ماهان شبکه ایرانیان

نقطه ضعف بزرگ سامانه آمریکایی تاد در اسرائیل

استراتژی‌های متمرکز موشکی حزب الله و ایران فشار قابل توجهی بر دفاع اسرائیل و آمریکا وارد کرده است. به گفته نیروی دریایی آمریکا، در جریان رگبار موشکی ایران در اول اکتبر، کشتی‌های جنگی ایالات متحده در دریای مدیترانه تقریباً حدود ۱۲ فروند رهگیر موسوم به «موشک استاندارد ۳» را همراه با سایر سلاح‌ها برای مقابله با این حمله پرتاب کردند.

نقطه ضعف بزرگ سامانه آمریکایی تاد در اسرائیل

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از یورونیوز، سامانه تاد محصول شرکت لاکهید مارتین است و برای رهگیری موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ​​و میان‌برد طراحی شده است، مهمات آن می‌تواند اهدافی را در فاصله 150 تا 200 کیلومتری و در ارتفاع 150 کیلومتری هدف قرار دهد.

با این حال، سامانه تاد محدودیت‌هایی در مدت زمانی که می‌تواند عملیات کند، دارد. بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا در سال 2024، هر آتشبار تاد معمولاً 48 موشک رهگیر را حمل می‌کند.

این سیستم شامل یک رادار پیشرفته است که موشک‌های ورودی را ردیابی و رهگیرهای 6 متری آن را شلیک می‌کند. موشک‌انداز این سامانه نیز بر روی یک کامیون نصب شده و از هشت لوله موشک تشکیل شده است.

توماس کاراکو - مدیر گروه مطالعاتی دفاع موشکی در اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی - CSIS» گفت: «این که ایالات متحده دو جین فروند موشک استاندارد 3 را در یک روز یا در یک ساعت خرج می‌کند، درست همانطور که اخیراً انجام دادیم، در حقیقت تولید یک سال را مصرف کردیم.»

او افزود: «این‌ها منابع بسیار کمیابی هستند و نباید فکر کرد که به صورت بی‌رویه خرج می‌شوند. زیرا وقتی موجودی ما تمام می‌شود، یعنی اینکه از موجودی ایالات متحده در سطح جهانی کم می‌شود. آمریکا موشک‌های رهگیر را نیز در مقادیر زیاد تولید نمی‌کند و این نگران کننده است. این یک خطر است.»

رهبران حزب الله گفته‌اند که این گروه متعهد به مقابله با حملات هوایی و زمینی اسرائیل است. حزب الله همچنان به طور منظم راکت‌ها و پهپادها را به سمت شمال و مرکز اسرائیل با موفقیت پرتاب می‌کند.

به عنوان مثال، هفته گذشته در حمله پهپادی به یک پایگاه آموزشی در شمال اسرائیل، چهار سرباز اسرائیلی کشته و 55 نفر زخمی شدند.

 سامانه تاد آمریکا در اسرائیل توسط شبکه دفاعی لایه لایه اسرائیل محافظت خواهد شد. با این حال، پهپادها، راکت‌ها و موشک‌ها می‌توانند – کما اینکه توانسته بودند - از این سیستم بگریزند.

ضعف بزرگ سامانه آمریکایی تاد در اسرائیل
گنبد آهنین

کاراکو خاطرنشان کرد: «تاد یک رادار بسیار پیچیده دارد؛ این یک رادار بسیار قدرتمند است، اما در عین حال خودش یک هدف بسیار بزرگی است.»

کاوشال، کارشناس اندیشکده «روسی» افزود، این سامانه «برای عملیات علیه اهداف پایین‌پرواز مانند پهپادها و موشک‌های کروز طراحی نشده است.»

منظور این کارشناس حادثه‌ای در سال 2019 بود که در آن یک پهپاد کره شمالی در نزدیکی یک سامانه تاد در کره جنوبی سقوط کرد که در زیر پوشش راداری تاد به پرواز درآمده بود.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان