باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ساعتی که باید به احترام زمین ایستاد

ساعت زمین رویدادی است که هرسال در آخرین شنبه ماه مارس در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بشر تنها موجودی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از انقلاب صنعتی چنان سرنوشت کره زمین را تغییر داده است که در میلیون‌ها سال تاریخ زیست در این کره بی‌سابقه بوده است. هم اکنون انرژی های تولید شده توسط بشر و تبعات آن مانند گازهای گلخانه‌ای و زباله‌های مختلف حیات آیندگان را تهدید می‌کند.
 
گرچه در این راه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته اقدامات جدی عملی دارند؛ اما اقدامات نمادین نیز حداقل برای توجه دادن عامه مردم به این مهم برگزار می‌شود یکی از این اقدامات ساعت زمین نام گرفته است.
 
ساعتی که باید به احترام زمین ایستاد 
ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت است. خانواده‌ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند و هدف نخست این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.
 
 ساعت زمین رویدادی است که هرسال در آخرین شنبه ماه مارس با برابری شب و روز در دو نیمکره شمالی و جنوبی کره زمین در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.
 
ساعتی که باید به احترام زمین ایستاد
در این ساعت علاوه بر برق برج‌ها و نمادهای هر کشور همه چراغ‌ها و لوازم برقی غیرضروری در کشورهای مختلف خاموش می‌شود تا به مردم سراسر جهان در خصوص لزوم حفاظت از کره زمین و کاهش آسیب زیست محیطی تأکید شود.
 
ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال 2007، زمانی مطرح شد که 2.2 میلیون نفر از ساکنان سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند. به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند.
 
ساعتی که باید به احترام زمین ایستاد 
 
یک سال بعد، در شرایطی که فعالان محیط زیست به دنبال ترغیب ساکنان سایر شهرهای استرالیا برای مشارکت در ساعت زمین بودند، مسئولان شهر تورنتو در کانادا برای حضور در این حرکت اعلام آمادگی کردند و در فاصله‌ای اندک 371 شهر در 35 کشور جهان به این جنبش پیوستند. 
 
ساعتی که باید به احترام زمین ایستاد
نخستین گرامیداشت ساعت زمین در کشورمان در سال 1390 و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد و سال‌های بعد نیز شهرهای تبریز؛ رشت؛ قم؛ اصفهان و ارومیه به این حرکت نمادین پیوستند.
طبق برآوردها، اگر 35 میلیون مشترک برق در ایران، هرکدام، تنها معادل یک لامپ یکصد واتی از مصارف روشنایی خود را بین ساعت 20:30 تا 21:30 در روز یکم فروردین‌ماه خاموش کنند، موجب صرفه جویی سه هزار و 500 مگاواتی مصرف انرژی می‌شوند.
 
ساعتی که باید به احترام زمین ایستاد 
 
گرامی داشت ساعت زمین به منظور اهمیت آگاهی عمومی نسبت به گرمایش جهانی و تشویق شهروندان در مصرف کاهش انرژی انجام می‌شود.
 
ساعتی که باید به احترام زمین ایستاد

 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر