فوتبال المپیک با حضور ستارگان؛ از حسرت ایران تا درخشش مسی

مسابقات فوتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس به‌زودی با حضور ۱۶ تیم آغاز خواهد شد.

فوتبال المپیک با حضور ستارگان؛ از حسرت ایران تا درخشش مسی

سپهر ستاری: تنها 4 روز تا برگزاری مراسم افتتاحیه و آغاز رسمی المپیک 2024 پاریس باقی مانده و کشورهای مختلف مشغول اعزام اعضای کاروان خود به کشور فرانسه هستند. مسابقات فوتبال المپیک 2 روز زودتر از مراسم افتتاحیه یعنی از چهارشنبه 3 مرداد آغاز خواهد شد و 20 مرداد با برگزاری دیدار فینال و معرفی قهرمان به پایان خواهد رسید. 16 تیم در فوتبال المپیک حضور دارند که در 4 گروه 4 تیمی قرار گرفته‌اند و از هر گروه 2 تیم به مرحله بعدی راه خواهند یافت. نکته مهم در خصوص مسابقات فوتبال این است که برخلاف رشته‌های دیگر، مسابقات آن فقط در شهر پاریس برگزار نخواهد شد و شهرهای مارسی، بوردو، دسین‌شارپیو، نیس، نانتس و سن‌اتین هم میزبان مسابقات فوتبال المپیک هستند.

مجارستان و بریتانیا رکورددار در فوتبال!

فوتبال در مسابقات المپیک معمولا زیر سایه دیگر رشته‌ها قرار گرفته و نسبت به مسابقاتی چون جام جهانی و جام ملت‌های اروپا با توجه کمتری مواجه می‌شود. با این حال مدال طلای آن از ارزش بالایی برخوردار است و ستارگان زیادی هم پس از درخشش در فوتبال المپیک مورد توجه قرار گرفته‌اند. مجارستان با کسب 3 طلا، یک نقره و یک برنز پرافتخارترین کشور در فوتبال المپیک است و بریتانیا هم با 3 طلا در رده بعدی قرار دارد. 3 مدال طلای مجارستان در سال‌های 1952، 1964 و 1968 به‌دست آمده و این کشور از سال 1996 دیگر موفق به کسب سهمیه شرکت در المپیک هم نشده است. بریتانیا هم 3 طلای خود را 1900، 1908 و 1912 به‌دست آورده و بیش از یک قرن از آخرین قهرمانی این کشور می‌گذرد.

کشور برزیل به عنوان پرافتخارترین تیم جام جهانی، سال‌ها در حسرت مدال طلای المپیک بود ولی سال 2016 که مسابقات در ریو برگزار می‌شد طلسم‌شکنی کرد و اولین قهرمانی خود را به‌دست آورد. سلسائو در سال 2020 هم با برتری مقابل اسپانیا برای دومین بار متوالی مدال طلا را کسب کرد ولی در این دوره موفق به کسب سهمیه نشد و نمی‌تواند برای سومین دوره متوالی قهرمان شود. برزیل با 2 طلا، 3 نقره و 2 برنز بیش از هر کشور دیگری موفق به کسب مدال در بازی‌های المپیک شده است.

تاکنون هیچ‌کدام از کشورهای آسیایی موفق به حضور در فینال المپیک نشده‌اند و بهترین نتایج تاریخ آسیایی‌ها به مدال برنز ژاپن و کره‌جنوبی در سال‌های 1968 و 2012 برمی‌گردد. عراق هم در المپیک 2004 آتن با نسل طلایی خود به رتبه چهارمی دست یافت و 3 سال بعد همان تیم قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

فوتبال المپیک هم ستاره دارد

برخلاف تصور ستارگان زیادی در فوتبال المپیک حضور دارند که به جذابیت این مسابقات می‌افزاید. در ترکیب برزیل، قهرمان دوره گذشته نفراتی چون دنی آلوس، برونو گیمارش، ریچارلیسون، آنتونی و مالکوم حضور داشتند و سال 2016 هم نیمار بخشی از تیم قهرمان برزیل بود. جالب اینکه بخشی از اسکلت تیم ملی اسپانیا که قهرمان یورو 2024 شد، در تیم فینالیست المپیک توکیو حضور داشت. لوئیس دلافوئنته، سرمربی تیم ملی بزرگسالان اسپانیا، در المپیک توکیو با تیم زیر 21 سال این کشور راهی فینال شد و نفراتی چون اونای سیمون، مارک کوکوریا، پدری، دنی اولمو، میکل اویارزابال و میکل مرینو که در یورو 2024 قهرمانی را به‌دست آوردند هم در المپیک توکیو حضور داشتند.

در المپیک 2024 پاریس هم ستارگان مطرحی چون اشرف حکیمی، خولیان آلوارز، مایکل اولیسه، نیکولاس اوتامندی، الکس بائنا، الکساندر لاکازت، پائو کوبارسی و فرمین لوپز بیش از سایر نفرات مورد توجه قرار خواهند گرفت. فدراسیون فوتبال فرانسه قصد داشت از کیلین امباپه هم برای حضور در المپیک دعوت کند ولی باشگاه رئال مادرید با حضور ستاره‌اش در المپیک مخالفت کرد و امباپه این مسابقات را از دست داد. اگر مخالفت رئال مادرید نبود شاید براهیم دیاز هم با مراکش راهی پاریس می‌شد و شاید در صورت موافقت لیورپول محمد صلاح هم می‌توانست در المپیک حضور پیدا کند.

یکی دیگر از اتفاقات جالب این دوره حضور تیری آنری و خاویر ماسکرانو به عنوان سرمربیان تیم‌های ملی فرانسه و آرژانتین است. ماسکرانو که در زمان بازی، سال 2004 به همراه لیونل مسی مدال طلای المپیک را کسب کرد، حالا این فرصت را دارد تا به عنوان سرمربی هم این عنوان را به‌دست بیاورد.

فوتبال المپیک با حضور ستارگان؛ از حسرت ایران تا درخشش مسی

جذابیت ویژه عراق و ازبکستان برای استقلال و پرسپولیس

3 کشور ژاپن، ازبکستان و عراق نمایندگان قاره آسیا در المپیک پاریس هستند و علاوه بر ایران، کشورهایی چون عربستان سعودی، قطر، کره‌جنوبی و استرالیا هم موفق به کسب سهمیه نشدند. گرچه فوتبال ایران باز هم در المپیک حضور ندارد ولی 2 ستاره خارجی لیگ برتر ایران راهی پاریس شده‌اند. منتظر محمد، هافبک فصل گذشته مس رفسنجان که تحت قرارداد باشگاه استقلال در فهرست نفرات تیم ملی عراق قرار گرفته و اوستون اورونوف، ستاره پرسپولیس هم یکی از 3 سهمیه بزرگسال ازبکستان را پر کرده است.

حضور این 2 ستاره در المپیک پاریس برای هواداران استقلال و پرسپولیس از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و درخشش آن‌ها می‌تواند باعث شود پیشنهاداتی هم برای سرخابی‌ها ارسال شود.

غیبت همیشگی ایران در المپیک

فوتبال ایران در سال‌های اخیر همیشه در حسرت المپیک بوده و این دوره هم نتوانسته سهمیه حضور در این رقابت‌ها را کسب کند. ایران تاکنون 3 بار در فوتبال المپیک حضور داشته که مربوط به سال‌های 1964، 1972 و 1976 می‌شود و پس از آن ایران هرگز سهمیه المپیک را کسب نکرده است. بهترین نتیجه فوتبال ایران در تاریخ المپیک هم سال 1976 در کانادا رقم خورد که تیم ملی ایران به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافت و پس از آن 48 سال است که نتوانسته به المپیک برسد و تا شروع المپیک 2028 این حسرت از نیم‌قرن هم عبور خواهد کرد.

تیم ملی امید ایران در مسیر صعود به المپیک پاریس با ترکیبی از بازیکنان مطرح لیگ برتری و سرمربیگری رضا عنایتی در مسابقات مقدماتی حضور یافت ولی با شکست مقابل ازبکستان حتی به جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا هم نرسید و پرونده حضورش در المپیک پاریس زودتر از همیشه بسته شد.

فوتبال المپیک با حضور ستارگان؛ از حسرت ایران تا درخشش مسی

258 258

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر