کامپیوتر ۲ هزار سال پیش ساخته شد / عکس

کشف یک کامپیوتر۲۰۰۰ ساله که به طرز شگفت‌انگیزی پیچیده است؛ دانشمندان را گیج کرده است.

کامپیوتر 2 هزار سال پیش ساخته شد / عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ماشین آنتیکیترا (Antikythera mechanism)، اولین بار در سال 1901 داخل کشتی یونانی شکسته کشف شد. این دستگاه که اولین کامپیوتر جهان نام گرفت، نوعی تقویم نجومی است که بعد از گذشت چند نسل هنوز هم دانشمندان را گیج می‌کند.

این دستگاه ابزاری دستی برای زمان است که از دستگاهی خاص برای ردیابی زمانی خورشید، ماه و سیارات استفاده می‌کند. این دستگاه به‌عنوان تقویم نیز استفاده می‌شد و مراحل ماه و زمان خسوف‌ها را ردیابی می‌کرد.

علیرغم اینکه مکانیسم آن به نظر ساده می‌رسد اما در آن دوران از زمان خود جلوتر بود و ازنظر فنی پیچیده‌تر از هر ابزاری بود که هزار سال بعد اختراع شد.  اکنون مکانیم دستگاه در 82 قطعه جداگانه است و تنها یک‌سوم ساختار اصلی آن‌که شامل 30 چرخ‌دنده برنزی می‌شود، باقی‌مانده است.

کامپیوتر 2 هزار سال پیش ساخته شد / عکس

کارشناسان با مدل‌سازی سه‌بعدی رایانه تحقیقات خود را انجام دادند و این مدل‌سازی به آن‌ها کمک کرد تا معمای عجیب عملکرد این دستگاه را حل کنند. آن‌ها بر این باورند که بازسازی با تمام شواهدی که دانشمندان از بقایای موجود تا به امروز به دست آورده‌اند مطابقت دارد.

آن‌ها این نظریه را مطرح کردند که این دستگاه حرکت خورشید، ماه و سیارات را بر روی حلقه‌های متحدالمرکز ردیابی می‌کرد، زیرا یونانیان باستان معتقد بودند که این خورشید و سیارات‌اند که به دور زمین می‌چرخند.

حل این معمای پیچیده سه‌بعدی، اختراعی را نشان می‌دهد که ترکیب چرخه‌هایی از نجوم بابلی، ریاضیات آکادمی افلاطون و نظریه‌های نجومی یونان باستان است.

منبع: indy100

58323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان