بزرگ‌ترین نیروی هوایی جهان/ تاج بر سر چین است یا آمریکا؟

چین سالانه حدود ۲۴۰ جت جنگنده تولید می‌کند و به نظر می‌رسد این افزایش تولید با تمرکز بر موتورهای جدید برای جنگنده‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین حتی ممکن است چین در این زمینه از نیروی هوایی آمریکا پیشی بگیرد.

بزرگ‌ترین نیروی هوایی جهان/ تاج بر سر چین است یا آمریکا؟

تینا مزدکی: آن‌طور که کشورهای غربی تعداد تولیدات خود را فاش می‌کنند، کشوری مثل چین اطلاعاتی از تولیدات خود منتشر نمی‌کند بنابراین تخمین اینکه چین دقیقا چه تعداد جنگنده تولید می‌کند کار سختی است بااین‌حال تعداد جنگنده‌ای که در این مطلب ذکرشده تخمینی از جنگنده‌های چینی است که شامل JF-17های تولید مشترک پاکستان نمی‌شود.

چین جدید

جنگنده‌های چینی تا سال‌های متمادی آن‌ها عمدتاً تحت لیسانس شوروی تولیدشده بودند. تا جایی که بیشتر موجودی نیروی هوایی چین بر اساس سوخو-27 فلانکر روسیه است. چین تا اواخر سال 2013 به تولید جنگنده چنگدو J-7 که نسخه‌ای از میگ 21 شوروی بود ادامه داد.  دیگر هواپیماهای قدیمی موجود در چین، کپی‌های شوروی هستند. به‌عنوان‌مثال،  J-11 و J-16 کپی‌های دارای مجوز از جنگنده سوخو27  فلانکرند. درعین‌حال چین تعداد زیادی جنگنده سوخو 27 فلانکر، سوخو 35 و سوخو 30 را از روسیه خریداری کرده است.

اما در سال‌های اخیر چین برنامه جنگنده J-10 Dragon و نسل پنجم J-20 Mighty Dragon را توسعه داده است.  نکته مهم این است که در طول جنگ سرد و تا دهه 2000، چین نتوانست موتورهای جت جنگنده پیشرفته خود را توسعه داده و تولید کند، اما به نظر می رسد که این روند اکنون در حال تغییر است و چین درحال‌توسعه و ساخت موتورهای جت خود است. اکنون می‌تواند موتورهای سری WS-10 و WS-15 را به‌عنوان موتورهای معتبر و قابل‌اعتماد برای هواپیماهای J-10C و J-20 خود تولید کند.

طبق گزارش مجله نیروی هوایی و فضایی، چین تقریباً بیش از 100 جنگنده نسل پنجم چنگندو J-20 در سال تولید می‌کند. براساس تولید 70 فروند j-20 در سال 2022 تخمین زده‌شده بود که چین تا پایان سال2023 نزدیک به 100 فروندj-20  و در سال 2024 به‌راحتی 100 فروند را تولید می‌کند.

بزرگ‌ترین نیروی هوایی جهان/ تاج بر سر چین است یا آمریکا؟

این در حالی است که ایالات‌متحده سالانه 135 فروند F-35 تولید می‌کند و حدود 60 تا 70 فروند از این F-35ها برای صادرات به متحدان و شرکا هستند. علاوه بر این، درحالی‌که F-35 و J-20 معمولاً جنگنده‌های نسل پنجم نامیده می‌شوند، آن‌ها یکسان نیستند و F-35 به‌طور قابل‌توجهی توانمندتر در نظر گرفته می‌شود.

چین همچنین سالانه حدود 40 فروند چنگندو  J-10C (Firebird) تولید می‌کند. J-10 گاهی اوقات با F-15EX پایین رده مقایسه می‌شود؛ بااین‌حال در صدر فهرست تولید جت‌های جنگنده چینی بیش از 100 فروند J-16 (Flanker-N) قرار دارد؛ همچنین این تعداد تولید جنگنده، تعدادی است که فعلاً در دسترس است . ممکن است چین تولیدات خود را افزایش دهد.

از طرفی چین درحال‌توسعه جنگنده چندمنظوره FC-31 نسل پنجم است. همچنین J-15 و J-11 را بر اساس سوخو27  فلانکر شوروی تولید می‌کند که در نیروی دریایی استفاده می‌شوند اما مشخص نیست که چه تعداد از این جنگنده در حال تولید است.

ترس از سبقت!

تعداد تولید جت‌های جنگنده چینی اکنون چشمگیر است و این نگرانی را برای غرب به وجود آورده است که از نیروی هوایی ایالات‌متحده پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین نیروی هوایی در جهان تبدیل شود.

چین راهی برای جایگزینی بسیاری از هواپیماهای قدیمی خود در پیش دارد، اما اگر نیروی دریایی و تفنگداران دریایی به این آمار اضافه شوند، ایالات‌متحده هواپیماهای جنگی بسیار بیشتری خواهد داشت. گمان می‌رود ترکیب نیروی هوایی و نیروی دریایی چین حدود 3150 جنگنده داشته باشد؛ درحالی‌که نیروی هوایی ایالات‌متحده حدود 4000 هواپیما دارد (به‌استثنای آموزش‌دهنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین). البته این رقم برای ایالات‌متحده بدون در نظر گرفتن نیروی دریایی و تفنگداران دریایی با حدود 3300 جت است، چراکه در این صورت، تعداد جنگنده‌ها برای ایالات‌متحده به بیش از 8000 جت می‌رسد.

منبع: simpleflying

58323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر