنهادی، به این سؤالات فکر کنند، پاسخ بدهند و برای‌شان سرمایه اجتماعی شود. این هم کم خدمتی به رئیس‌جمهور، هیئت دولت و شخص وزیر شایسته نیست.

چهار. ممکن است خبرنگاران و رسانه‌ها تصمیم بگیرند این سؤالات را از وزرای پیشنهادی بپرسند. این هم باعث روشن شدن افکار عمومی می‌شود. این هم کم خدمتی به جامعه و رسانه‌ها نیست.

پنج. ممکن است وزرای پیشنهادی اگر هم خودشان به این سؤالات پاسخ ندهند، ولی بعداً در به‌کارگیری معاونین و همکاران‌شان، از آن‌ها چنین سؤالاتی بپرسند و باعث ارتقای کیفیت همکاران‌شان شود. این هم کم خدمتی به ایران نیست.

خلاصه! شما بگو ببینیم چرا فکر می‌کنی برای وزارت خوبی؟

بیشتر بخوانید:
مسئولیت حفاظت از پیروزی پزشکیان را داریم
بلوغ مطالبه و نظارت
سوال‌های رهایی از وضع موجود برای دولت 14
کابینه ائتلافی شایستگان
مادر ما، ایران را، پیش دامپزشک نَبَرید

216216

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر