دولت چهاردهم صدای کشاورزان را بشنود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان در نشست خبری این کمیسیون با اصحاب رسانه، اظهار کرد: کشاورزی علاوه بر اینکه بخش مهمی از اقتصاد استان گلستان است در عرصه ملی نیز اهمیت زیادی دارد و امیدواریم دولت چهاردهم در آغاز کارش اهمیت آن را مد نظر قرار داده و توجه ویژه ای به قشر کشاورزان داشته و صدای آنها و مشکلاتشان را بشنود.

دولت چهاردهم صدای کشاورزان را بشنود

به گزارش خبرآنلاین هامان هاشمی با تاکید بر اینکه کشاورزی در واقع با امنیت غذایی 85 میلیون ایرانی مرتبط است، افزود: در دولت جدید لازم است توجه شود که کشاورزی وارد سیاسی بازی نشود و وزیر کشاورزی باید جایگاه ویژه ای در کابینه داشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه گلستان در بخش کشاورزی تعیین کننده است، گفت: اکنون بیش از 40 روز است که غذای کشور را استان گلستان تامین می کند اما کسی در کشور اهمیت درخوری به این موضوع نمی دهد و لازم است رسانه ها نیز صدای فعالان بخش کشاورزی را به گوش مدیران ارشد کشوری برسانند.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی برمبنای دو قانون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید می تواند به عنوان یک مشاور در کنار سه قوه قرار گیرد چون این تشکل با توجه به دارا بودن ظرفیت کارشناسی، امکانات سخت افزاری، سرمایه انسانی و ارتباط مستقیم و مداوم با فعالان حوزه اقتصادی امکان این را دارد که دغدغه ها و موضوعاتی را به سه قوه اطلاع دهد تا علاوه بر مطالبه گری حقوق فعالان حوزه اقتصادی، در راستای تصمیم سازی های بهتر برای توسعه کشور قدمی برداشته و نقش مثبتی را ایفا کند.

هاشمی قیمت گذاری دستوری را چالشی جدی در کشاورزی و دیگر بخش های اقتصادی عنوان کرد و افزود: ابتدای امر که این قیمت گذاری در بخش گندم در سال جاری اتفاق افتاد ما اعتراضات خود را از طرف کمیسیون اعلام کردیم چون قیمت اعلام شده مغایر با قیمت شورای قیمت گذاری بود و با آن اختلاف داشت و از طرف کشاورزان نیز مورد قبول نبود. در این زمینه لازم است توسط وزارتخانه اقدامی صورت بگیرد و در نظر گرفته شود که طبق قانون محصولاتی که مانند گندم خرید تضمینی دارند، قیمت گذاری باید پیش از کشت صورت بگیرد و به کشاورزان اعلام شود تا برای کشت تصمیم بگیرند اما متاسفانه امسال نیز این اتفاق نیفتاد و قیمت خرید تضمینی بعد از کشت گندم اعلام شد.

وی با بیان اینکه تصمیمات خلق الساعه نیز از مشکلات فعالان اقتصادی و همچنین کشاورزان است، توضیح داد: درباره تعرفه سیب زمینی دستورالعمل های خلق الساعه اتفاق افتاد و تعرفه صادرات سیب زمینی یک شبه و بدون کارشناسی برآورد شد که موجب خسارت به بسیاری از کشاورزان و سرخوردگی آنها شد. در این زمینه لازم است مدیران با نگاهی موشکافانه به کشاورزی و کمک گرفتن از این کمیسیون که به مشکلات و چالش های کشاورزان آگاه است، تصمیمات درست گرفته شود.

هاشمی تاکید کرد: خوشبختانه اقدامات اتاق بازرگانی در قیمت گذاری برخی از محصولات بسیار نتیجه بخش و عالی بوده است به ویژه در بخش جو کلزا که از همان ابتدا اولین مکاتبات و مراجعات حضوری توسط این کمیسیون صورت گرفت و پیگیری های لازم انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه درباره خرید گندم از کشاورزان و زمان پرداخت مطالبات آنها باید در دولت جدید رویکرد تازه ای ایجاد شود، توضیح داد: نهادهای دولتی باید توجه داشته باشند که کشاورزان طی یک سال دو فصل زراعی دارند و اگر کشاورز مطالبات فصل اول خود را دریافت نکند نمی تواند کشت دوم خود را برنامه ریزی کرده و انجام دهد بنابراین لازم است درباره پرداخت مطالبات کشاورزان به خصوص در مورد کالای استراتژیکی مثل گندم تجدیدنظر و تسریع صورت گیرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بارش ها در سال جاری انتظار می رود در بخش کشاورزی شاهد بهره وری بیشتر باشیم و در نتیجه لازم است از نظر لجستیک و انبارهای ذخیره محصولاتمان آمادگی مورد نیاز را فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان در بخش دیگری از سخنانش به تولید صادرات محور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دهه های اخیر اقتصاد بخش خصوصی بسیار کوچک شده است و اکنون به 15 درصد رسیده است و اثرگذاری مناسب برای رشد و توسعه صادرات در کشور با این اعداد امکان پذیر نیست ولی دولت می تواند با ایجاد اصلاحات در برخورد با فعالان اقتصادی، تصمیم سازی مناسب برای اقتصاد بخش خصوصی و ایجاد شرایط مساعدتر برای صادرات، این مسیر را برای فعالان اقتصادی هموارتر سازد چون به نظرم با توجه به ظرفیت کشاورزی استان، تولید صادرات محور در این حیطه می تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود: اجرای FATF بزرگترین کمک به اقتصاد است و با توجه به تحریم ها اگر با دنیا در مراودات نباشیم نمی توانیم هیچگونه ارتباطات بین المللی نیز برقرار کنیم در نتیجه بدون ارتباطات و مراودات جذب سرمایه گذار هم امکان پذیر نیست. همچنین رفع تعهد هم لازم است در بخش کشاورزی و دیگر بخش ها اتفاق بیفتد.

در ادامه عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان به اهمیت دامپروری در استان پرداخت و گفت: طبق تجربیات 50 ساله ام در حوزه دامپروری به نظرم استان گلستان سرزمین دامپروری است و برای کشاورزی مناسب نیست؛ آنچه که اکنون در بخش کشاورزی انجام می شود بهره برداری به زور از منابع آب و خاک این استان است که روز به روز فرسوده تر می شود.

احمد قلندری با تاکید بر اینکه استان گلستان باید طبق الگوی کشت دامپروری بازسازی شود، افزود: طبق طرحی که سالها پیش در مجلس تصویب شد دام ها از جنگل ها خارج شدند که این طرح موجب شد تعداد زیادی از دامداران از مناطق جنگلی و مراتع به سمت شهرها بروند و کشاورزان جایگزین آنها شوند و در نتیجه همین طرح و فعالیت کشاورزی در استان به مرور زمان باعث نابودی دشت های گلستان و مغان شده است.

قلندری تولید شیر روزانه در استان را در سال 92 هزار و سیصد تن برشمرد و گفت: این مقدار در آن زمان مازاد نیاز استان بود و بخشی از آن به استان های دیگر صادر میشد اما اکنون که کارخانجات لبنیات در استان بیشتر شده است این مقدار به علت تعداد کم دام ها کاهش چشمگیری داشته است و شیر مورد نیاز کارخانه ها از استان هایی از جمله اصفهان وارد می شود. 

وی تصریح کرد: در سال 1364 در استان از بندر ترکمن تا مراوه تپه سه میلیون راس گوسفند از نژادهای مختلف در استان وجود داشت اما در حال حاضر در سراسر استان یک میلیون راس گوسفند وجود دارد، همچنین تعداد گاوهای موجود در استان در گذشته 580 هزار راس گاو بوده است که متاسفانه اکنون تعدادشان به 140 هزار راس رسیده است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر