چگونه از ابتلای دوباره به افسردگی جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ابتلای دوباره پس از اولین دوره افسردگی‌تان بسیار مهم است و احتمال اینکه قربانی افسردگی شوید به‌طور چشمگیری بعد از دوره اول افزایش می‌یابد

جلوگیری از ابتلای دوباره پس از اولین دوره افسردگی‌تان بسیار مهم است و احتمال اینکه قربانی افسردگی شوید به‌طور چشمگیری بعد از دوره اول افزایش می‌یابد. پیشگیری، درمان پزشکی ساده‌ای است که بعد از علائم بهبودی همچنان ادامه دارد. داشتن یک طرح پیشگیری و جلوگیری از محرک‌هایی که می‌توانند باعث بازگشت آن شوند، بسیار مهم است. خب ما برای جلوگیری از ابتلای دوباره به افسردگی بعد از اولین دوره چه‌کاری می‌توانیم بکنیم؟ با بنیتا همراه باشید.

انجام کارهای زیر به شما کمک می‌کند تا دوباره به افسردگی مبتلا نشوید:

 

برنامه درمانیتان را دنبال کنید

هنگامی‌که علائم افسردگی شروع به کاهش می‌کنند، اگر برنامه درمانیتان را دنبال نکنید، ابتلای دوباره به آن شدت می‌یابد. اگر آن علائم را احساس نمی‌کنید به این معنا نیست که می‌توانید احتیاط را کنار بگذارید و انتظار برگشت آن را نداشته باشید. فقط به این خاطر که احساس بهتری دارید جلسات روان‌درمانی یا عاطفی موردنیازتان را کنار نگذارید. اگر اوقات دشواری را در جلسات درمانی می‌گذرانید در مورد آن صحبت کرده و تقاضای کمک کنید. اگر مسئله‌ای باعث ناراحتی شما می‌شود، به دنبال مراقبت‌های حرفه‌ای سلامتی خود در حیطه‌ی تجربیاتتان باشید. مهم این است که برنامه درمانی مناسب خودتان را پیدا کنید، یعنی برنامه‌ای که شمارا از ابتلای دوباره به افسردگی حفاظت می‌کند.

 

افکار منفی را از بین ببرید

 افکار منفی

Credit: wikihow

دیدگاه‌های منفی می‌توانند سرعت ابتلای دوباره به افسردگی را در بیمارانی که سابقه آن را دارند افزایش دهند. داشتن دید منفی به خود و غرق شدن در شکست‌های گذشته یا اشتباهات، اثری سوء روی بهداشت روانی شما دارند. درمان رفتاری شناختی و درمان مبتنی بر تمرکز حواس می‌توانند به کاهش و یا از بین بردن چنین افکار منفی‌ و مزاحمی کمک کنند.

 

بدانید که در چه موقعیت‌هایی آسیب‌پذیر هستید

وضعیت هر فرد متفاوت است و هر کس آسیب‌پذیری منحصربه‌فردی در حالت‌های روانی و عاطفی خودش دارد. لازم است بدانید که در چه موقعیت‌هایی آسیب‌پذیر هستید و ارتباط خود را با آن افراد و یا مکان‌ها کم کنید. همچنین از روزهای خاص زندگی‌تان و یا تعطیلاتی که در آن همه‌چیز ممکن است بااحساس‌تر باشد، آگاه باشید. فصل تعطیلات پراسترس می‌تواند عامل بزرگی در عود افسردگی باشد. سالگرد ضربات روحی گذشته و یا صدمات نیز می‌تواند به ابتلای دوباره منجر شود، بنابراین مطمئن شوید برای دوره‌های زمانی‌ای که شمارا آسیب‌پذیرتر می‌سازند از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید و آماده‌اید.

 

احساسات و هیجانات روزانه‌تان را یادداشت کنید

حالات هیجانی روزانه خود را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از زمانی که افسردگی‌تان عود کرد باخبر شوید و برای درمان فوری آن اقدام کنید. آگاهی روزانه از حالات هیجانی و روانی‌تان، این بیماری را کنترل می‌کند و از قربانی شدن شما جلوگیری می‌کند. حتی برخی اپلیکیشن‌ها احساسات روزانه شما ذخیره می‌کنند. اگر این اپلیکیشن‌ها به خاطر الگوی احساسات منفی طی 7-10 روز به شما هشدار دادند، بلافاصله دکتر خود را ببینید و از او کمک بخواهید. فقط ممکن است تنظیم مجدد داروهایتان و یا ادامه روان‌درمانی را لازم داشته باشید.

 

پیشنهاد ما این است که مقالات نکاتی برای مدیریت افسردگی و 5 نشانه‌ی کمتر شناخته‌شده که می‌تواند ناشی از افسردگی شما باشد را نیز مطالعه کنید. 

 

زیاد معاشرت کنید

چه با یک گروه پشتیبانی خاص رفت‌وآمد کنید و چه با گروهی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده، مهم این است که حواستان باشد ازلحاظ اجتماعی منزوی شوید. افسردگی می‌تواند باعث شود از موقعیت‌های اجتماعی لذت نبرید و حتی رنجیده‌خاطر شوید. انزوای اجتماعی نشانه‌ای از عود افسردگی است. آگاه باشید که بیشتر وقتتان را با افراد دیگر بگذرانید نه تنهایی.

 

به‌اندازه کافی بخوابید خواب کافی

Credit: youngandraw

کمبود خواب می‌تواند عامل عمده‌ای در افسردگی و عود آن باشد. اگر شما از بی‌خوابی رنج می‌برید و یا وقتی‌که قصد خواب‌دارید نمی‌توانید بخوابید، پس باید به دکتر خود مراجعه کنید. وقفه تنفسی در خواب و اختلالات دیگر نیز می‌تواند به خواب بد و عود افسردگی کمک کند. اگر شما اختلالی فیزیکی دارید که مانع یا مختل‌کننده خواب شما است، به دکتر و یا درمانگر خود اطلاع دهید، وگرنه ممکن است افسردگی دیگری را آغاز کنید.

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر