واکنش زلنسکی به ارسال اف-۱۶ به اوکراین: کافی نیست؛ بیشتر می‌خواهیم

رئیس‌جمهور اوکراین در بازدید از جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ که در مکانی محرمانه در اوکراین نگهداری می‌شوند، گفت تعداد این هواپیماهای نظامی کافی نیست و کی‌یف به جنگنده‌های بیشتری نیاز دارد.

واکنش زلنسکی به ارسال اف-16 به اوکراین: کافی نیست؛ بیشتر می‌خواهیم

به گزارش خبرآنلاین، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در هنگام بازدید از جنگنده‌های اف-16 آمریکایی که به‌تازگی به اوکراین رسیده‌اند، گفت تعداد این جنگنده‌ها کافی نیست و کی‌یف انتظار دارد حامیانش جنگنده‌های بیشتری به اوکراین بفرستند.

او درباره تعداد دقیق جنگنده‌های جزئیاتی ارائه نکرد، اما گفت: «بالاخره رسیدند. اف-16 واقعاً در آسمان ماست... کافی نیست و به جنگنده‌های بیشتری نیاز داریم.»

به گزارش ایسنا، در ماه‌های گذشته اوکراین مکرراً خواستار دریافت جنگنده‌های آمریکایی اف-16 شده بود، اما ایالات متحده به دلیل نگرانی از تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو، از برآورده کردن درخواست کی‌یف خودداری می‌کرد. حدود یک سال قبل، واشنگتن چراغ‌ سبز ارسال این جنگنده‌ها را نشان داد و دوره‌های آموزشی خلبان‌های اوکراینی برای کار با این جنگنده‌ها آغاز شد، اما نخستین محموله از جنگنده‌های اف-16 هفته گذشته وارد اوکراین شد.

رسانه انگلیسی «اکونومیست» امروز (یکشنبه) گزارش داد در محموله‌ای که کی‌یف دریافت کرده، تنها 10 فروند جنگنده اف-16 وجود دارد؛ درحالی‌که غرب به اوکراین وعده ارسال 79 فروند از این جنگنده‌های آمریکایی را داده است.

به گزارش اکونومیست، در اواخر ماه میلادی گذشته این کشور نخستین محموله جنگنده‌های اف-16 را دریافت کرد؛ جنگنده‌هایی که کی‌یف از مدت‌ها قبل درخواست دریافت آن‌ها را کرده و منتظر اقدام حامیان غربی خود بود. در این گزارش آمده است: «تا پایان 2024، اوکراین قرار است 20 جنگنده در اختیار داشته باشد. مابقی جنگنده‌ها که گروه موسوم به ائتلاف اف-16 با رهبری دانمارک و هلند وعده دادند، در طول سال 2025 به اوکراین تحویل داده می‌شود.»

گرچه کی‌یف تأکید دارد بهره‌مندی از این جنگنده‌ها می‌تواند تأثیر چشمگیری در توازن قدرت در میدان نبرد داشته باشد، اما تحلیلگران نظامی بر این باورند که این جنگنده‌های قدیمی آمریکایی کارایی چندانی برای اوکراین نخواهند داشت و به طعمه‌ای آسان برای جنگنده‌های نسل جدید روسیه بدل خواهند شد.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان