مراحل درخواست مودبانه| چگونه خواسته خود را بیان کنیم

هر فعل و عملی مراحل و مراتبی دارد که درست پشت سر گذاشتن آن ها می تواند شانس موفقیت ما را در انجام آن عمل افزایش دهد.

بدون شک یکی از مهم ترین دل مشغولی های همه ما چگونگی داشتن درخواست مؤدبانه است.

درخواست کردن از جمله کار های سخت و چالش برانگیزی است که باعث می شود بسیاری از مواقع افراد خواسته و تقاضای خود را بیان نکنند!

همچنین در برخی از مواقع ما از بیان کردن خواسته خود نمی ترسیم بلکه نمی دانیم تقاضا خود را چگونه بیان کنیم و به همین دلیل سردرگم و آشفته می شویم.

از طرفی دیگر اشراف داشتن به اصول و قواعد برقراری ارتباط می تواند ما را در مسیر ارتباطی درست و هدفمند قرار دهد و می دانیم که مطرح نمودن درخواست و تقاضا و پاسخ به آن از طرف شخص مقابل یکی از جنبه های ارتباط درست می باشد.

به همین دلیل چگونگی عنوان نمودن درخواست یا به عبارتی داشتن درخواست مؤدبانه مسئله مهمی است که هر یک از ما باید با آن آشنا باشیم.

ما اینجا هستیم تا با معرفی چند راه حل و تکنیک این کار را برای شما آسان تر کنیم؛ با ما همراه باشید.

 

چرا باید درخواست مودبانه داشته باشیم؟

استاد محمدجواد رجائی در آکادمی آموزشی "رجائی" اظافه کرد : خود را در موقعیتی تصور کنید که همکارتان بصورت کاملا گستاخانه و با حالتی دستوری از شما می خواهد که کاری را برای او انجام دهید.

در این موقعیت چه حسی به شما دست می دهد؟

آیا دوست دارید که به همکار خود کمک کنید یا از کمک کردن به او امتناع می کنید؟

طبیعتا در چنین موقعیتی شاید ما آن درخواست را انجام دهیم اما اینکار را از ته قلب و با رضایت خاطر انجام نمی دهیم و حتی در برخی از مواقع درخواست را قبول نمی کنیم!

این یک مثال کوچک از اهمیت داشتن درخواست مؤدبانه می باشد.

این نکته مهم را به یاد داشته باشید که داشتن لحن دستوری، نامحترمانه، گستاخانه و... هیچگاه کارساز نمی باشد بلکه شرایط را برای ما سخت تر هم می کنند.

همانطور که ما دوست نداریم به قول معروف دیگران از ما طلبکار باشند و خواهش خود را به صورت دستوری از ما بخواهند دیگران نیز همین توقع را از ما دارند و دوست دارند که با آن ها مؤدبانه و محترمانه برخورد شود.

همچنین تحقیقات نشان داده است زمانی که ما نسبت به شخص مقابل خود احترام و ادب را رعایت می کنیم شانس قبولی درخواستمان نسبت به زمانی که بی ادبانه صحبت کنیم بیشتر می شود.

داشتن درخواست محترمانه و مؤدبانه از دیگران این حس را به آن ها منتقل می کند که شما متوجه لطف او در حق خود هستید و این لطف را ضایع نخواهید کرد و همچنین این شانس را به خود خواهید داد که درخواست های دیگرتان نیز راحت تر پذیرفته شود.

زمانی که شما به عنوان شخصی مؤدب و محترم در ذهن دیگران نقش ببندید ارتباطی سازنده تر با آن ها برقرار خواهید کرد و در نتیجه با پاسخ مثبت بیشتری در برابر درخواست خود رو به رو خواهید شد.

در مقاله "کلمات محترمانه برای درخواست – جملات مودبانه برای گفتگو" لیستی تهیه شده است که شما می توانید با استفاده از آن ها درخواست مؤدبانه داشته باشید.

اهمیت درخواست محترمانه

شاید در ابتدا تنها این به نظر برسد که داشتن درخواست محترمانه باعث می شود شخص مقابلمان راحت تر درخواست ما را بپذیرد اما این تنها یک جنبه از اهمیت درخواست محترمانه را به ما نشان می دهد.

اهمیت داشتن تقاضای مؤدبانه از چند منظر قابل بررسی است که در این بخش به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

دیگر جنبه اهمیت درخواست مودبانه این است که ما با داشتن درخواست و تقاضا مؤدبانه ادب و شخصیت خود را به نمایش می گذاریم.

همچنین با بیان درخواست به شیوه ای کاملا محترمانه به شخص مقابل خود نشان می دهیم که ما نهایت ادب و احترام را برای او قائل هستیم و به عبارتی به او احترام می گذاریم.

در نهایت اینکه درخواست مودبانه و احترام گذاشتن به دوستان و آشنایان خود باعث می شود ما ارتباطی بهتر و سازنده تر با آن ها برقرار کنیم و این گونه روابط خود را بهبود ببخشیم.

 

۵ مرحله درخواست مؤدبانه

هر فعل و عملی مراحل و مراتبی دارد که درست پشت سر گذاشتن آن ها می تواند شانس موفقیت ما را در انجام آن عمل افزایش دهد.

درخواست مؤدبانه از پنج مرحله تشکیل شده است که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

1.نام فرد مورد نظر را بگویید

زمانی که شما نام شخصی را که می خواهید از او درخواستی داشته باشید را بیان کنید، توجه او را به خود جلب می کنید و نشان می دهید که با او احساس صمیمت و نزدیکی می کنید.

2.بیان خواسته با جمله ای محترمانه به صورت شفاف و واضح

در این مرحله شما باید خواسته خود را بصورت کاملا شفاف و محترمانه بیان کنید و هنگام بیان خواسته خود از عباراتی چون "امکانش هست این لطف را به من کنید" یا "این محبت را در حق من می کنید که..." استفاده کنید.

مثال:( این لطف را به من می کنید که این ماه چک را برگشت نزنید.)

3.دلیل خواسته و تقاضا خود را بیان کنید

بیان کردن دلیل خواسته خود باعث می شود شخص مقابل بهتر شرایط شما را درک کند و این باعث می شود شانس قبولی درخواستتان افزایش پیدا کند

مثال:( چراکه این ماه هزینه های ضروری داشته ام و نمی توانم چک شما را پاس کنم.)

4.نشان دهید که لطف او را جبران می کنید و به مخاطب خود اطمینان ببخشید.

حتما یادآور این موضوع باشید که لطف او را فراموش نمی کنید و هر کمکی که از دست شما بر بیاید برای او دریغ نمی کنید.

همچنین اگر درخواست شما نیاز به ضمانت دارد حتما به او اطمینان دهید که ضمانت خواهید داد.

مثال:( خیلی به من لطف کردید و من این را فراموش نخواهم کرد البته بدانید که تا زمان پاس کردن چک فلان شیء با ارزش را پیش شما امانت خواهم گذاشت.)

5.فرصت دادن برای تصمیم گیری

مخاطب خود را در مضیقه قرار ندهید تا فورا به شما پاسخ دهد بلکه به او فرصت دهید تا درباره خواسته شما خوب فکر کند و عجولانه به شما پاسخ ندهد.

مثال:( شما کی به من تصمیم خودتان را اعلام می کنید که آیا درخواست من را قبول می کنید یا خیر؟ می خواهید من تا دو ساعت دیگر با شما تماس بگیرم؟)

در مقاله "چگونه درخواست مودبانه داشته باشیم| 4 نکته اصلی" با نکات مهم دیگری از درخواست مودبانه آمده است که می توانید با مطالعه آن این مهارت را در خود تقویت کنید.

 

چگونه دربرابر پاسخ منفی درخواستمان ناراحت نشویم؟

تا به اینجا متوجه شدیم که چگونه باید درخواست مؤدبانه داشته باشیم اما در این قسمت یا خواهیم گرفت که چگونه دربرابر پاسخ منفی ناراحت نشویم و احساس سرخوردگی نکنیم.

همانطور که می دانید قرار نیست همه افراد درخواست ما را قبول کنند و به آن پاسخ مبثت دهند، در برخی از مواقع نیز ممکن است افراد درخواست ما را قبول نکنند و آن را رد کنند اما آنچه که مهم است این است که ما نباید از این پاسخ منفی ناراحت شویم.

همچنین اگر پاسخ منفی را تهدیدی در نظر بگیریم که قرار باشد به فرصت تبدیل کنیم و از آن برای رشد و تعالی خود استفاده کنیم دیگر در مواجهه با پاسخ منفی ناراحت نخواهیم شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان