ادعای سوال برانگیز روحانیِ اصلاح طلب درباره کابینه پزشکیان /تندروها علیه اصلاح طلبان شعار می دهند نه ظریف

فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: حدود ۵۰،۶۰ درصد وزرای رئیسی ابقاء می‌شوند و پزشکیان برای گرفتن رأی اعتماد بقیه وزرا با چالش روبروست.

ادعای سوال برانگیز روحانیِ اصلاح طلب درباره کابینه پزشکیان /تندروها علیه اصلاح طلبان شعار می دهند نه ظریف

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «50 درصد اعضای کابینه دولت سیزدهم در دولت چهاردهم ابقاء می‌شوند.» این قسمتی از گمانه‌زنی ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره چینش دولت چهاردهم است. او همچنین بر این باور است که اگر پزشکیان صد در صد اعضای کابینه تغییر دهد، راه سختی را پیش‌رو خواهد داشت.

به عقیده قوامی از آنجایی که دولت و مجلس از دو جناح مخالف هستند، رأی اعتماد گرفتن از مجلس برای دولت پزشکیان مسیر همواری نخواهد بود، مگر اینکه رهبری پا درمیانی کنندو یا پزشکیان خود را با آنها سازگار کند و به عبارتی تسلیم شود.

قوامی به شعار دادن عده‌ای در نماز جمعه علیه ظریف واکنش نشان داد و گفت واقعیت امر این است که آن شعارها علیه اصلاح‌طلبان که حامی اصلی پزشکیان بودند، مطرح شده است.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید:

****

*آقای قوامی! حضور فردی ظریف کنار پزشکیان تا چه اندازه می‌تواند برای دولت چهاردهم ارزش افزوده داشته باشد؟

بله امکان دارد برای این دولت ارزش افزوده باشد اما نکته این است، تعیین وزرا فقط از طریق شورای راهبردی صورت نمی‌گیرد بلکه در مورد برخی وزرا رهبری هم باید نظر بدهند و مجلس هم باید تایید کند. البته وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هم باید درباره مسائلی نظر بدهند و به این ترتیب نیست که ظریف و همراهانش کابینه را تعیین کنند.

مورد دیگر اینکه به نظر بنده حدود 50،60 درصد وزرای رئیسی ابقاء می‌شوند و می‌مانند و 40 درصد را هم آنها انتخاب کنند. در هر صورت اقدام شورای راهبردی خیلی مهم نیست چراکه به این ترتیب نیست که هر فردی را اینها انتخاب کنند، رهبری هم تایید کنند و مجلس رأی بدهد.

پزشکیان فقط 30، 40 درصد کابینه را تغییر می‌دهد

*بر چه اساسی می‌گویید 50 تا 60 درصد اعضای کابینه دولت رئیسی ابقاء می‌شوند و در دولت چهاردهم می‌مانند؟

بله، احتمال می‌دهم که 50 تا 60 درصد وزرای رئیسی در دولت پزشکیان بمانند، آن 30، 40 درصدی هم که پزشکیان معرفی کند باید از چندتا خان رد شوند.

*یعنی اجازه تغییر وجود ندارد یا...

حالا باید مشاهده کرد که پزشکیان چگونه کابینه را معرفی می‌کند.

بعید می‌دانم مجلس به راحتی به وزرای پیشنهادی پزشکیان رأی بدهد

*منظور این است که نهادهای دیگر اجازه نمی‌دهند آن 50، 60 درصد کابینه رئیسی تغییر کنند؟

بله، بعید می‌دانم، اگر پزشکیان کابینه را از ابتدا بدون وزرای فعلی معرفی کند، یعنی صددرصد را غیر از این وزرا معرفی کند، باید دید مجلس چه واکنشی دارد، چنانچه 50 درصد اعضای کابینه جدید باشند و 50 درصد دیگر وزرای سابق باشند، قبلی‌ها را مجلس به آنها رأی داده، طبعاً دوباره هم رأی می‌دهد اما آن 50 درصدی که پزشکیان اضافه کند، را بعید است مجلس به راحتی رأی بدهد.

مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم سرسازگاری ندارد

*یعنی مجلس دوازدهم سر سازگاری با دولت چهاردهم نخواهد داشت؟

قطعاً مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم سرسازگاری ندارد مگر با تاکید رهبری تا حدود سازگاری داشته باشد، در غیر این صورت مجلس جبهه مخالف است که قطعاً با پزشکیان موافق نیست مگر اینکه پزشکیان موافق آنها باشد و به عبارتی تسلیم مجلس شود.

شعاردهندگان علیه ظریف، در اصل علیه اصلاح‌طلبان شعار دادند

*از زمانی که ظریف در کنار پزشکیان قرار گرفته تا الان که رئیس شورای راهبری شده، حملات تندروها به سمت او بیشتر شده تا جایی که در نماز جمعه علیه ظریف شعار می‌دادند، فکر می‌کنید پشت‌پرده حملات تندروها به ظریف کجاست؟

این شعارهایی که می‌دهند، در واقع علیه اصلاح‌طلبان است که کمک کردند پزشکیان رأی آورد. بنابراین فکر می‌کنم در حال حاضر در کشور بحران وجود دارد. یک بحران این است که عده‌ای مخالفین و موافقین جلیلی هستند، از سوی دیگر برخی مخالفین پزشکیان هستند، اینکه اینها چگونه جمع شوند و اوضاع کشور آرامش داشته باشد، خدا می‌داند.

با حضور موافقین جلیلی و مخالفان پزشکیان در کشور بحران خواهیم داشت

*تا جامعه به ثبات می رسد عده‌ای فضا را تند می‌کنند، منظور شما این است که این حرکات تند از طرف حامیان جلیلی و مخالفان پزشکیان صورت می‌گیرد؟

طبعاً به این ترتیب است. در حال حاضر عده‌ای مخالف جلیلی، برخی مخالف قالیباف و تعدادی هم مخالف پزشکیان هستند، بنابرین بحران‌هایی در آینده وجود دارد و به این صورت نیست که شاهد آرامش باشیم کما اینکه در نماز جمعه علیه دولت پزشکیان شعار می‌دهند و اگر مواردی نظیر انرژی و بنزین گران شوند، مزید بر علت خواهند شد.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر