آسیبی که جای خالی جواد عزتی و پژمان جمشیدی به سینما زدند و پارسا پیروزفر و الناز شاکردوست آن را جبران کردند

سینمای ایران در ماه تیر و با اکران ۲۰ فیلم توانست یک میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب را برای خود ثبت کند.

آسیبی که جای خالی جواد عزتی و پژمان جمشیدی به سینما زدند و پارسا پیروزفر و الناز شاکردوست آن را جبران کردند

آسیبی که جای خالی جواد عزتی و پژمان جمشیدی به سینما زدند و پارسا پیروزفر و النازشکاردوست آن را جبران کردند

ماهرخ عباسپور: سینماها همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 17 روز یکشنبه 24 تیر تا سه‌شنبه 26 تیر و در روز پنجشنبه 28 تیر مصادف با شهادت امام زین‌العابدین (ع) تعطیل بودند. درواقع سینماها نصف هفته گذشته را در تعطیلی به سر بردند. کما اینکه از ابتدای محرم اکران فیلم‌های کمدی نیز با محدودیت همراه بود یعنی؛ مطابق روند همه‌ساله که در دهه اول محرم تنها امکان نمایش فیلم‌های غیرکمدی وجود دارد، از چهارشنبه 20 تیر مصادف با چهارم محرم، با توقف موقت نمایش کمدی‌ها، سالن‌های سینما در اختیار آثار درام قرار گرفت و این روند تا غروب آفتاب 24 تیرماه (هشتم محرم) که سینماها تعطیل شد، ادامه داشت.

در 5 روزی که فیلم‌های کمدی اکران نشد، سینمای غیرکمدی چقدر مخاطب و چه میزان از فروش را داشتند؟

قبل از پاسخ به این سوال باید به فصل بهار برگردیم. زمانی که در حد فاصل یکم فروردین تا 31 خرداد سینمای ایران توانست 490 میلیارد تومان فروش داشت و 8 میلیون و 500 هزار مخاطب را به سینما آورد و همه مدیران دم از رونق سینما زدند و منتقدان این موضوع را نشان از رونق سینما ندانستند و گفتند تنها فروش سینما افزایش یافته است و این به معنی رونق سینما نیست. به طور مثال رضا درستکار در پاسخ به این پرسش که این آمار و ارقام و تفاوتی که نسبت به سال گذشته دارند و اینکه کل گیشه سینما در دست سه فیلم بود، حاکی از رونق و پیشرفت سینما است یا خیر گفت: «بعضی از مدیران سینما ادعا می‌کنند که در دوران ما رونق اتفاق افتاده است. اما ما در پاسخ به آن‌ها و به صورت کاملا علمی می‌توانیم بگوییم که اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. اولین نکته‌ای که برای رد این فرضیه وجود دارد؛ مسئله اضمحلال گسترده فیلمسازی و باختن قافیه به تعدادی فیلم بی‌کیفیت و نازل با عنوان فیلم‌های طنز است که وهن هنر سینما هستند.میدان دادن صرف به تولید گسترده این نوع آثار فیک و مثلا کمدی، موجب ویرانگری در نظام تولید شده است. هیچ تهیه‌کننده و سینماگری نه دیگر می‌تواند و نه می‌خواهد به سمت ژانرهای واقعی سینما برود. این یک فاجعه ملی است که بعدها اثرش را می‌گذارد.»

این اضمحلال را می‌توان در نتایج فروش 14 فیلم‌ درام دید که در مجموع 84 هزار بلیت به ارزش 6 میلیارد تومان به فروش رسیده که سهم «یادگار جنوب» و «مست عشق» صدرنشینان گیشه بودند

اما پرسش اصلی اینجاست که آیا این فیلم‌ها توانستند فروش مطلوب در حد صدر نشینان کمدی گیشه را به دست آوردند؟ که به نظر می‌رسد پاسخ خیر باشد یعنی فیلم‌های درام باتوجه به زمان اکران، فروش خوبی را تجربه کردند و این نشان می‌دهد اگر به آن‌ها موقعیت داده شود توان خودنمایی دارند اما شرایط رونق بری این فیلم‌ها فراهم نیست.

با تمام این شرایط سینمای ایران در تیر ماه (یکم تا بیست‌ونهم) فروش نسبتا خوبی (106 میلیارد تومان) را با یک میلیون مخاطب تجربه کرد.

در این میان شش فیلم صدر نشین جدول فروش هستند که 4 اثر کمدی و 2 اثر درام است. جایگاه اول تا ششم اکران فیلم‌ها به ترتیب عبارتند از «تگزاس 3» به کارگردانی مسعود اطیابی و فروش 50 میلیارد تومانی، «خجالت نکش 2» به کارگردانی رضا مقصودی و فروش 26 میلیارد تومانی، «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و فروش 9 میلیارد تومانی، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی با 7 میلیارد تومان فروش، «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقی زاده و فروش 4 میلیارد تومانی و «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پور امیری که حدود دو هفته است کار اکران خود را آغاز کرده و فروش دو میلیارد تومانی را برای خود ثبت کرده است.

داستان دو فیلم کمدی صدرنشین و دو فیلم درام صدر نشین گیشه به شرح زیر است.

«تگزاس 3» از هشتم خرداد روی پرده سینماها رفت این فیلم به کارگردانی سید مسعود اطیابی درباره یک رابطه خانوادگی با بازی پژمان جمشیدی، سام درخشانی، مهدی هاشمی و ژاله صامتی است که اتفاق ها و رویدادهای زندگیشان با سرنوشت قاچاقچیان مواد مخدر گره خورده است.

«خجالت نکش2» کار زوج اصلی فیلم به جدایی و طلاق می‌کشد. آنچه از تیزر فیلم مشخص است حضور این زوج روستانشین در شهر برای طلاق و جدایی است. خط داستانی که به نظر می‌رسد قنبر و صنم را از شیرینی و ساده بودن قسمت ابتدایی جدا می‌کند و به حاشیه هایی می‌کشاند. «خجالت‌ نکش 1» در پس‌زمینه موافق فرزندآوری بود و حالا با جدایی قنبر و صنم باید دید که این تمرکز از فیلم برداشته می‌شود یا به شکل دیگری ادامه پیدا می‌کند.

«مست عشق» ساخته حسن فتحی با بازی هانده اورچل، پارسا پیروزفر و شهاب حسینی که اقتباسی آزاد از داستان شمس و مولانا است.

فیلم «یادگار جنوب» با بازی وحید رهبانی و الناز شاکر دوست، صابر ابر و سحر دولتشاهی، ماجرای یک خیانت، جنایت و در نهایت عشق و انسانیت را روایت می‌کند. داستان فیلم درباره عشق یک دختر و پسر و ازدواج آن‌ها در حالی که دختر در کما است و ازدواج آن‌ها باعث می‌شود شرایط پیچیده‌ای رخ دهد.

245245

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر