برای ایجاد گفتمان ملی فرهنگ حماسه باید از شعار فاصله بگیریم

رئیس موسسه توسعه هنرهای معاصر، فرهنگ حماسه را دارای قدمتی کهن در ایران دانست و بر این باور است که اوج حماسه و ایثار را می‌توان در دوران دفاع مقدس شاهد باشیم.

برای ایجاد گفتمان ملی فرهنگ حماسه باید از شعار فاصله بگیریم

به گزارش ایسنا،مهدی افضلی با اشاره به شهدای آتش‌نشان که در اوج ایثار جان خود را از دست می‌دهند،گفت: این یک نمونه از حماسه است که در جامعه وجود دارد و ریشه‌های پیدا کردن حماسه در وجود ایرانیان را می‌توانیم در تربیت فرهنگی آن‌ها جستجو کنیم. این در حالی است که مردم توقع دارند کسانی که حس حماسه را در وجود خود دارند تمامی شئونات اخلاقی را رعایت کنند. مثل اینکه وقتی شخصی به هموطنان خودش کمک می کند مردم دوست دارند که کمک او با ریا همراه نباشد و این فرد هیچگاه دروغ نگوید.


وی افزود: بروز این نوع حماسه‌گری‌ها بیشتر در اتفاقات مهم قابل مشاهده است، اما متاسفانه از آن‌ها غفلت می‌کنیم. ای کاش این حس که در وجود همه ما ایرانی‌ها وجود دارد در تمامی ابعاد زندگی هم خود نمایی می‌کرد.


افضلی نقش کنگره فرهنگ حماسه را در جهت بازشناسی حماسه ملی بسیار مهم خواند و اذعان کرد: این کنگره هم می‌تواند به بروز حس کرامت انسانی که در وجود همه نهفته است کمک کند. کنگره باید به شکلی گام بردارد که حس حماسه بیشتر خود را نشان دهد و برای مردم ملموس‌تر باشد. رسالت ما در حوزه فرهنگ و هنر همین کار است که باید از ابزارهای هنری برای بیدار کردن حس مردمی استفاده کنیم.


این مسئول هنری با اعلام اینکه وزارت ارشاد به تنهایی توانایی به سرانجام رساندن گفتمان ملی فرهنگ حماسه را ندارد، تصریح کرد: نه اینکه وزارت ارشاد قادر به انجام این کار نباشد؛ بلکه باید همه و همه دست به دست هم دهند تا به نتیجه برسیم. چراکه در کشور 100 دستگاه موازی موجود دارد که کار فرهنگی انجام می‌دهند؛ بنابراین ما نمی‌توانیم با یک کنگره به نتیجه برسیم و این یک واقعیت است که باید پذیرفته شود.


افضلی در خصوص نتایج برگزاری کنگره گفتمان ملی فرهنگ حماسه اظهار داشت: اگر ما هدفمند عمل کنیم به نتایج قابل قبولی دست پیدا خواهیم کرد. برای این کار باید دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در این رابطه به یک اجماع کلی برسند و یک برنامه‌ریزی چندساله در این ارتباط داشته باشند. چراکه بسیاری از این کنگره‌ها برگزار می‌شود و مسئولان سخنان بسیار ارزنده‌ای هم ارائه می کنند، اما به عمل نمی‌رسد در حالی که از این استعداد نهفته در بین مردم باید بهتر استفاده کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر