امیرمسعود عابدین_ آخرین دادههای جمعآوریشده توسط JATO Dynamics برای نیمه اول سال جاری نشان میدهد که تسلا در ایالاتمتحده و اروپا جایگاه خود را از دست داده است، جایی که فروش به ترتیب 8 درصد و 13 درصد کاهش یافته است. در حالی که عموم مردم کاملاً علاقهمند به خودروهای الکتریکی نیستند، اما تقاضای کلی در هر دو منطقه در واقع رشد کرده است.
![تسلا تحت فشار خودروسازان چینی/ دوران افول تسلا شروع شد؟ /عکس](/Upload/Public/Content/Images/1403/05/01/0921030100d.jpeg)
کاهش فروش همیشه به معنای از دست دادن سهم بازار نیست، اما این واقعیت در مورد تسلا صدق نمیکند. در اروپا، حجم این برند از 185200 دستگاه در نیمه اول سال 2023، به 161300 دستگاه برای مدت مشابه در سال 2024 کاهش یافت. با این حال، در همان بازه زمانی، کل ثبتنام خودروهای برقی 1٫7 درصد افزایش یافت.
![تسلا تحت فشار خودروسازان چینی/ دوران افول تسلا شروع شد؟ /عکس](/Upload/Public/Content/Images/1403/05/01/0921030178j.jpeg)
این بدان معناست که سهم بازار تسلا در بازار خودروهای برقی اروپا از 19.8 درصد به 17٫2 درصد در سال جاری کاهش یافته است. تسلا پس از گروه فولکسواگن، دومین خودروسازی است که با بیشترین کاهش در سهم بازار برقیها در اروپا در ششماهه اول سال 2024 مواجه بوده است.
تسلا و فولکسواگن در مقابل گروه جیلی که با فروش خوب ولوو EX30 تقویت شد و همچنین گروه بی ام و که با جدیدترین مدلهای خود به موفقیت ادامه میدهد، جایگاه خود را از دست دادند. برندهای چینی نیز عمدتاً به لطف بی وای دی رشد کردند.
![تسلا تحت فشار خودروسازان چینی/ دوران افول تسلا شروع شد؟ /عکس](/Upload/Public/Content/Images/1403/05/01/0921030256q.jpeg)
وضعیت در ایالاتمتحده نیز مشابه است. حجم فروش تسلا از 324900 دستگاه در نیمه اول سال 2023 به 299200 دستگاه در سال جاری کاهش یافت. در همین حال، فروش کلی خودروهای برقی در مدت مشابه 7٫6 درصد افزایش یافت. در نتیجه، سهم تسلا از 59٫8 درصد در سال 2023 به 51.2 درصد در سال 2024 کاهش یافت. این شرکت همچنان یک بازیگر غالب در بازار داخلی خود است، اما شایان ذکر است که رقبای متعددی در بحبوحه ضررهای تسلا، دستاوردهای قدرتمندی را به دست آوردهاند. هیوندای 34 درصد رشد داشت و فورد نیز 48 درصد افزایش داشته است. ریویان با 77 درصد حتی بهتر از بقیه رقبا بود و کیا جهش 110 درصدی را داشت.
![تسلا تحت فشار خودروسازان چینی/ دوران افول تسلا شروع شد؟ /عکس](/Upload/Public/Content/Images/1403/05/01/0921030334w.jpeg)
اولین دلیل افول تسلا واضح است. رشد نمیتواند برای همیشه ادامه یابد، بهخصوص زمانی که دامنه مدلها هنوز محدود و کاملاً قدیمی است. مدل 3 در سال 2023 بهروزرسانی شد اما ورود آن در اصل به سال 2017 بازمیگردد.
رقابت قویتر از همیشه پیش میرود. در اروپا، تسلا تحت فشار برندهای برتر آلمانی و صنعت چین است. همانطور که قبلاً ذکر شد، فورد، کرهایها و ریویان در ایالاتمتحده قوی هستند. جدیدترین خودروی این شرکت یعنی سایبرتراک، با فروش تنها 11300 دستگاه در ایالاتمتحده تا نیمه اول سال 2024، واقعاً از نظر فروش پیشرفت نکرده است.
در نهایت، کاهش قیمت محصولات که در سال 2023 بسیار خوب عمل کرد، اکنون چندان جذاب نیست. در این مرحله، تسلا به چیزی بیش از تخفیفهای بزرگ و بهروزرسانیهای جذاب برای خودروهای خود نیاز دارد.
منبع: motor1
227322