درخواست مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی از مقامات ونزوئلا

رهبران کشورهای اروپایی از دولت ونزوئلا خواستند برای شفافیت بیشتر، اسناد مربوط به انتخابات ریاست جمهوری این کشور را منتشر کند.

به گزارش خبرآنلاین ، رهبران هفت کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (یکشنبه) از مقامات ونزوئلا خواستند تا نتایج دقیق رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را منتشر کند. احزاب مخالف نیکلاس مادورو اعتقاد دارند که در انتخابات تقلب شده است.

در بیانیه مشترکی که اواخر روز شنبه توسط کاخ الیزه به رسانه‌های جمعی ارسال شد، آمده است: «ما از مقامات ونزوئلا می‌خواهیم که فوراً همه برگه‌های انتخابات را منتشر کنند تا شفافیت و یکپارچگی کامل روند انتخابات تضمین شود.»

به گزارش ایرنا به نقل از پولیتیکو، این بیانیه را امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا، دیک شوف نخست وزیر هلند، دونالد تاسک نخست وزیر لهستان و لوئیس مونته نگرو نخست وزیر پرتغال امضا کردند.

رهبران اروپایی در بیانیه خود نسبت به وضعیت سیاسی در ونزوئلا ابراز نگرانی کردند و اعلام کردند که بازداشت رهبران سیاسی را به شدت محکوم می‌کنند.

اعلام پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری از سوی احزاب مخالف رد شد چون آنها اعتقاد داشتند طبق نظرسنجی‌های گذشته ادموندو گونزالس رقیب او پیشتاز رقابت‌ها بوده است.

طی روزهای گذشته تظاهرات گسترده‌ای در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برگزار شده است که صدها نفر نیز به خاطر این تجمع بازداشت شده‌اند.

اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات یکشنبه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نتایج انتخابات اعلام شده منعکس کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نیست.

به گزارش ایرنا، در انتخابات روز یکشنبه ونزوئلا نیکلاس مادورو رئیس جمهوری کنونی این کشور پیروز شد. به دنبال برگزاری انتخابات، اعتراضات در کاراکاس در روز دوشنبه با درگیری بین پلیس و معترضان آغاز شد.

به گفته دولت ونزوئلا، برخی از کشورها در روند انتخابات در این کشور و حق مردم برای تعیین سرنوشت خود دخالت کرده اند.

ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که از شرکت در این انتخابات منع شد سابقه طولانی در فعالیت در سازمان هایی را دارد که از سوی آمریکا تامین مالی می شوند. موسسه خیریه ملی برای دموکراسی، حمایت مالی از سازمان بین دولتی که وی تحت عنوان سومات (Sumate) تاسیس کرده را برعهده دارد.

بر اساس اسناد دیپلماتیک افشا شده توسط سایت ویکی لیکس در سال 2011، آمریکا به طور علنی و غیر علنی از سازمان سومات حمایت کرده و سایر کشورها را وادار کرده دولت کارکاس را تحت فشار قرار دهند تا اتهامات این سازمان را کنار بگذارد.

در گزارش یک کانال محرمانه مورخ 14 ژوئن 2005 نیز به تاثیرات دیدارهای ماچادو و جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا پرداخته شده و عنوان می کند که این دیدار به مخالفان هوگو چاوز رئیس جمهوری وقت ونزوئلا روحیه لازم را داده است.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان