وزیر جدید! رفاه معلولان را دریاب/ انتخاب رئیس بهزیستی، پایان انتخاب‌های تکراری باشد

از وزیر جدید رفاه که پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس بلافاصه از یکی از مراکز نگهداری معلولان بازدید کرد در حوزه بهزیستی انتظار تحولات اساسی می‌رود.

وزیر جدید! رفاه معلولان را دریاب/ انتخاب رئیس بهزیستی، پایان انتخاب‌های تکراری باشد

رویا بابائی: صحبت میدری در حاشیه این بازدید در خصوص مشخص نبودن تعداد معلولان کشور که زیربنای همه مشکلات معلولان است و همچنین اشاره وی به عدم تخصیص منابع لازم به اجرای قانون حمایت از معلولان، نشان داد او شناخت خوبی از این حوزه دارد.

سیگنال تغییر در سازمان‌ بهزیستی

برعکس کلی‌گویی‌ها و صحبت‌های حاکی از ترحمی که اغلب مسئولان‌ در بازدیدهایشان‌ از مراکز زیرمجموعه بهزیستی‌ ابراز می‌کنند، صحبت‌های میدری شناخت وی از بهزیستی‌ و گروه هدف آن را نشان داد تا نشاطی نسبی به جامعه‌ هدف تزریق شود.

اگر تأکید وی به برتری خانواده‌ها به مراکز در نگهداری از معلولان را هم اشاره تلویحی او به عدم کفایت این مراکز در امانتداری از فرزندان مظلوم مردم بدانیم می‌توان نتیجه گرفت که میدری در سال‌های اخیر ضمن داشتن رصد بر فعالیت‌های بهزیستی، این سازمان را امانت‌دار صالحی در این زمینه نمی‌داند و به این ترتیب حالا شاید بتوان به فراهم آوردن بستر تغییرات زیربنایی در ساختار این سازمان امیدوار بود. و چه بسا بازدید وی از مرکز نگهداری از معلولان در اولین روز کاری‌، سیگنالی‌ برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای در سازمان‌ بهزیستی باشد.

وزیر جدید! رفاه معلولان را دریاب/ انتخاب رئیس بهزیستی، پایان انتخاب‌های تکراری باشد
دیدار وزیر رفاه و مددجویان بهزیستی

جای خالی شهید فیاض‌بخش

حالا که میدری در اولین اقدام با حضور در مرکز نگهداری از معلولان توجه خود به معلولان را نشان داده بر ماست تا صدای واصح جمعیت چند میلیونی این افراد را به گوش وزیر برسانیم‌ و که راه‌حل برون‌رفت آنها از وضعیت بغرنج‌ فعلی را از او مطالبه کنیم.

آقای وزیر، از آنجا که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسبوق به سابقه هستید پس حتما اطلاع دارید که بهزیستی در سال‌های اخیر از ریل اصلی وظایف خود منحرف شده و مسیری را در پیش گرفته که به هر جا برسد به مقصد اصلی نخواهد رسید.

روزی که شهید فیاض‌بخش، بهزیستی را بنا نهاد، قرار بود دولت از آسیب‌دیدگان اجتماع علی‌الخصوص معلولان دستگیری کرده و انواع خدمات مورد نیاز را به آنان عرضه کند اما حالا بهزیستی همه خدمات‌ را تعطیل کرده و به نام پرداخت مستمری، خودش را قانع کرده که پول خدمات را به معلول می‌پردازد.

در حالی که ایجاد بستر به‌زیستن با عمل به همه ارکان توان‌بخشی، مهم‌ترین وظیفه این سازمان است اما تا کی باید نام شهید فیاض‌بخش را با ذکر جای خالی او یاد کرد؟

خبری از کرامت انسانی نیست

آقای وزیر حتی اگر پرداخت مستمری تنها وظیفه بهزیستی باشد باز این سازمان‌به وظیفه خود درست عمل نمی‌کند. در شرایطی که تنگنای اقتصادی دست بر گلوی جامعه گذاشته، خانواده‌های یک نفره تا 5 نفره تحت پوشش بهزیستی بین 993 تا 3 میلیون و 123 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند و آسیب‌دیدگان‌ نخاعی برای التیام زخم‌هایی که بخشی از جسم‌های رنجورشان‌ شده ماهی 2 میلیون و 100 هزار تومان کمک هزینه پرستاری.

و در توصیف مظلومیت این افراد این بس که بدانید امسال همین مستمری ناچیز را برای 13هزار مددجوی بهزیستی‌ قطع کردند و این یعنی دولت نه تنها قائل تحقق حقوق شهروندی معلولان نیست بلکه از پرداخت همین مبلغ ناچیز هم شانه خالی می‌کند و در سیستم دولت خبری از کرامت انسانی این قشر نیست‌.

دولت چهاردهم چطور؟

آقای وزیر کار معلولان به برگزاری‌ تجمع مقابل ساختمان مجلس، سازمان برنامه و بودجه و بهزیستی‌ کشور رسیده و کار برخی از این ارکان هم به متفرق کردن معلولان با توسل به زور و پلیس و نیروهای انتظامی. آقای وزیر آیا این رفتارها در دوران شما هم ادامه خواهد داشت؟

وزیر جدید! رفاه معلولان را دریاب/ انتخاب رئیس بهزیستی، پایان انتخاب‌های تکراری باشد

رئیس بهزیستی را سیاسی انتخاب نکنید

اکنون در شرایطی که تهیه نان خالی هم دیگر آسان نیست افراد دارای معلولیت تنها یک مطالبه‌ دارند و آن اجرای قانون کامل و عزتمندانه حمایت از معلولان است‌. وضعیت افراد دارای معلولیت خوب نیست، سازمان بهزیستی نیاز به تغییرات بنیادین دارد و انتخاب رئیس سازمان بهزیستی کشور با الگوبرداری از ابتکار رئیس جمهور و بررسی شایستگی افراد در شورای راهبری به جز شایسته‌سالاری و دخیل دانستن جامعه هدف در این انتخاب، می‌تواند پایان‌بخش انتخاب‌های تکراری و تکرار اتفاقات سال‌های اخیر، ممانعت از ورود افراد اشتباهی به این سازمان و منطقی‌ترین اقدام ممکن در شرایط فعلی باشد.

اما نیل به این‌ هدف تنها از یک معبر می‌گذرد و آن انتخاب فردی متخصص، درد آشنا و دارای نگرش حق‌محور به معلولان است‌ که‌ از طریق نظرخواهی از فعالان حوزه معلولیت و برخی سمن‌ها دست خواهد داد.

فردی که پس از سال‌ها بتواند نگاه دولت به حوزه بهزیستی را از توزیع صدقه به احقاق حقوق شهروندی تغییر دهد و بیش از تلاش و تبانی برای تداوم ریاست خود به فکر تغییر فرهنگ دولت و دلتمردان‌ به این حوزه باشد.

از وزیر جدید رفاه انتظار می‌رود صدای گروه بزرگی از افراد بی‌صدا و مظلوم را بشنود و آگاه باشد که بهزیستی سازمانی نیست که بشود آن را با سیاست و سیاست‌بازی اداره کرد، این سازمان‌ به جز مدیریت و تدبیر، به میزان زیادی عشق نیازمند است‌. عشق به دستگیری از مظلومان، عشق به ساختن امید، عشق به ویران کردن باورهای مندرس قدیمی و عشق به بازسازی رویاهای از دست رفته. لطفا رئیس این سازمان را عاشقانه و از میان عاشقان به عدالت و انسانیت انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

خیانت در دقیقه 90؛ ماده 27 قانون معلولان قربانی تبانی پشت‌پرده؟

بررسی عملکرد بهزیستی در دولت سیزده؛ از برخورد امنیتی با فعالان حقوق معلولان تا عدم اجرای قانون

6 سال بلاتکلیفی در اجرای قانون حمایت از معلولان/ «نامزدهای ریاست جمهوری شفاف بگویند برای معلولان چه می‌کنند»

سخت‌ترین کار، کمترین حقوق/ کارکنان بهزیستی با داوطلبان امور خیریه‌ اشتباه گرفته شده‌اند

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان