روسیه بمب‌افکن رادارگریز می‌سازد / رقیب بمب‌افکن بی۲ چه ویژگی‌هایی دارد؟

روسیه در حال توسعه توپولف PAK-DA است، یک بمب‌افکن رادار گریز که برای رقابت با B-۲ Spirit نیروی هوایی ایالات‌متحده طراحی شده است. هدف PAK-DA، دستیابی به سطح مقطع راداری کم و سرعت‌ کمتر از سرعت صوت است.

روسیه بمب‌افکن رادارگریز می‌سازد / رقیب بمب‌افکن بی2 چه ویژگی‌هایی دارد؟

امیرمسعود عابدین_ روسیه در حال تلاش برای ساخت یک بمب‌افکن پیشرفته برای رقابت با آمریکا است. با این حال، روسیه در فناوری پنهان‌کاری از ایالات‌متحده عقب است و در حال حاضر موفقیت PAK-DA نامشخص است. در حالی که روس‌ها امیدوارند تولید انبوه این بمب‌افکن را تا سال 2027 آغاز کنند، اما چالش‌های جاری، از جمله جنگ اوکراین، ممکن است روند پیشرفت را به تعویق بیندازد.

روسیه بمب‌افکن رادارگریز می‌سازد / رقیب بمب‌افکن بی2 چه ویژگی‌هایی دارد؟

در حالی که روسیه برای رسیدن به پیشرفت‌های آمریکا تلاش می‌کند، تردیدهایی در مورد اینکه آیا PAK-DA هرگز با همتایان آمریکایی خود رقابت خواهد کرد یا نه، وجود دارد.

بمب‌افکن B-2 Spirit یک تغییر استراتژیک بود. این هواپیما به‌عنوان اولین هواپیمایی معرفی شد که توانست از شناسایی راداری جلوگیری و مهمات هسته‌ای را حمل کند. در دهه‌های پس از عرضه B-2، روس‌ها آرزو داشتند تا با پرواز هواپیمای خود، مزیت آشکار آمریکا را کاهش دهند.

روسیه بمب‌افکن رادارگریز می‌سازد / رقیب بمب‌افکن بی2 چه ویژگی‌هایی دارد؟

طبق گزارش‌ها، توپولف در حال تکمیل نمونه اولیه PAK-DA با برنامه‌هایی برای شش بمب‌افکن دیگر است. بمب‌افکن‌های Tu-95 Bear، Tu-160 White Swan و Tu-22M ستون‌های اصلی بمباران راهبری و ماموریت‌های ایستادگی روسیه هستند. انتظار می‌رود PAK-DA جایگزین Tu-95 شود، در حالی که Tu-160 و Tu-22 دیگر بمب‌افکن‌های پیشرو خواهند بود. اگر این نقشه‌ها به واقعیت بپیوندند، روسیه به‌عنوان دومین کشور روی کره خاکی با بمب‌افکن‌های رادار گریز به آمریکایی‌ها می‌پیوندد.

PAK-DA احتمالاً مانند B-2 با سرعت کمتر از صوت پرواز خواهد کرد. مانند B-2 آمریکایی، انتظار می‌رود PAK-DA دارای سطح مقطع راداری پایین باشد، به این معنی که جت برای جلوگیری از شناسایی، به پنهان‌کاری تکیه می‌کند. گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است و روس‌ها سابقه خوبی در عرضه هواپیماهای رادار گریز چشمگیر ندارند. اما چه کسی می‌داند، شاید روس‌ها بی‌سروصدا قابلیت‌های مخفی‌کاری خود را بهبود بخشیده‌اند.

با در نظر گرفتن فناوری مخفی‌کاری، مسکو از رقیب اصلی خود باز هم بسیار عقب است. ایالات‌متحده از زمانی که سه دهه پیش از F-117 Nighthawk و B-2 Spirit رونمایی کرد، درزمینهٔ فناوری رادار گریز پیشتاز بوده است.

ایالات‌متحده اکنون ناوگانی از جنگنده‌های نسل پنجم مانند F-22 و F-35 را به پرواز درمی‌آورد که دارای فناوری رادار گریزی هستند. B-21 Raider، جایگزینی برای B-2 Spirit، پروازهای آزمایشی خود را آغاز کرده و انتظار می‌رود ظرف چند سال آینده به نیروی هوایی ایالات‌متحده ملحق شود. آمریکایی‌ها در تولید بمب‌افکن‌های رادار گریز تقریباً یک نسل از روس‌ها پیشرو هستند.

منبع: nationalinterest

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان