این دولت مستحق این نبود که در روز اول کار خود با این حادثه تلخ روبرو شود

حمید حسینی در یادداشتی نگاهی دارد به مهمترین وقایع رخ داده در هفته دوم مردادماه .

این دولت مستحق این نبود که در روز اول کار خود با این حادثه تلخ روبرو شود

برگزاری آبرومندانه مراسم تنفیذ و تحلیف، سخنان امیدوارانه رییس جمهور در این دو رویداد، انتخاب هوشمندانه معاونین اول، راهبردی و اجرایی رییس جمهور در زمره شیرین ها بود ولی ترور مهمان عزیز کشور در بالاترین شرایط امنیتی تلخ تر از زهر بود و همه را نگران نمود، نقدهای تندی بر عملکرد دستگاههای امنیتی وارد شد و همه از نفوذ عوامل موساد در کشور ناراحت و عصبی هستند.
تلاش رییس جمهور برای انتخاب کابینه ای توانمند، بی‌حاشیه و مقبول جریان دارد و هنوز رایزنی ها برای انتخاب وزرای اقتصادی خصوصا نفت، صمت و کشاورزی ادامه دارد.
خوشبختانه معاون اول دولت اعلام نمود که «شایستگی» اولویت اصلی در انتخاب کابینه است و کابینه یکشنبه آینده معرفی نمی‌گردد. لذا یک توئیت زدم و گزینه های جدیدی برای وزارت نفت معرفی کردم. 
اتفاق ناگوار چهارشنبه صبح که یاداور خاطرات گذشته در زمینه ترورها می‌باشد مردم را عذاب می‌دهد و از طرف دیگر فکر کردن به خطرات آینده( درگیری احتمالی با اسراییل و امریکا) بر نگرانی آنها می افزاید ، اگر چه اغلب مردم به دولت پزشکیان امیدوارند،
به نظر کارشناسان تصمیم برای نوع و وسعت پاسخ به ترور هنیه قاعدتا باید با تصویب شورایعالی امنیت به ریاست رییس جمهور و تایید رهبری باشد.
قاعدتا شرایط ایجاب میکند که این تصمیم تا تکمیل دولت به تعویق بیفتد و افراد جدید در شورایعالی امنیت این تصمیم را اتخاذ کرده و نسبت به پیامدهای آنهم پاسخگو باشند قطعا قابل قبول نیست افراد دولت قبلی تصمیم گیرنده این موضوع بسیار مهم و احیانا توام با خسارت های سنگین باشند و دوهفته بعد کنار بروند و دولت جدید پیامدهای ان را دریافت کند.

رهبری در مراسم تنفیذ اعلام نمودند که اولویت رییس جمهور باید رسیدگی به معیشت مردم و اقدامات اقتصادی باشد و رییس جمهور در مراسم تحلیف برای توضیح راهبرد خود از لسان الغیب مدد گرفت و با صدای بلند اعلام نمود
آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
این دولت مستحق این نبود که در روز اول کار خود با این فاجعه روبرو شود، این دولت آمده تا از طریق مسالمت آمیز شکاف های داخلی را پر و در کشور تفاهم و همدلی ایجاد کند. همزمان تنش در روابط خارجی را مهار و در جهت رفع تحریم ها تلاش نماید و ناترازی‌ها را برطرف کند.
نگران تاثیر این اتفاق بر چیدمان کابینه و اقتصاد کشور هستم ، با این حال انتظار دارم که سکانداران سیاست خارجی کشور درایت بخرج داده و اجازه ندهند که نتانیاهو به اهدافش در گسترس دامنه جنگ به ایران و لبنان موفق گردد، در مباحث کلاب هوس اغلب صاحب نظران ( شمس الواعظین ، نامور حقیقی و….) با من هم عقیده هستند که نتایاهو در سفر اخیر به امریکا از طرف دموکراتها و ترامپ تحت فشار قرار گرفته تا جنگ غزه را تا قبل از نوامبر به پایان برساند و لذا وی درصدد گسترش تنش و جنگ در منطقه است تا منصب خود را حفظ و منتظر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری باشد تا با حمایت وی صدارت خود را حفظ و حکم دادگاه بین المللی لاهه را بی اثر کند، لذا درک این شرایط و اتخاذ تصمیم مناسب ضروری می باشد. در حالیکه بزرگان و مدیران اصلاحات و فعالین اقتصادی به تغییر وضع موجود ، کاهش تنش در روابط خارجی و رفع محدودیت های تحریمی امیدوار هستند در نشست چهارشنبه خبرگزاری “خبر انلاین” با هدف رونمایی از کتاب دکتر عباس ملکی با عنوان “آسیب شناسی روابط ایران و ایالات متحد” که با حضور صاحب نظران روابط بین الملل و نویسندگان مقالات این کتاب برگزار شد ، صاحب نظران از دشواری رفع چالش ها بین دو کشور گفته و گسترش نفوذ کنگره و سنا در سیاست خارجی امریکا را مانعی بر سر راه دانسته و حتی کیهان برزگر مدعی شد که برجام برخلاف منافع امریکا بوده زیرا نقش منطقه ای ایران در تضاد با نقش جهانی امریکا می باشد و هردو کشور در صدد مهار یکدیگر هستند ، کاهش تحریم ها به تقویت ایران و جبهه مقاومت و منجر به تضعیف امریکا در منطقه خواهد شد .

در نشست آسیب شناسی روابط ایران و ایالات متحد صاحب نظران از ابعاد مختلف این روبط را بررسی وبعضا مقاله نویسنده را نقد کردند:
آقای دکتر روانچی دیدگاه رابرت چرویس در مورد نقش مکمل به یکدیگر راداشتن در همه موارد صحیح ندانست و دلیل صدور قطعنامه 1929 را ایران ندانست.
دکتر روانچی حل مسایل با امریکا از طریق مسایل منطقه را امکان پذیر نمیداتد.
حسین موسویان دیدگاههای رهبری در مورد امریکا در ده عنوان دسته بندی و ارایه نمود و اعلام نمود که رهبری هیچ زمان دولت امریکا را غیر قانونی ندانسته و دشمتی ایران با امریکا را ذاتی ندانسته است.
دکتر سجادپور اعتقاد دارد که سیاست خارجی بر سه پایه استوار است 1-امر سیاست و قدرت2-کار اجرایی و حقوقی 3- کار علمی-بدون شناخت از واقعیت دنیا نمی‌توان کار سیاسی کرد و لذا اندیشکده ها الان نقش پر رنگی در سیاست خارجی دارند.اگر آینده دنیا به روابط چین و امریکا گره خورده است آینده خاورمیانه به روابط ایران و امریکا وابسته است. وی بابیان تجربه میزگردهای ریاست جمهوری مدعی شد که در هر دو کشور دیدگاه های ذات انگارانه وجود دارد و معتقدند که امکان هیچ نوع ترمیمی در روابط وجود ندارد ولذا باید تنش را مدیریت کرد.
در این نشست سوالی در رابطه با نقش و سهم پخش خصوصی در سیاست خارجی را مطرح کردم ولی در جواب سوال من سعی کردند به تلاش وزارت خارجه برای کمک به پخش خصوصی اشاره کنند ، فقط دکتر ساسان کریمی با من هم عقیده بود که لزوما مقامات وزارت خارجه با هوش ترین افراد نیستند و باید از صاحب نظران دانشگاهی و بخش خصوصی در دیپلماسی استفاده بعمل آید.

*فعال اقتصاد

223228

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان