کدام مزاج، معده قوی‌تری دارد؟/ غذاهای متناسب با گرم‌مزاجان و سردمزاجان

سبک زندگی و تغذیه افراد، بسته به مزاج آن ها با یکدیگر متفاوت است و همه افراد نمی ‌توانند به یک میزان از یک نوع غذا یا نوشیدنی خاص مانند: ماست، آب، چای یا خوراکی های دیگر استفاده کنند و بر همین اساس در طب سنتی، تجویز و پرهیز یکسان و ثابتی برای همه مزاج ها وجود ندارد.

کدام مزاج، معده قوی‌تری دارد؟/ غذاهای متناسب با گرم‌مزاجان و سردمزاجان

فاخره بهبهانی: دکتر سید مهدی میرغضنفری پزشک و متخصص فیزیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبر آنلاین می‌گوید: افرادی که مزاج‌های گرم دارند، معمولا ‌معده‌ و هضم قوی هم دارند، به طوری که می ‌توانند غذاهای سنگین‌تر را راحت‌تر هضم کنند، اما افراد سردمزاج مخصوصاً وقتی که سردی معده هم داشته باشند، قوه هاضمه و جاذبه آن ها  ضعیف است و در نتیجه باید حجم غذای کمتر و متناسب با مزاج شان بخورند و پرخوری درهم خوری برای این افراد بسیار زیان آور است و نباید در مصرف موادی که مزاج سرد دارند یا در لمس، سرد هستند زیاده روی کنند. مثلا در نوشیدن آب زیاد و آب بسیار سرد و یخ به دلیل اینکه مزاج سردی دارد، باید محتاط باشند و بیشتر از غذاهای با طبع گرم استفاده کنند.

 گرم مزاجان هم پرهیزاتی دارند

اما در مورد گرم مزاجان، درست است که معده و هضم قوی دارند اما این نوع مزاج اگر دچار سوءمزاج شود، علائم و مشکلاتی را تجربه خواهد کرد. بنابراین این مزاج هم باید در مصرف یک سری از غذاها و نوشیدنی ها پرهیز کند. گرمی ‌جات شامل موادی می ‌شود که بالقوه گرم هستند و مصرف زیاده از حد آن برای گرم مزاجان دردسر آفرین است. ادویه‌جات، مواد تند، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های داغ مانند آب جوش، چای داغ و غذای داغ از جمله خوراکی های با مزاج گرم هستند که مصرف خارج از تعادل آن برای افراد گرم مزاج مضر است. این افراد باید غذاهایی بخورند که هم مزاج خنکی داشته باشد و هم در لمس، خنک و سرد باشند. البته توجه به این نکته هم لازم است که گاهی اوقات مزاج افراد گرم است، ولی معده آن ها سرد و رطوبتی است که این افراد نباید در مصرف مواد سرد و خنکی ‌جات زیاده‌ روی کنند. خوب است بدانید افرادی که گرمی و سردی مزاج آن ها با تری همراه باشد استعداد چاقی زیادی دارند و پرخوری برای این افراد مضر است.

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان