حجم ویرانی‌های لبنان پس از حمله اسرائیل/عکس

رسانه انگلیسی با ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد روستاها و شهرهای لبنان که نزدیک مرز این کشور با اراضی اشغالی فلسطین قرار دارند متحمل بیشتری آسیب در اثر حملات رژیم صهیونیستی در طی جنگ اخیر غزه شده‌اند.

حجم ویرانی‌های لبنان پس از حمله اسرائیل/عکس

به گزارش خبرآنلاین داده‌های راداری و تصاویر ماهواره‌ای مورد استناد یک گزارش منتشر شده در وبگاه شبکه «بی.بی.سی» نشان می‌دهند ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهرهای نزدیک به مرز لبنان و اراضی اشغالی در اثر حملات رژیم صهیونیستی که با پاسخ حزب‌الله لبنان مواجه می‌شوند متحمل آسیب‌های شدید شده و مردم محله‌ها مجبور به فرار از خانه‌های خود می‌شوند.

به نقل از ایسنا در حالی که رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان تا مرز جنگ تمام عیار رفته‌اند اسناد و مدارک نشان می‌دهند حملات 2 طرف که تقریبا هر روز رخ داده‌اند باعث تخریب و ویرانی‌ها هم در شهرهای واقع در سرزمین‌های اشغالی و هم در شهرهای واقع در لبنان شده‌اند.

این شبکه انگلیسی نوشت، تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده توسط پروژه داده‌های حادثه‌ای و مکانی درگیری‌های مسلحانه (آلکِد) نشان می‌دهند رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان مجموعا در فاصله هشتم اکتبر 2023 تا پنج ژوئیه 2024، 7491 حمله فرامرزی را علیه یکدیگر داشته‌اند.

سازمان ملل اعلام کرده در حملات متقابل رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان بیش از 90 هزار نفر در لبنان از خانه‌هایشان آواره شده‌اند و نزدیک به 100 غیرنظامی و 366 نفر از رزمندگان حزب‌الله در این حملات به شهادت رسیده‌اند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی نیز گفته‌اند که در اثر حملات حزب‌الله 60 هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌ و 33 صهیونیست کشته‌ شده‌اند.

از سوی دیگر تحلیل‌ داده‌ها فاش ساخته‌اند بیش از 60 درصد از محلات نزدیک به مرز در لبنان در نتیجه حملات توپخانه و هوایی رژیم صهیونیستی متحمل نوعی آسیب شده‌اند. طبق آماری که بی.بی.سی ارائه کرده تا دهم ژوئیه بیش از 3200 ساختمان در حملات متحمل آسیب و تخریب شده‌اند.

«کوری شر»، یک محقق مرکز فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیویورک یافته‌های این گزارش را گردآوری کرده‌ است. او برای استخراج این یافته‌ها به مقایسه تصاویر جداگانه از یک منطقه پرداخته و با تغییر در ارتفاع یا ساختار ساختمان‌ها موارد آسیب دیده یا تخریب شده را مشخص کرده است.

طبق این یافته‌ها شهرهای عیتا الشعب، کفرکلا و بلیدا بیشترین میزان آسیب را متحمل شده‌اند.

حجم ویرانی‌های لبنان پس از حمله اسرائیل/عکس

سه شهر لبنان که بیشترین آسیب را از حملات صهیونیست‌ها دیده‌اند

بر اساس اعلام پروژه «آکلد» ‌شهر عیتا الشعب آسیب‌های گسترده‌ای را پیدا کرده و از اکتبر تا کنون دست کم به آن 299 حمله شده‌ است.

ساختمان‌هایی که در امتداد جاده اصلی این شهر قرار دارند شامل رستوران‌ها و فروشگاهها بیش از بقیه آسیب دیده‌اند.

«ماجد تهینی»، شهردار شهر عیتا الشعب به بی.بی.سی گفت: «وضعیت شهر به گونه‌ای است که انگار در اثر یک زلزله ویران شده است.»

او گفت که در اثر حملات رژیم صهیونیستی به این شهر 17 نفر به شهادت رسیده‌اند.

او اظهار کرد که بلافاصله بعد از شروع درگیری‌ها در اکتبر گذشته با خانواده‌اش از شهر عیتا الشعب گریخت اما تقریبا هر 2 هفته یک بار به آنجا برگشته تا در مراسم‌های تدفین شرکت کند.

او اظهار کرد: «کل زیرساخت‌های شهر از جمله شبکه برق و سامانه آبرسانی آسیب دیده‌اند.»

بر اساس اعلام پروژه آکلد، شهر کفر کیلا هم هدف بیش از 200 حمله در این مدت واقع شد که به چندین مغازه و فروشگاه در مرکز این شهر آسیب رساند. همچنین شهر بلیدا نیز از اکتبر تا کنون دست کم 130 بار هدف حمله قرار گرفت و در این حملات چند ساختمان و یک داروخانه تخریب شدند. در این شهر بخش‌های مرکزی که در آن فروشگاه‌ها، تاسیسات و خدمات اصلی قرار دارند بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند.

رسانه‌ انگلیسی بخش دیگری از گزارش خود را به آسیب‌های ناشی از حملات حزب‌الله لبنان به مواضع صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی اختصاص داده و نوشته است که تعداد زیادی از ساختمان‌ها در  شمال سرزمین‌های اشغالی در حملات حزب‌الله از بین رفته‌اند.

حجم ویرانی‌های لبنان پس از حمله اسرائیل/عکس

سطح آتش‌سوزی‌ها در لبنان، بلندی‌های جولان و سرزمین‌های اشغالی

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند که از اکتبر گذشته تاکنون بیش از 1000 ساختمان در نتیجه این حملات تخریب شده‌اند.

بی.بی.سی نوشت داده‌های گردآوری شده توسط دکتر «هه یین»، در دانشگاه ایالتی کنت ابعادی از آسیب‌ها به زمین‌ها در این منطقه در نتیجه حملات حزب‌الله و آتش سوزی‌هایی که در آنها ایجاد شده را مشخص ساخته‌اند.

دکتر یین داده‌های مربوط به تصاویر ماهواره‌ای موجود که با طیف نزدیک به مادون قرمز و مادون قرمز موج کوتاه فیلمبرداری شده‌اند را پردازش و مناطق سوخته را مشخص کرد.

حملات صهیونیست‌ها به لبنان نیز باعث ایجاد آتش‌سوزی‌های بزرگ و از بین رفتن سطح وسیعی از مزارع شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی تایید کرد که رژیم صهیونیستی از مهمات دارای فسفر سفید، ماده‌ای که به عنوان سلاح آتش‌زا استفاده می‌شود در حملاتش به لبنان استفاده کرده است.

این سازمان حقوق بشری گزارش داد: «ما استفاده از مهمات فسفر سفید توسط نیروهای اسرائیلی در دست کم 17 منطقه شهری در جنوب لبنان از اکتبر گذشته تا کنون را راستی آزمایی کردیم که این شامل پنج مورد استفاده از این تسلیحات علیه مناطقه مسکونی پرجمعیت بوده است.»

حجم ویرانی‌های لبنان پس از حمله اسرائیل/عکس
آتش سوزی مناطق

استفاده از مهمات فسفر سفید علیه مناطق مسکونی طبق قوانین بین‌المللی به ویژه بند اول پروتکل 3 در کنوانسیون برخی تسلیحات متعارف غیرقانونی به حساب می‌آید.

بیش از 9 ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌گذرد و اکنون رژیم صهیونیستی بیش از پیش به دومین و حتی طولانی‌ترین جنگ با حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی تل‌آویو نزدیک‌تر شده است.

نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در ماه ژوئن از برنامه‌هایی برای حملات تمام‌عیار به حزب‌الله لبنان خبر دادند و در واکنش به این تهدید، «سید حسن نصرالله» رهبر حزب‌الله لبنان در اواسط ماه ژوئیه از آمادگی برای گسترش حملات موشکی در مقیاسی گسترده‌تر به رژیم صهیونیستی سخن گفت.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر