تغییر صدا،‌ نشانه عجیب دیابت!

یک پژوهش حیرت‌آور نشان می‌دهد که پزشکان به زودی می‌توانند دیابت نوع ۲ را با استفاده از صدای بیماران تشخیص دهند.

تغییر صدا،‌ نشانه عجیب دیابت!

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان مدت‌ها نگران بوده‌اند که میلیون‌ها شخص مبتلا به دیابت تشخیص داده نشوند اما اکنون نمونه‌های صدای بیمار که مدت آنها فقط 25 ثانیه است، همراه با داده‌های اولیه سلامتی مانند سن، جنسیت، قد و شاخص توده بدنی می‌توانند نشان دهند که آیا شخص مورد نظر به دیابت مبتلاست یا خیر.

به نقل از ایسنا، یک پژوهش جدید و امیدوارکننده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی با استفاده از صدای ضبط‌ شده روی تلفن همراه می‌تواند دیابت را تشخیص دهد. دانشمندانی که مدل هوش مصنوعی را روی بیش از 600 بزرگسال آزمایش کردند، دریافتند که این مدل در بیش از دو سوم موارد دقیق است.

موسسات خیریه و کارشناسان از این روش ابتکاری استقبال کردند اما هشدار دادند که بررسی‌های بیشتری باید انجام شود.

«ابیر البیجی»(Abir Elbeji) کارشناس سلامت دیجیتال در «موسسه بهداشت لوکزامبورگ»(LIH) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: بیشتر روش‌های کنونی غربالگری دیابت نوع 2 نیاز به زمان زیادی دارند و تهاجمی، آزمایشگاهی و پرهزینه هستند. ترکیب هوش مصنوعی با فناوری صوتی می‌تواند با از بین بردن این موانع، آزمایش را در دسترس‌تر کند. این پژوهش اولین گام در جهت استفاده از تحلیل صدا به عنوان یک راهبرد بسیار مقیاس‌پذیر برای غربالگری دیابت نوع 2 است.

پژوهشگران در این پروژه، 607 صدای ضبط‌ شده را برای شناسایی ویژگی‌های صوتی مورد بررسی قرار دادند که افراد غیر دیابتی را از افراد مبتلا به دیابت متمایز می‌کردند. از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد تا جملاتی را بخوانند که مستقیما با تلفن همراه یا لپ‌تاپ آنها ارائه شده‌اند.

سپس پژوهشگران با استفاده از پردازش سیگنال توانستند تغییرات ظریف را در زیر و بم شدن، لحن و شدت صدا شناسایی کنند که برای گوش انسان غیرقابل تشخیص است. یک روش پیشرفته هوش مصنوعی تا 6000 ویژگی صوتی دقیق را ثبت کرد و یک روش دیگر روی 1024 ویژگی کلیدی تمرکز داشت.

مدل هوش مصنوعی دارای میزان دقت 66 درصد در زنان و 71 درصد در مردان بود. پژوهشگران خاطرنشان کردند که این مدل در زنان 60 سال به بالا و افراد مبتلا به فشار خون عملکرد بهتر داشته است.

دکتر «لوسی چمبرز»(Lucy Chambers) رئیس بخش تحقیقات «انجمن دیابت انگلستان»(Diabetes UK) درباره یافته‌های این پژوهش گفت: تشخیص سریع و دقیق برای پیشگیری از عوارض جدی و محدودکننده زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مهم است اما متأسفانه امکان دارد که علائم به راحتی نادیده گرفته شوند و در حال حاضر حدود 1.2 میلیون نفر در بریتانیا با دیابت نوع 2 تشخیص‌داده‌نشده زندگی می‌کنند. استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه روش‌های راحت و مقرون‌به‌صرفه غربالگری دیابت نوع 2، به شناسایی افراد بیشتری که به درمان و حمایت نیاز دارند، کمک می‌کند، کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد و خطر عوارض بلندمدت دیابت را کاهش می‌دهد. ما مشتاقانه منتظر پژوهش‌های بیشتر درباره فناوری‌های نوآورانه تحلیل صدا با هوش مصنوعی برای غربالگری دیابت هستیم.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان