این سیگارها بیشتر معتادتان می‌کند

درحالی‌که متخصصان از سیگارهای الکترونیکی به‌عنوان تهدیدکننده سلامت یاد می‌کنند، بازار سیاه وِیپ‌ها در آلمان داغ و داغ‌تر می‌شود.

این سیگارها بیشتر معتادتان می‌کند

«سیگار الکترونیکی در دهان یک مرد 20ساله در شهر کلن آلمان منفجر شد. چند دندان خود را از دست داد و از ناحیه صورت و سر دچار جراحات شد...» این را یک پزشک آلمانی می‌گوید.

این در حالی است که بر اساس آمارهای «انجمن اتحاد برای لذت بدون دخانیات در آلمان» (BfTG)، در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در این کشور از سیگارهای الکترونیکی یا وِیپ‌ها (Vape) استفاده می‌کنند. این میزان در حدود نیم‌میلیون نفر بیشتر از سال 2023 است.

زمانی که سیگارهای الکترونیکی برای اولین‌بار در اواخر سال 2000 وارد بازار شد، اعتقاد بر این بود که آن‌ها جایگزین ایمن‌تری برای سیگار معمولی هستند، اما پژوهش‌ها، بارها ایمنی این محصولات را زیر سؤال برده‌اند.

بر اساس مطالعات، از هر 10 سیگاری، یک نفر قصد ترک سیگار دارد و خیلی از آن‌ها برای این کار، سراغ سیگارهای الکترونیک می‌روند.

مطالعه بر اساس نظرسنجی از تقریباً 11 هزار جوان بریتانیایی 10 تا 25ساله نشان داد که مدت زمانی که آن‌ها در TikTok، اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی صرف کرده‌اند، به‌خوبی با احتمال استفاده از سیگار الکترونیکی یا استعمال دخانیات ارتباط دارد. فقط 2 درصد از افرادی که گزارش دادند از رسانه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند، سیگار می‌کشیدند، اما این میزان در میان افرادی که گفته بودند بیش از 7 ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند به 17 درصد افزایش‌یافته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علیرضا اسلامی نژاد می‌گوید که دستگاه‌های الکترونیکی هم «با جبران نیکوتین سیگار می‌توانند منجر به ترک یا جایگزینی شوند». 

اما علی پولادرگ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، می‌گوید که سیگار الکترونیکی «خطرناک‌تر و اعتیادآورتر» است، شاید نیکوتین آن نسبت به سیگار کمتر بوده اما درصد وابستگی به آن بسیار زیاد است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت بهزاد ولی‌زاده می‌گوید که بیش از 80 درصد افرادی که سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، مصرف هم‌زمان سیگار را هم دارند؛ زیرا بعد از مدتی سیگار الکترونیک وابستگی روانی و جسمی فرد به سیگار را تأمین نمی‌کند، بنابراین «به‌هیچ‌عنوان محصولات الکترونیکی را در دسته محصولات سالم نمی‌شماریم و زیرِ بار ارائه مجوز قانونی فروش محصولات دخانی الکترونیکی نخواهیم رفت» و تلاش می‌کنیم جلوی قاچاق و فروش این محصول را در کشور بگیریم. 

233233 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان