وضعیت قرمز در بازار مسکن شهر تهران

در زمستان ۱۴۰۲، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در تهران کاهش چشمگیری داشته، اما در کل نقاط شهری کشور، تعداد و مساحت واحدهای مسکونی افزایش یافته است.

وضعیت قرمز در بازار مسکن شهر تهران

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در زمستان 1402، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در تهران با کاهش چشمگیری همراه بوده و تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در این پروانه‌ها نیز کاهش یافته است.

جهان صنعت در خبری نوشت:در مقابل، در کل نقاط شهری کشور، تعداد پروانه‌های ساختمانی و واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده افزایش یافته و مساحت زیربنای این پروانه‌ها نیز رشد قابل‌توجهی داشته است.

کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران و افزایش آن در کل کشور

 مرکز آمار ایران نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در زمستان 1402 را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در تهران به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. در این دوره، تنها 817 پروانه توسط شهرداری تهران صادر شده که این میزان در مقایسه با فصل گذشته 59.5 درصد و نسبت به زمستان سال گذشته 55.3 درصد کاهش یافته است. همچنین، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در این پروانه‌ها به 6606 واحد رسیده که نشان‌دهنده کاهش 54.7 درصدی نسبت به فصل قبل و 50.7 درصدی نسبت به زمستان سال گذشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر پروانه ساختمانی در این دوره 8.1 واحد بوده است.

کاهش مساحت زیربنا در پروانه‌های تهران

در زمستان 1402، مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در تهران بالغ بر 1443 هزار مترمربع بوده است که این رقم نسبت به فصل گذشته 44.2 درصد و نسبت به زمستان سال گذشته 38.9 درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در هر پروانه در این دوره 1766 مترمربع بوده که نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های ساختمانی در تهران است.

افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در کل نقاط شهری کشور

در حالی که تهران شاهد کاهش فعالیت‌های ساختمانی بوده، در کل نقاط شهری کشور روندی معکوس مشاهده شده است. در زمستان 1402، تعداد 49916 پروانه احداث ساختمان در سراسر کشور صادر شده است که نسبت به فصل گذشته 20.8 درصد و نسبت به زمستان سال گذشته 22.5 درصد افزایش یافته است. همچنین، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در این پروانه‌ها به 142476 واحد رسیده که نسبت به زمستان سال گذشته 11.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد. مجموع مساحت زیربنا در این پروانه‌ها نیز حدود 26242 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته 16.9 درصد و نسبت به زمستان سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها 526 مترمربع بوده است.

217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر