شاخص کل فرابورس که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 4.41درصد سرخ‌پوش بود و در نهایت طی هفته گذشته معاملاتی در ارتفاع 21‌هزار و 339واحدی ایستاد. در هفته‌ای که سپری شد، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود مقدار 2‌هزار و 714میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به‌علاوه در هفته اخیر حدود یک‌هزار و 967میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرد. طی هفته‌های اخیر، شاخص کل بورس از کانال 2میلیون و 200‌هزار واحدی به سطح 2میلیون و 68‌هزار واحدی تنزل کرد. در شرایطی که به نظر می‌رسید با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و از میان برداشته شدن بلاتکلیفی آن شرایط باثباتی بر بازارها حاکم خواهد شد، بورس در شرایطی به اواسط دومین ماه تابستان نزدیک می‌شود که همچنان رنگی از صعود را در تابلوی معاملاتی خود ندیده است. از روزهای درخشان بازار و فتح قله تاریخی 2میلیون و 535‌هزار واحدی حدود یک‌سال می‌گذرد و همچنان پس از 14ماه وضعیت مساعد و باثباتی در بازار مشاهده نشده است. از تصمیم‌های غیرکارشناسانه و خلق‌الساعه متولیان و تصمیم‌گیران تا بروز ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک همه و همه تنفس‌های بازار را به شمارش انداختند.

در این بین، انتظارات مبنی بر مساعد شدن شرایط بازار در کوارتر دوم سال‌جاری تاکنون آن‌طور که شاید و باید به وقوع نپیوسته است. با وجود اینکه از هفته‌های گذشته عوامل گوناگونی مانند افزایش دلار نیما به محدوده‌های 44‌هزار تومانی و کاهش شکاف آن با دلار بازار آزاد و لغو مصوبه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی انجام شده، اما بازار تغییر روند مشخصی را به ثبت نرسانده است. از این‌رو می‌توان عدم‌تزریق نقدینگی سرشار و جذاب به بازار را دلیلی بر اعتماد از دست‌رفته سرمایه‌گذاران نسبت داد. با وجود این، باید منتظر ماند و دید کابینه اقتصادی دولت جدید پس از کسب رای اعتماد از سوی مجلس شورای اسلامی چه برنامه‌ها و اولویت‌هایی را برای بهبود شرایط بازار در نظر خواهد گرفت.

رکود بی‌انتهای بورس

عرفان کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، بازار هفته گذشته را این‌گونه مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد: در هفته‌های گذشته بازار سرمایه در بحبوحه دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در بلاتکلیفی و رکود خسته‌کننده‌ای فرو رفته بود. پس از پایان انتخاب ریاست‌جمهوری جز یک روز مثبت و هیجانی، تحرک مشخصی در سطح بازار مشاهده نشد و نزول بازار تا کانال 2میلیون و 68‌هزار واحدی ادامه پیدا کرد.

 این کارشناس بازار در پایان گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان بر بالا بودن نرخ بهره بدون ریسک چشم پوشید. از طرف دیگر انتشار گزارش‌های نامطلوب صنایع به دلیل ناترازی‌هایی که در تابستان داغ سال‌جاری در حوزه برق رخ داده، چالش جدیدی را به صنایع مرتبط القا کرده است. تا زمانی که ناترازی‌ها در حوزه انرژی بهبود پیدا نکند، بهبود وضعیت صنایع و افزایش تولید آنها دور از انتظار خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: باید منتظر ماند و دید کابینه اقتصادی دولت جدید پس از کسب رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس چه برنامه‌ها و اهداف مشخصی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی به‌خصوص بازار سرمایه در نظر خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود وضعیت رکودی بازار سرمایه تا انتهای ششمین ماه سال و مستقر شدن کابینه اقتصادی دولت ادامه‌دار باشد.

23302