تفاهم‌نامه‌ای برای رونق هنر در کیش

معاونت هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

تفاهم‌نامه‌ای برای رونق هنر در کیش

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، این تفاهم‌نامه در پنج محور در جهت افزایش تعاملات هنری و استفاده از ظرفیت‌های دوجانبه تنظیم شده است. همچنین علاوه بر این پنج محور در خصوص همکاری در اجرای رویداد بزرگ جشنواره «پیامبر مهربانی» در هفته وحدت در جزیره کیش توافق شد.

این تفاهم‌نامه میان سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدابراهیم انصاری لاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، به امضا رسید.

ایجاد بازار کسب و کار هنر، ایجاد مدرسه عالی هنر، گردشگری هنری، ایجاد کارخانجات صنایع هنری و امکان‌سنجی برای احداث موزه هنرهای معاصر محورهای اصلی این تفاهم‌نامه است.

در ذیل محورهای ذکرشده، مسائلی چون انجام پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی در موضوع کارآفرینی هنر، ایجاد و برگزاری کارگاه‌ها با تاکید بر هنرهای مدرن و معاصر، برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع گردشگری هنری، بازخوانی و بازتعریف روایت‌های کیش و تبدیل آن‌ها به فرصت‌های گردشگری هنری مورد توافق قرار گرفته است.

ایجاد زمینه همکاری متقابل میان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش در راستای ماموریت‌های قانونی و وظایف اساسنامه‌ای با در نظر گرفتن کلیه منابع و امکانات فنی، نیروی انسانی، اطلاعات، تجربه و تخصص طرفین به عنوان اهداف تفاهم‌نامه فوق عنوان شده است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در نشست امضای این تفاهم‌نامه تاکید کرد: جزیره کیش ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه هنر معاصر در ابعاد ملی و بین‌المللی دارد.

حسینی با بیان اینکه در طول تاریخ برخی مدیران سازنده شهرها هستند و برخی سازنده فرهنگ شهرها گفت: در ظاهر عمر مدینه و شهر بیشتر از عمر نسبی آدمی است و تفکر همگان این است برای جاودان ماندن، بنایی به یادگار بسازند اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد کسانی که بر مدنیت‌پروری تاکید کردند و عمر محدود انسانی را سرمایه قرار دادند درتاریخ ماندگارتر هستند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی افزود: در تاریخ مدیران کمی بودند که بتوانند بین مدینه‌سازی و مدنیت‌پروری اجماع قائل شوند و نسبت بین این دو را به تمامی رعایت کنند. یکی از این مدیران که موفق شد این نسبت را رعایت کند، دکتر انصاری لاری است. خوشبختانه بنیان فرهنگی و باور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بر توجه به فرهنگ و هنر شهر، در کنار مدینه‌سازی و ساخت شهر است.

او تاکید کرد: در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ماموریت‌ها استفاده از ظرفیت‌های عمومی در جهت توسعه فرهنگ و هنر است و وجود مناطق آزاد از ظرفیت‎های ارزشمند کشورمان برای این حوزه است. تاکنون در این مناطق هنر به صورت سرگرمی رواج داشت و بیشتر از هنرهای مردم‌پسند بهره‌گیری شده است. کیش اما توانایی این را دارد تا میزبان هنرمندان حرفه‌ای ایران باشد.

حسینی با اشاره به مطالعاتی که در چهار ماه گذشته بر روی مناطق آزاد انجام شده است گفت: یک پروژه مطالعاتی انجام شد که در این پروژه قریب به چهار ماه براساس ویژگی‌های تاریخی، مزیت‌های نسبی، سرمایه منابع انسانی و زیرساخت‌های شهری مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفتند و مزیت‌هایی که مناطق آزاد می‌توانند داشته باشند سنجیده شد. جزیره کیش ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه هنر معاصر دارد که اگر بتوان به طور جدی به آن پرداخت. در کنار فعالیت‌های مردم‌پسند می‌توان دریچه‌ای نو گشود و در این دریچه نو مبانی هنری به صورت جدی‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی افزود: این ظرفیت درجزیره کیش وجود دارد که درحوزه هنر معاصر تجربه ارزنده‌ای داشته باشد و به توسعه هنر و گردشگری هنری در کشور و در ابعاد بین‌المللی  بیانجامد.

او ایجاد نهاد دائمی برای هنر معاصر را یکی از مفاد تفاهم‌نامه با سازمان منطقه آزاد کیش برشمرد و گفت: به همت دکتر انصاری لاری مقرر شد با بازسازی ساختمانی، موزه هنرهای معاصر کیش فعال شود و این موزه با دیگر موزه‌های هنرهای معاصر کشور همکاری و مبادله آثار داشته باشد. برگزاری نمایشگاه‌های موقت آثار هنرهای تجسمی نیز از برنامه‌های جنبی این موزه است.

معاون وزیر ارشاد ایجاد مدرسه عالی هنر را از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه عنوان کرد و افزود: این مدرسه قرار نیست با دستگاه‌های آموزش عالی کشور رقابت کند؛ بلکه قرار است یک خلأ آموزشی را پوشش دهد. این خلأ استفاده از ظرفیت هنرمندان ایرانی و خارجی برای بازآموزی هنرمندانی است که علاقه‌مند هستند دانش و مهارت خود را ارتقا دهند.

تلاش برای رسیدن به  بازار هنر و رویدادهایی که به رونق اقتصاد هنر بیانجامد از دیگر مفاد تفاهم‌نامه است که معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در این خصوص گفت: حمایت از صنایع وابسته به هنر که می‌تواند به عنوان صنایع پشتیبان وحاشیه‌ای هنر فعالیت کند و به اقتصاد خلاق منجر شود از دستاوردهای ایجاد بازارهای هنری است.

او با بیان اینکه انعقاد این تفاهم‌نامه با این محورها به منظور استفاده از ظرفیت هم‌گرایانه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش است تاکید کرد: این اقدامات، اثرگذاری جزیره کیش را در کشور افزایش می‌دهد و باعث توسعه فرهنگی و شهری می‌شود.

حسینی در پایان گفت: انعقاد تفاهم‌نامه درخصوص هنرهای تجسمی با هدف ایجاد گنجینه ویژه سازمان منطقه آزاد کیش و برپایی جشنواره‌های موسیقی نیز در حال بررسی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در این مراسم گفت: کیش می‌تواند محل تبادلات ملی و بین‌المللی فرهنگی و هنری باشد.

انصاری لاری افزود: مناطق آزاد برای تعامل ملی و بین‌المللی با وجه اقتصادی و به نفع اقتصاد ملی طراحی شده‌اند و در زمینه فرهنگی نیز می‌توانند دریچه‌ای بین فرهنگ ملی و فرهنگ بین‌المللی به نفع فرهنگ ملی باشند.

او تاکید کرد: در کیش می‌توان مدینه و اتفاقات کالبدی شهر را دید و اگر در کنار آن به مدنیت هم توجه شود، فرهنگ نیز توسعه می‌یابد. پرداختن به مسائل فرهنگی، هنری و تقویت مدنیت در کیش بسیار مهم است. امیدواریم نگاه متعارف، منطقی و توامان به شهر و فرهنگ و هنر (مدینه و مدنیت)، دنبال شود و قدم‌های موثری در فرهنگ و هنر برداریم و کیش را در همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، هنری و علمی به مقصد و محل سکونت نخبگان تبدیل کنیم. اگر بتوانیم مسائل فرهنگی کیش را توسعه و رشد دهیم این هدف محقق خواهد شد و دور از ذهن نیست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: تفاهم‌نامه سازمان با معاونت امور هنری، تفاهم‌نامه مناسبی در پنج محور اساسی است که قدم‌های اجرایی آن برداشته می‌شود. در کنار آن رویدادهایی از جمله جشنواره «پیامبر مهربانی» در هفته وحدت در کیش مورد توافق قرار گرفته است.

او تاکید کرد: جای این رویداد در جهان اسلام خالی است و برگزاری این رویداد در هفته وحدت می‌تواند به عنوان یک برند در کیش ثبت شود.

انصاری لاری از نام‌گذاری 20 آبان‌ماه به عنوان روز کیش خبر داد و افزود: در این روز سلسله رویدادهایی پیش‌بینی شده است؛ از جمله در این روز کنسرت‌های موسیقی خیابانی برگزار و جشنواره موسیقی پاپ کیش نیز برنامه‎ریزی می‌شود.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که همراهی معاون امور هنری وزارتخانه نویدبخش اتفاقات موثر در جزیره کیش باشد.

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این رویداد تاکید کرد که کیش می‌تواند میزبان هنرهای معاصر باشد و هنرهای تجسمی از کیش بیشتر معرفی شوند.

علی ثابت‌نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم موسیقی را امکانی خواند که به جذب گردشگر در منطقه آزاد کیش کمک می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر