یکشنبه رکورد زد/ گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ !

طبق داده‌های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C۳S)، که از سال ۱۹۴۰ الگوهای آب‌وهوایی جهانی را ردیابی کرده است، یکشنبه، ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیرماه) گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ زمین بوده است. میانگین دمای جهانی هوای سطحی در روز یکشنبه به ۱۷.۰۹ درجه سانتی‌گراد رسید و رکورد سال گذشته را شکست.

یکشنبه رکورد زد/ گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ !

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش دیجیاتو، طبق داده‌های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C3S)، که از سال 1940 الگوهای آب‌وهوایی جهانی را ردیابی کرده است، یکشنبه، 21 ژوئیه (31 تیرماه) گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ زمین بوده است. میانگین دمای جهانی هوای سطحی در روز یکشنبه به 17.09 درجه سانتیگراد رسید و رکورد سال گذشته را شکست.

سرویس کوپرنیک اتحادیه اروپا اعلام کرد که میانگین دمای جهانی هوای سطحی در روز یکشنبه این هفته 17.09 درجه سانتیگراد بود و عنوان گرم‌ترین دمای ثبت‌شده را کسب کرد. این دما کمی بالاتر از رکورد قبلی در ژوئیه 2023 با دمای 17.08 درجه سانتیگراد است.

گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ زمین در تیرماه 1403

یکشنبه رکورد زد/ گرم‌ترین روز ثبت شده در تاریخ زمین!

بالاترین دمای جدید روزانه، 0.01 درجه سانتیگراد بالاتر از رکورد قبلی ثبت‌شده در 6 ژوئیه 2023 (15 تیرماه 1402) بود. مدیر C3S نیز در بیانیه‌ای گفت: «ما اکنون در قلمرویی واقعاً ناشناخته هستیم و با گرم‌شدن آب‌وهوا، در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد شکسته‌شدن رکوردهای جدیدی خواهیم بود.»

به گفته او، اگرچه رکورد جدید، یک افزایش بسیار جزئی بالاتر از دماهای قبلی است، اما مهم است که بدانیم با گرمای بی‌سابقه جهانی مواجه هستیم. C3S پیش‌ازاین گفته بود که ماه گذشته میلادی رسماً گرم‌ترین ژوئن ثبت‌شده در تاریخ بود. همچنین از ژوئن 2023 تاکنون یعنی 13 ماه متوالی، هر ماه به عنوان گرم‌ترین ماه زمین در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته بوده است.

به عبارت دیگر، از ژوئن 2023 تاکنون، جهان 1.5 درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوران پیش از صنعتی‌شدن بوده است. سرویس کوپرنیک انتظار دارد دمای جهانی به اوج خود برسد و سپس کاهش یابد، اگرچه ممکن است در هفته‌های آینده شاهد نوسانات بیشتری باشیم.

تغییرات آب‌وهوایی باعث طولانی‌تر و قوی‌ترشدن رویدادهای شدید اقلیمی مانند موج گرما و سیل می‌شود و امسال نیز بلایای بزرگی در سراسر جهان ایجاد شده است. امسال موج گرمای مرگباری آمریکای شمالی، مکزیک، هند و تایلند را درنوردیده؛ از سوی دیگر سیل بخش‌هایی از شرق آفریقا، چین و برزیل را ویران کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند که سوخت‌های فسیلی عامل اصلی گرمایش جهانی است، اما با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای روی‌آوردن به انرژی پاک، انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان درحال افزایش است.

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر