اصفهان فاقد قدرت اقناع مالکان خصوصی برای مرمت خانه‌های تاریخی/ بنای دوقلوی هتل سهروردی در حال تخریب است

باید بپذیریم که اصفهان فاقد قدرت اقناع مالکان خصوصی برای مرمت خانه های تاریخی است، گرچه برخلاف خبرهای اولیه خانه تاریخی سهروردی تخریب نشده است اما خانه مجاور آن که با مجوز مالک خصوصی در حال تخریب برداری است، بنای دوقلوی این خانه و واجد همان ارزشهای تاریخی است.

اصفهان فاقد قدرت اقناع مالکان خصوصی برای مرمت خانه‌های تاریخی/ بنای دوقلوی هتل سهروردی در حال تخریب است

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، اداره کل میراث‌ فرهنگی اصفهان اعلام کرده است که خانه تاریخی سهروردی برخلاف اخبار رسانه ها همچنان پابرجاست و تخریب نشده است.

نکته مهم این است که خانه ای که هم اکنون در حال گودبرداری است در مجاورت هتل سهروردی از نظر تاریخی، دوقلوی این خانه محسوب می شود و سبیار به هم شبیه هستند اما مالک خصوصی تصمیم به تخریب آن گرفته است، این همان مشکلی است که بارها به آن اشاره کرده ایم که اصفهان با وجود اینکه بیشترین خانه تاریخی کشور را دارد، دارای قدرت حفظ آنها نیست.

عدم توان میراث فرهنگی برای قانع کردن مالکان خصوصی خانه های تاریخی

به عقیده کارشناسان بخشی از این مشکل به عدم توان این نهاد برای قانع کردن مالکان خصوصی خانه های تاریخی برای حفظ این آثار بر می گردد، این در حالی است که در دیگر شهرهای کشور و خواهرخوانده های اصفهان مانند یزد و شیراز برعکس این موضوع را شاهد هستیم.

آنچه میراث دوستان را نگران کرده است، نبود درک درست از حفظ و نگهداری بناهای تاریخی در اصفهان است که با این روند تا سالیان آینده اثری چند از انها باقی نمی ماند، هر چند هم اکنون نیز بعید است اصفهان دیگر رتبه نخست تعداد خانه های تاریخی کشور را داشته باشد

شهرام امیری سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان در این ارتباط با بیان اینکه خانه سهرودی  مربوط به دوران قاجار است که در خیابان میرداماد و ضلع جنوبی مسجد تاریخی «سید» قرار دارد، اظهار کرد: مالک زمین مجاور خانه تاریخی سهروردی با مجوز شهرداری اقدام به گودبرداری کرده است.

وی افزود: زمینی که عملیات گودبرداری در آن انجام شده است در ضلع جنوبی خانه سهروردی قرار دارد و مجوز ساخت و ساز و ارتفاع چهار و نیم متر بدون ایجاد زیرزمین دارد؛  خانه تاریخی «سهروردی» تخریب نشده و در امان است اما آنچه که دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده مربوط به گودبرداری در زمین مجاور این بنا بوده است.

تخریب خانه تاریخی متعلق به عهد قاجار

امیری با بیان اینکه در این محدوده سه خانه تاریخی همجوار قرار دارند، گفت: خانه تاریخی «مکتب فاطمیه » متعلق به حوزه علمیه است، خانه دیگر به نام هتل سهروردی شهرت دارد و خانه تاریخی سوم مالک خصوصی دارد که هر سه متعلق به دوران قاجار هستند

وی افزود: هتل سهروردی تعطیل شده و مالک آن با زدن داربست در حال مرمت بناست؛ در زمانی که هتل دایر بود، زمین مجاور آن که هم‌اکنون عملیات گودبرداری برای ایجاد پِی ساختمان(فونداسیون) در آن انجام می‌شود، به عنوان پارکینگ هتل استفاده می‌شد و مالک خانه تاریخی سهروردی قصد دارد پس از مرمت برای این بنا، مجوز کاربری هتل بگیرد.

گرچه سخنگوی میزاث فرهنگی اصفهان معتقد است  آنچه در زمین مجاور  هتل سهروردی رخ داده است ارتباطی با این  بنای تاریخی ندارد اما در حقیقت آنچه میراث دوستان را نگران کرده است، نبود درک درست از حفظ و نگهداری بناهای تاریخی در اصفهان است که با این روند تا سالیان آینده اثری چند از انها باقی نمی ماند، هر چند هم اکنون نیز بعید است اصفهان دیگر رتبه نخست تعداد خانه های تاریخی کشور را داشته باشد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان