تقویت حافظه با چه خوراکی‌هایی؟/ رابطه تنگاتنگ دستگاه گوارش با مغز!

خوردن هوشمندانه انواع خاصی از غذاها، عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در افزایش ضریب هوشی، بهبود خلق و خو، افزایش خلاقیت و توان ذهنی نقش بسزایی داشته باشد.

تقویت حافظه با چه خوراکی‌هایی؟/ رابطه تنگاتنگ دستگاه گوارش با مغز!

فاخره بهبهانی: محمد احمدی کارشناس ارشد علوم بهداشتی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و پژوهشگر طب سنتی در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید: تعدادی از غذاها و نوشیدنی های مقوی مغز هستند که می توانند اثرات خوبی روی حافظه و تمرکز داشته باشند. بهتر است روزانه از غذاها و گوشت طیوری استفاده شود که با زعفران، گلاب، دارچین، میخک، جوز هندی و ریحان معطر شده باشد. مصرف انگور به خصوص کشمش یا مویز، صبح به صورت ناشتا توصیه می شود. پسته، بادام، فندق، انجیر همراه با گردو، زرده تخم مرغ، بادرنجبویه، نارگیل و مربای سیب هم مفیدند.                          

عوامل تضعیف کننده معده و روده

اگر دستگاه گوارش به خوبی کار نکند می تواند اثر بدی روی مغز و حافظه بگذارد. احمدی می گوید باید از خوردنی ها و اعمالی که به معده و روده ها آسیب می زند پرهیز کرد. گرسنگی کشیدن، نوشیدن زیاد آب گرم یا بسیار سرد، افراط در مصرف غذاهای پرچرب و غلیظ و دیرهضم مانند کله پاچه، سس مایونز، پنیر پیتزا، سوسیس و کالباس، استفاده زیاد از ترشی ها و شیرینی جات، مصرف زیاد میوه های آبکی مانند خربزه و هندوانه، نگه داشتن مدفوع و باد شکم، سوءهضم در اثر خوب نجویدن غذا، غذا خوردن قبل از هضم کامل غذای قبلی، پرخوری، درهم خوری و نوشیدن مایعات بلافاصله بعد از غذا می تواند سبب تضعیف معده و روده و در نهایت تاثیر نامطلوب بر عملکرد مغز شود.  

تقویت حافظه با چه خوراکی‌هایی؟/ رابطه تنگاتنگ دستگاه گوارش با مغز!

شب‌ها زود و ظهرها کمتر بخوابید

علاوه بر انتخاب هوشمندانه خوراکی ها، برنامه ریزی برای ساعات خواب و بیداری نیز می تواند در تقویت حافظه و افزایش تمرکز مؤثر باشد. هرچقدر بتوانید از خوابیدن زیاد در طول روز پرهیز کرده و در ساعات طلایی خواب یعنی 9 شب تا 2 بامداد استراحت کنید به اثرات درخشان تری دست خواهید یافت. البته چون با بیداری از صبح زود تا ظهر قوای بدن تحلیل رفته و احتمال عملکرد نامطلوب مغز وجود دارد، فرد نیاز به یک استراحت کوتاه پیدا می کند. پس حدود نیم تا یک ساعت خواب ظهر به بازتوانی جسمی و ذهنی کمک شایانی می کند.

افزایش تمرکز به این روش

رایج ترین سوالی که افراد می پرسند این که در زمان مطالعه یا درس خواندن چه تدابیری سبب افزایش تمرکز آنان می شود. احمدی می گوید برای افزایش تمرکز در هنگام مطالعه سعی کنید مکان مطالعه از نور، دما و تهویه مناسبی برخوردار باشد و هر 20 دقیقه یکبار از جا برخاسته و چند نفس عمیق بکشید و چند حرکت کششی انجام دهید تا جریان خون در بدن تسریع و اکسیژن رسانی در کل بدن انجام شود.

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان