استان سمنان؛ یکی از سه استان خشک کشور

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: استان سمنان به‌عنوان یکی از سه استان خشک کشور، در چند سال اخیر درگیر خشکسالی‌های پیاپی بوده است.

استان سمنان؛ یکی از سه استان خشک کشور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،حمید احسانی در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به شدت خشکسالی‌ها در این استان، ادامه داد: با وجود اینکه استان سمنان سال گذشته نیز درگیر خشکسالی بود و یک سال خشک را از سر گذراند، اما امسال با شرایط دشوارتری از نظر منابع آبی و بارش‌ها روبه‌رو بوده است، به طوری که براساس آخرین مقادیر بارشی در استان، بارش‌های سال آبی جاری یک درصد با بارش‌های سال قبل فاصله دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان بیان کرد: علاوه بر این کاهش بارندگی، میزان بارش‌های سال آبی جاری استان سمنان در مقایسه با متوسط درازمدت 10 تا 12 درصد کمتر است.

احسانی از تغییر بارش‌ها در این استان به‌عنوان یک چالش مهم نام برد و گفت: با توجه به تغییر اقلیم ایجادشده در سال‌های اخیر، شاهد تغییر بارش‌ها از برف به باران بودیم و همین آسیب جدی به فرآیند تامین منابع آب در استان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه برای تامین منابع آبی نیازمند برف زمستانه مناسب هستیم، اظهار کرد: برخلاف نظر عموم مردم که به‌دلیل بارش‌های مناسب در فصل بهار معتقدند که بارش‌ها بهتر شده، شرایط تامین آب در استان دشوارتر شده است، چون ما برای تامین منابع آب شرب بیش از آنکه نیازمند باران باشیم به برف زمستانی مناسب نیاز داریم.

وی با بیان اینکه منابع آبی امسال ما در مقایسه با سال قبل که یک سال خشک بود، بدتر شده است، ادامه داد: در این سال آبی، اگرچه دارای بارش بهاری مناسبی در استان بودیم، اما استان یک زمستان و پاییز خشک و کم‌بارش را سپری کرد. البته بارندگی‌های خوب بهاری شرایط مساعدتری برای کشاورزان در استان فراهم کرد، اما با توجه به کاهش قابل توجه بارش برف، منابع آب زیرزمینی که اصلی‌ترین منبع تامین آب شرب استان هستند با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو شده است.

احسانی کاهش قابل توجه دبی گل‌رودبار و چشمه روزیه به‌عنوان دو منبع آبی مهم شهر سمنان را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: میزان دبی این دو منبع آبی در چند سال اخیر با کاهش بسیار زیادی روبه‌رو بودند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: افت قابل توجه آورد رودخانه حبله‌رود به‌عنوان منبع اصلی تامین آب دو شهرستان گرمسار و آرادان در همین راستا بوده، چون عمده آورد این رودخانه نیز از سرشاخه‌های این رودخانه دائمی در ارتفاعات فیروزکوه سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نفوذ تدریجی برف در زمین به غنای منابع و سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند، اظهار کرد: بارش‌های چند سال اخیر و بخصوص امسال عمدتاً به‌صورت رگباری بوده و آسیب‌های به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه 70 تا 75 درصد تامین آب استان سمنان از طریق منابع زیرزمینی است، گفت: بین 25 تا 30 درصد منابع آبی استان نیز از محل آب‌های سطحی استان تامین می‌شود که عمدتاً مربوط به حوضه آبریز حبله‌رود و بخشی نیز مربوط به آب سدهای دامغان، مجن و کالپوش است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان با اظهار نگرانی از فرونشست‌ها در برخی مناطق استان از جمله دشت‌های جنوبی استان، بیان کرد: افت منابع آبی در دشت‌ها از اصلی‌ترین عوامل موثر در فرونشست‌هاست که این روند در مناطقی مانند جنوب سمنان، دامغان و پشت بسطام مشهودتر است.

احسانی در پاسخ به پرسشی درباره روند صعودی فرونشست‌ها و راهکارهای اجرایی برای کنترل و یا کاستن از این روند، اظهار کرد: فعلاً هیچ راهکار علمی شناخته‌شده‌ای برای جبران فرونشست‌ها و بازگشت به شرایط قبل وجود ندارد، البته راهکارهایی برای کند شدن این روند وجود دارد. ضمن اینکه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در همین ارتباط طرح‌هایی در دست پیگیری دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: هرگونه موفقیت در حوزه فرونشست‌ها و کند شدن روند آن مستلزم همراهی و همکاری مردم است.

وی از تلاش برای تعادل دادن به سفره‌های زیرزمینی در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد: اجرای چند پروژه و ریزپروژه در آب منطقه‌ای استان تعریف شده که در حال اجرا و پیگیری است.

احسانی از طرح نصب کنتورهای هوشمند به‌عنوان یکی از پروژه‌های استان در این بخش نام برد و بیان کرد: این طرح بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و استان سمنان از موفق‌ترین استان‌های کشور در نصب کنتورهای هوشمند است.

وی با بیان اینکه تقریباً هیچ چاه غیرمجازی در حال بهره‌برداری در استان وجود ندارد، گفت: عمده کسری مخزن‌ها در استان ناشی از اضافه برداشت در چاه‌های کشاورزی مجاز است.

احسانی از مجهز بودن 80 درصد چاه‌های این استان به کنتور هوشمند به‌عنوان یک موفقیت مهم نام برد و افزود: عمده چاه‌های باقی‌مانده، چاه‌های کوچکی هستند که میزان برداشت از آنها چندان زیاد نیست، البته هوشمندسازی این قبیل چاه‌ها با جدیت از سوی آب منطقه‌ای استان در حال پیگیری‌ است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان